|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Optimizasyon Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB222 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kısıtlanmamış optimizasyon problemlerini ve çözüm yöntemlerini kavrar Kısıtlanmamış çok değişkenli optimizasyon problemlerinin çözüm yöntemlerini kullanır Eşitlik kısıtlı çok boyutlu optimizasyon problemlerini kavrar Jakobiyen ve Lagrange yöntemlerini uygular Eşitsizlik kısıtlı optimizasyon problemlerini kavrar Kuhn-Tucker Koşullarını yazar ve çözer Arama yöntemlerini kavrar, aralarındaki İlişkileri ayırt eder Arama yöntemlerini optimizasyon problemlerinin çözümü için uygular
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kısıtlanmamış ve kısıtlı çok boyutlu optimizasyon problemlerini çözmek, arama yöntemlerini kavramak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Kısıtlanmamış Optimizasyon, kısıtlanmamış Çok Değişkenli Optimizasyon,Kısıtlanmamış Çok Değişkenli Optimizasyon, Eşitlik Kısıtlı Çok Boyutlu Optimizasyon Problemleri, Jakobiyen ve Lagrange Yöntemi, Eşitsizlik Kısıtlı Optimizasyon Problemleri,Kuhn-Tucker Koşulları,Tek Değişkenli Arama Teknikleri, Tam Arama, İki Simetrik Nokta Araması,Fibonacci Araması,İki Simetrik Nokta Araması, Altın Oran Araması, Üçe Bölerek Arama, Geometrik Programlama,Hedef Programlama |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kısıtlanmamış Optimizasyon |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
2 |
Kısıtlanmamış Çok Değişkenli Optimizasyon |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
3 |
Kısıtlanmamış Çok Değişkenli Optimizasyon |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
4 |
Eşitlik Kısıtlı Çok Boyutlu Optimizasyon Problemleri |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
5 |
Eşitlik Kısıtlı Çok Boyutlu Optimizasyon Problemleri |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
6 |
Eşitsizlik Kısıtlı Optimizasyon Problemleri |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
7 |
Kuhn-Tucker Koşulları |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Tek Değişkenli Arama Teknikleri |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
10 |
Tam Arama, İki Simetrik Nokta Araması |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
11 |
Fibonacci Araması |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
12 |
İki Simetrik Nokta Araması |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
13 |
Altın Oran Araması |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
14 |
Üçe Bölerek Arama |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
15 |
Problem Çözme |
Problem Çözme |
Problem Çözme |
|
16/17 |
Final Sınavı |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha(Çevirenler : Ş. Alp Baray- Şakir Esnaf), Literatür Yayıncılık, 2000
"
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayınevi,2009
Optimizasyon, Ayşen Apaydın,A.Ü.F.F. Dön. Ser. Yayınları, 1996
Rangarajan K. Sundaram (1996). A First Course in Optimization Theory, Cambridge University Pres.
Optimizasyon Teknikleri, Hasan Bal,Gazi Üniversitesi Yayınları, 1995
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
2 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
0 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
0 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
0 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
2 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
0 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
4 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
1 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
2 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
1 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
4 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
1 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
4 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
5 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
0 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|