|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Optimizasyon Teknikleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB221 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DP probleminin özelliklerini açıklar Model Kurar, grafiksel ve analitik çözüm yöntemlerini kullanır Simplex Çözüm Yöntemini kullanır İki evreli Yöntem ile Simplex yönteminin farkını ayırt eder İki Evreli Yöntemi kullanır Büyük M Yöntemini kullanır Doğrusal Modelin dualini yazar, Asıl ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkileri ayırt eder Dual Simplex Metodu uygular Dengeli ve dengesiz ulaştırma modelini yazar ve çözüm yöntemlerini uygular Modellerin çözümünde paket programları kullanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğrusal Programlama Problemleri için model kurmak ve kurulan modelleri çeşitli yöntemlerle çözebilmek, Dual model yazıp çözebilmek, Ulaştırma modellerini öğrenmek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
DP ile ilgili Tanımlar, DP ile ilgili Örnekler ve Model Kurma,Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar,Grafiksel Çözüm Yöntemleri,Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki DPP,Analitik Çözüm,Simplex Çözüm Yöntemi,Büyük M Yöntemi,Doğrusal Modelin duali, Asıl ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkiler,Dual Simplex Metodu,Ulaştırma Modeli, Çözüm Yöntemleri, Atama Modeli, Atama Modelinde Özel Durumlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
DP ile ilgili Tanımlar, DP ile ilgili Örnekler ve Model Kurma |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
2 |
Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
3 |
Grafiksel Çözüm Yöntemleri |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
4 |
Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki DPP |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
5 |
Analitik Çözüm |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
6 |
Simplex Çözüm Yöntemi |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,paket program kullanma |
|
7 |
İki evreli Yöntem (I.evre) |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,paket program kullanma |
|
8 |
Ara sınav |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
İki evreli Yöntem (II.evre) |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma |
|
10 |
Büyük M Yöntemi |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma |
|
11 |
Doğrusal Modelin duali, Asıl ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkiler |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma |
|
12 |
Dual Simplex Metodu |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma |
|
13 |
Ulaştırma Modeli, Çözüm Yöntemleri |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma |
|
14 |
Modellerin çözümünde paket programlardan yararlanabilme |
Kaynak Okuma, paket program |
Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma |
|
15 |
Problem çözme |
problem çözme |
problem çözme |
|
16/17 |
Final Sınavı |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Elementary Linear Programing With Applications, Bernard Kolman and Robert E. Beck, Academic Press,1980
"
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayınevi,2009
Optimizasyon, Ayşen Apaydın,A.Ü.F.F. Dön. Ser. Yayınları, 1996
Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha(Çevirenler : Ş. Alp Baray- Şakir Esnaf), Literatür Yayıncılık, 2000
Optimizasyon Teknikleri, Hasan Bal,Gazi Üniversitesi Yayınları, 1995
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
2 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
1 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
1 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
5 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
5 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
4 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
5 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
4 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
3 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
1 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
4 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
4 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
4 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
5 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
3 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
3 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 134 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|