Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Optimizasyon Teknikleri I

Dersin Kodu : İSB221

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : DP probleminin özelliklerini açıklar
Model Kurar, grafiksel ve analitik çözüm yöntemlerini kullanır
Simplex Çözüm Yöntemini kullanır
İki evreli Yöntem ile Simplex yönteminin farkını ayırt eder
İki Evreli Yöntemi kullanır
Büyük M Yöntemini kullanır
Doğrusal Modelin dualini yazar, Asıl ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkileri ayırt eder
Dual Simplex Metodu uygular
Dengeli ve dengesiz ulaştırma modelini yazar ve çözüm yöntemlerini uygular
Modellerin çözümünde paket programları kullanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Doğrusal Programlama Problemleri için model kurmak ve kurulan modelleri çeşitli yöntemlerle çözebilmek, Dual model yazıp çözebilmek, Ulaştırma modellerini öğrenmek

Dersin İçeriği : DP ile ilgili Tanımlar, DP ile ilgili Örnekler ve Model Kurma,Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar,Grafiksel Çözüm Yöntemleri,Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki DPP,Analitik Çözüm,Simplex Çözüm Yöntemi,Büyük M Yöntemi,Doğrusal Modelin duali, Asıl ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkiler,Dual Simplex Metodu,Ulaştırma Modeli, Çözüm Yöntemleri, Atama Modeli, Atama Modelinde Özel Durumlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 DP ile ilgili Tanımlar, DP ile ilgili Örnekler ve Model Kurma Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme
2 Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme
3 Grafiksel Çözüm Yöntemleri Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme
4 Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki DPP Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme
5 Analitik Çözüm Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme
6 Simplex Çözüm Yöntemi Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,paket program kullanma
7 İki evreli Yöntem (I.evre) Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,paket program kullanma
8 Ara sınav anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 İki evreli Yöntem (II.evre) Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma
10 Büyük M Yöntemi Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma
11 Doğrusal Modelin duali, Asıl ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkiler Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma
12 Dual Simplex Metodu Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma
13 Ulaştırma Modeli, Çözüm Yöntemleri Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma
14 Modellerin çözümünde paket programlardan yararlanabilme Kaynak Okuma, paket program Düz Anlatım, Problem Çözme, paket programlarını kullanma
15 Problem çözme problem çözme problem çözme
16/17 Final Sınavı anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Elementary Linear Programing With Applications, Bernard Kolman and Robert E. Beck, Academic Press,1980 "
Diğer Kaynaklar  Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayınevi,2009
 Optimizasyon, Ayşen Apaydın,A.Ü.F.F. Dön. Ser. Yayınları, 1996
 Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha(Çevirenler : Ş. Alp Baray- Şakir Esnaf), Literatür Yayıncılık, 2000
 Optimizasyon Teknikleri, Hasan Bal,Gazi Üniversitesi Yayınları, 1995


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 10 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 2
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 1
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 1
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 5
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 0
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 5
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 4
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 5
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 4
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 3
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 1
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 4
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 4
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 5
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 3
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 3 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5