Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İstatistiksel Düşündürme

Dersin Kodu : İSB152

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : İstatistik ile nasıl karar verileceğini öğrenir
Kitle, örneklem, birim ve değişken kavramlarını kavrar
Kitleden örneklem almayı ve örneklem alırken nelere dikat edilmesi gerektiğini öğrenir
Deney tasarımlarının oluşturulmasını öğrenir
Verilerin grafiksel olarak özetlenmesini yapabilmeli
Verilerin sayısal olarak özetlenmesini yapabilmeli
Değişkenler arasındaki ilişkinin modellenmesini öğrenmeli
Belirsizliğin olasılıkla ölçülmesini kavramalı

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı; öğrencilere,veri toplanması, analizi ve yorumlaması gibi temel kavramları anlamada kolaylık sağlayacak sezgisel bir alt yapı oluşturmak.

Dersin İçeriği : İstatistiksel karar verme (Hipotez testi, I. tip hata, II. tip hata), Rasgele örneklem, değişken tipleri ve dağılımları, verinin grafiksel ve sayısal özetlenmesi,

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İstatistik ile karar nasıl verilir? (Hipotez testlerinin basit olarak açıklanması ve uygulanması) Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
2 Sıfır hipotezi, karşıt hipotez, karar verme kuralı, red ve kabul bölgelerinin açıklanması, hata tipleri Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
3 Kitle, örneklem, birim ve değişken kavramlarının açıklanması, değişken türlerinin açıklanması, parametre ve istatistik kavramlarının açıklanması Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
4 Örneklem yöntemlerine giriş ve örneklem yöntemlerinin açıklanması Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
5 Rasgele sayılar, basit rasgele örneklem yöntemi, tabakalı örneklem yöntemi Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
6 Sistematik örneklem yöntemi, kümeleme örneklem yöntemi, çok aşamalı örneklem yöntemi Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
7 Gözlemsel çalışmalar ve deney tasarımlarına giriş Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
8 Ara sınav anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 Yanıt değişkenler, açıklayıcı değişkenler Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
10 Deney tasarımlarının oluşturulması Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
11 Verilerin grafiksel olarak özetlenmesi (Değişken tipleri, Bir değişkenin dağılımı, Dairesel Grafik, Çubuk grafiği) Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
12 Verilerin grafiksel olarak özetlenmesi (, İki nitel değişken arasındaki ilişkinin gösterimi, Histogram, Dal-Yaprak gösterimi) Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
13 Verilerinsayısal olarak özetlenmesi (Aritmetik ortalama, Mod, Medyan) Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
14 Verilerin grafiksel ve sayısal olarak özetlenmesi (Değişim genişliği, Kuartiller, Standart sapma) Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
15 Değişkenler arasındaki ilişkinin modellenmesi Belirsizliğin olasılıkla ölçülmesi Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
16/17 Final Sınavı anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  M. Aliaga and B. Gunderson (2003) Interactive Statistics (Second Edition), Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar  J.M Utts and R. F. Heckard (2002) Mind on Statistics, Duxbury


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 10 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 0
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 5
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 5
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 4
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 0
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 0
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 4
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 5
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 5
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 0
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 5
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 5
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 5
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 5
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 5
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 2 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 96
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.84
Dersin AKTS Kredisi: 4