|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistiksel Düşündürme |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB152 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İstatistik ile nasıl karar verileceğini öğrenir Kitle, örneklem, birim ve değişken kavramlarını kavrar Kitleden örneklem almayı ve örneklem alırken nelere dikat edilmesi gerektiğini öğrenir Deney tasarımlarının oluşturulmasını öğrenir Verilerin grafiksel olarak özetlenmesini yapabilmeli Verilerin sayısal olarak özetlenmesini yapabilmeli Değişkenler arasındaki ilişkinin modellenmesini öğrenmeli Belirsizliğin olasılıkla ölçülmesini kavramalı
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; öğrencilere,veri toplanması, analizi ve yorumlaması gibi temel kavramları anlamada kolaylık sağlayacak sezgisel bir alt yapı oluşturmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İstatistiksel karar verme (Hipotez testi, I. tip hata, II. tip hata), Rasgele örneklem, değişken tipleri ve dağılımları, verinin grafiksel ve sayısal özetlenmesi, |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İstatistik ile karar nasıl verilir? (Hipotez testlerinin basit olarak açıklanması ve uygulanması) |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
2 |
Sıfır hipotezi, karşıt hipotez, karar verme kuralı, red ve kabul bölgelerinin açıklanması, hata tipleri |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
3 |
Kitle, örneklem, birim ve değişken kavramlarının açıklanması, değişken türlerinin açıklanması, parametre ve istatistik kavramlarının açıklanması |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
4 |
Örneklem yöntemlerine giriş ve örneklem yöntemlerinin açıklanması |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
5 |
Rasgele sayılar, basit rasgele örneklem yöntemi, tabakalı örneklem yöntemi |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
6 |
Sistematik örneklem yöntemi, kümeleme örneklem yöntemi, çok aşamalı örneklem yöntemi |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
7 |
Gözlemsel çalışmalar ve deney tasarımlarına giriş |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Yanıt değişkenler, açıklayıcı değişkenler |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
10 |
Deney tasarımlarının oluşturulması |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
11 |
Verilerin grafiksel olarak özetlenmesi (Değişken tipleri, Bir değişkenin dağılımı, Dairesel Grafik, Çubuk grafiği) |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
12 |
Verilerin grafiksel olarak özetlenmesi (, İki nitel değişken arasındaki ilişkinin gösterimi, Histogram, Dal-Yaprak gösterimi) |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
13 |
Verilerinsayısal olarak özetlenmesi (Aritmetik ortalama, Mod, Medyan) |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
14 |
Verilerin grafiksel ve sayısal olarak özetlenmesi (Değişim genişliği, Kuartiller, Standart sapma) |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
15 |
Değişkenler arasındaki ilişkinin modellenmesi Belirsizliğin olasılıkla ölçülmesi |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
M. Aliaga and B. Gunderson (2003) Interactive Statistics (Second Edition), Prentice Hall.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
J.M Utts and R. F. Heckard (2002) Mind on Statistics, Duxbury
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
0 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
5 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
5 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
4 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
0 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
4 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
5 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
5 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
0 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
5 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
5 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
4 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
5 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
5 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
2 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 96 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|