|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistiğe Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB104 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bazı sürekli dağılımları öğrenir Örneklem ve örneklem seçimi yöntemlerini öğrenir Verilerin düzenlenmesi ve analizini yapar Merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini kavrar Örnekleme dağılımlarını ve özelliklerini kavrar Tahmin yöntemlerini ve kullanımlarını öğrenir Hipotez testlerini uygular Ki-kareye dayanan uyum ve bağımsızlık testlerini yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İstatistiğin temel kavramlarını öğrenir, karşılaşılan istatistiksel problemlerde analiz yapar ve yorumlar
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Normal dağılım,Temel örnekleme teorisi, İstatistik Tahmin Teorisi, Güven aralığı, İstatistiksel hipotez testi, Ki kare testi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Normal Dağılım oyf.nu ve özellikleri, ortalama ve standart sapmanın hesaplanması, standart normal dağılım tablosunun kullanılması |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
2 |
Binom dağılımına normal yaklaşım, süreklilik düzelticisi ve olasılık hesaplanması, olasılık verildiğinde tablo kullanılması |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
3 |
Bazı sürekli dağılımlar ve özellikleri, Örnekleme ve örneklem seçim yöntemleri, Veri Analizine giriş, Frekans tablosu, Histogram, frekans çokgeni çizimi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
4 |
Merkezi eğilim ölçüleri (aritmetik ortalama, medyan, mod, geometrik ortalama, harmonik ortalama) |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
5 |
Dağılım Ölçüleri, Dal yaprak gösterimi, Kutu çizimi, Değişim katsayısı |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
6 |
Örnekleme Dağılımları ve tahmin etme, Nokta tahmin, tahmin edici, Örneklem ortalaması ve varyansının özellikleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
7 |
Kitle ortalaması için aralık tahmini, t-dağılımı, (sigma biliniyor ve bilinmiyor iken), ki-kare, F dağılımı, örneklem büyüklüğünün hesaplanması |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
8 |
Ara sınav |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
|
|
9 |
Kitle varyansı için aralık tahmini, İki kitle ortalamasının farkı için aralık tahmin (kitle varyansları biliniyor; bilinmiyor) |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
10 |
Kitle varyanslarının oranı için aralık tahmini, binom parametresi p için aralık tahmini, iki binom parametresinin farkı için aralık tahmini |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
11 |
Hipotez testlerine giriş, basit hipotezlerin testi, kitle ortalaması için hipotez testi (Kitle varyansı biliniyor, bilinmiyor) |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
12 |
Kitle varyansı için hipotez testi, İki kitlenin ortalamaları farkı için hipotez testi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
13 |
Kitle ortalamalarının eşitliği için hipotez testi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
14 |
Ki-kare önemlilik testleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
15 |
Sınıflandırma tabloları ve problem çözme |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
16/17 |
Final sınavı |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fikri Akdeniz (2009), Olasılık ve İstatistik, Nobel Kitabevi, Adana
DeGroot,MH and Schervish, MJ (2002), Probability and Statistics, Third edition, Addison Wesley
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
3 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
4 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
5 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
3 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
1 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
4 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
3 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
5 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
1 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
4 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
4 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
5 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
5 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
5 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
5 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
3 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 159 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|