Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Olasılığa Giriş

Dersin Kodu : İSB103

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Örnek Uzaylar, Örnek Noktalar, Örnek Noktaları Sayma Kurallarını açıklar.
Permütasyon, Kombinasyon, Sıralı ve Sırasız Parçalanma problemlerini çözer
Bir Olayın Olasılığı, Olasılık Aksiyomları ve Bazı Olasılık Kurallarını kullanır
Koşullu Olasılık, Bağımsız Olaylar, Bayes Teoremini uygular
Rastgele Değişken Kavramını, Bir Rastgele Değişkenin Dağılımını öğrenir
Bir rasgele Değişkenin Beklenen Değerini, Varyansını ve Özelliklerini açıklar
Momentler, Bir Dağılımda Çarpıklık ve Sivrilik, Chebyshew Eşitsizliği kavramlarını kullanır
Bernoulli , Binom, Çok Terimli, Geometrik, Negatif Binom gibi bazı kesikli dağılımları öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Olasılık kuramı, rasgele değişkenler ve dağılımları ile ilgili temel kavramların verilip, istatistiğe giriş için temel oluşturmak

Dersin İçeriği : Rastgele deney, Örnek uzayı olay,Olasılık fonksiyonu, Olasılık hesapları, Koşullu olasılık, rastgele değişken, rastgele değişkenlerin fonksiyonlarını tanımlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kümeler kavramı, Örnek uzay, örnek nokta, olay, Örnek noktaları sayma kuralları Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
2 Permütasyon, Dairesel permütasyon, Kombinasyon, Pascal kuralı, Tekrarlı kombinasyonlar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
3 Tümü birbirinden farklı olmayan nesnelerin permütasyonu, Sıralı ve sırasız parçalanmalar, Binom teoremi Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
4 Olasılığa Giriş: Bir olayın olasılığı ve olasılık aksiyomları, Bazı olasılık kuralları Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
5 Olasılığa Giriş: Bir olayın olasılığı ve olasılık aksiyomları, Bazı olasılık kuralları Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
6 Bağımsız olaylar, Bayes teoremi ve uygulamalar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
7 Rasgele değişken, Kesikli r.d.nin olasılık dağılımı, Olasılık fonksiyonu ve çizimi, Dağılım fonksiyonu ve çizimi Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
8 Ara Sınavı anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 Sürekli rasgele değişkenin dağılımı, Olasılık yoğunluk fonksiyonu ve çizimi, Dağılım fonksiyonu ve çizimi Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
10 İki boyutlu rasgele değişkenler, Ortak olasılık fonksiyonu, Ortak olasılık yoğunluk fonksiyonu Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
11 Bir rasgele değişkenin beklenen değeri, varyansı ve bunların özellikleri, Chebyshev teoremi Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
12 Bernoulli dağılımı, Binom dağılımı, Çok terimli dağılım Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
13 Geometrik dağılım, Negatif binom dağılımı, Hipergeometrik dağılım Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
14 Poisson dağılımı, Düzgün dağılım, Kesikli Dağılımların karşılaştırılması Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
15 Sürekli dağılımlara giriş ve problem çözme Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
16/17 Final sınavı anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Fikri Akdeniz (2009), Olasılık ve İstatistik, Nobel Kitabevi, Adana
 DeGroot,MH and Schervish, MJ (2002), Probability and Statistics, Third edition, Addison Wesley
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 6 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 0
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 1
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 0
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 2
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 0
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 0
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 2
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 1
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 0
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 1
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 4
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 5
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 4
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 5
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 3
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 2 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 159
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.36
Dersin AKTS Kredisi: 6