Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İplikçilik Esasları

Dersin Kodu : TEM215

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. PINAR DURU BAYKAL

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1-İplik eğirmenin temel prensiplerini (çekim, dublaj, büküm) ve hesaplamalarını anlatır.
2-Kaliteli iplik üretimi için gerekli parametreleri öğrenme ve iplik kalitesi hakkında bilgi kaynaklarına ulaşabilmeyi ifade eder.
3-İplik türleri, özellikleri ve kullanım yerleri hakkında bilgi sahibi olmayı tanımlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İplik eğirmenin temel prensiplerini vermek, iplikçilikte önemli olan lif özellikleri ve iplik türleri hakkında temel bilgileri kazandırmak, iplik eğirmede çekim, dublaj, büküm, numara ve üretim hesaplarını öğretmek.

Dersin İçeriği : Giriş ve Tanımar. Elyaf-İplik Etkileşimi, İplik Türleri, İplik Numaralandırma Sistemleri. İplik Parametreleri; İplik İnceliği, İplik Yoğunluğu, İplik Kesitindeki Lif Sayısı. Teknolojik Bağıntılar; Çekim Bağıntısı, Katlama Bağıntısı, Katlama ve Çekimin Birlikte Uygulanması, Büküm ve Büküm Bağıntısı, Çözümlü Problemler. Üretim Hesapları. İplik Yapı ve Özellikleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İplik eğirmenin tarihçesi,ipliklerin sınıflandırılması,iplik türleri hakkında bilgiler Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
2 iplikçilikte önemli olan lif özellikleri, iplik eğirmedeki etkileri Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma
3 İplik numaralandırma sitemleri,numara dönüşümleri,katlı ipliklerde numara hesabı,konu ile ilgili örnek problemler Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma
4 İplik üretim kademeleri; açma, temizleme, karıştırma, çekim, dublaj, büküm prensipleri Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
5 Çekim işlemi ve teorisi, çekim bağıntısı, çekim hesabı ile ilgili örnek uygulamalar Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma
6 Dublaj (katlama) bağıntısı, dublaj ile çekimin birlikte uygulanması, örnek problemler Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma
7 Cerde karışım, karışım sonrası numara, çekim ve karışım oranı hesapları Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma
8 Arasınav Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Yazılı sınav
9 Büküm işlemi ve teorisi, büküm bağıntısı, büküm hesabı ile ilgili örnek uygulamalar Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma
10 Fitil işlemi ve büküm Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
11 İplik makinaları ve büküm Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
12 İplik makinalarında üretim hesabı, örnek uygulamalar Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
13 İplik düzgünsüzlüğü, tanımı, düzgünsüzlüğü oluşturan nedenler Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma
14 Limit düzgünsüzlüğü, düzgünsüzlük indeksi, katlama ile düszgünsüzlük arasındaki ilişki Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma
15 Genel konu tekrarı Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1-UYGUN NERGİS, B., İplik Teknolojisine Giriş, İTÜ İnşaat Fakültesi Matbaası, 2008, İstanbul.
 2-DEMİR, A., GÜNAY, M., 1999. Tekstil Teknolojisi. Şan Ofset, İstanbul, 368 s.
 3-EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel, Nourney, Vollmer Gmbh & Co., 1996.
 4-GÜRCÜM, H.B., Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, 2010,İstanbul.
 5-BABAARSLAN, O., İplikçilik Teknolojisi Ders Notu, Çukurova Üniv., Tekstil Müh. Böl., 2002, Adana.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme 0
2 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 0
3 Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme 2
4 Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme 1
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme 1
6 Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme 0
7 Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme 0
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 4
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme 0
11 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme 0
12 İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme 2
13 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme 0
14 Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü: 88
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.52
Dersin AKTS Kredisi: 4