|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İplikçilik Esasları |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM215 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. PINAR DURU BAYKAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1-İplik eğirmenin temel prensiplerini (çekim, dublaj, büküm) ve hesaplamalarını anlatır. 2-Kaliteli iplik üretimi için gerekli parametreleri öğrenme ve iplik
kalitesi hakkında bilgi kaynaklarına ulaşabilmeyi ifade eder. 3-İplik türleri, özellikleri ve kullanım yerleri hakkında bilgi sahibi olmayı tanımlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İplik eğirmenin temel prensiplerini vermek, iplikçilikte önemli olan lif özellikleri ve iplik türleri hakkında temel bilgileri kazandırmak, iplik eğirmede çekim, dublaj, büküm, numara ve üretim hesaplarını öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş ve Tanımar. Elyaf-İplik Etkileşimi, İplik Türleri, İplik Numaralandırma
Sistemleri. İplik Parametreleri; İplik İnceliği, İplik Yoğunluğu, İplik Kesitindeki Lif Sayısı. Teknolojik Bağıntılar; Çekim Bağıntısı, Katlama Bağıntısı, Katlama ve Çekimin Birlikte Uygulanması, Büküm ve Büküm Bağıntısı, Çözümlü Problemler. Üretim Hesapları. İplik Yapı ve Özellikleri
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İplik eğirmenin tarihçesi,ipliklerin sınıflandırılması,iplik türleri hakkında bilgiler |
Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
2 |
iplikçilikte önemli olan lif özellikleri, iplik eğirmedeki etkileri |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
İplik numaralandırma sitemleri,numara dönüşümleri,katlı ipliklerde numara hesabı,konu ile ilgili örnek problemler |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
İplik üretim kademeleri; açma, temizleme, karıştırma, çekim, dublaj, büküm prensipleri |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
5 |
Çekim işlemi ve teorisi, çekim bağıntısı, çekim hesabı ile ilgili örnek uygulamalar |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Dublaj (katlama) bağıntısı, dublaj ile çekimin birlikte uygulanması, örnek problemler |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Cerde karışım, karışım sonrası numara, çekim ve karışım oranı hesapları |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Yazılı sınav |
|
9 |
Büküm işlemi ve teorisi, büküm bağıntısı, büküm hesabı ile ilgili örnek uygulamalar |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Fitil işlemi ve büküm |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
11 |
İplik makinaları ve büküm |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
12 |
İplik makinalarında üretim hesabı, örnek uygulamalar |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
13 |
İplik düzgünsüzlüğü, tanımı, düzgünsüzlüğü oluşturan nedenler |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Limit düzgünsüzlüğü, düzgünsüzlük indeksi, katlama ile düszgünsüzlük arasındaki ilişki |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Genel konu tekrarı |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar |
Yazılı sınav
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1-UYGUN NERGİS, B., İplik Teknolojisine Giriş, İTÜ İnşaat Fakültesi Matbaası, 2008, İstanbul.
2-DEMİR, A., GÜNAY, M., 1999. Tekstil Teknolojisi. Şan Ofset, İstanbul, 368 s.
3-EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel, Nourney, Vollmer Gmbh & Co., 1996.
4-GÜRCÜM, H.B., Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, 2010,İstanbul.
5-BABAARSLAN, O., İplikçilik Teknolojisi Ders Notu, Çukurova Üniv., Tekstil Müh. Böl., 2002, Adana.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
0 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
2 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
1 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
1 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
0 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
4 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
2 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
0 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
9 |
9 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
9 |
9 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|