|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Pamuk İplikçiliği |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM213 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. OSMAN BABAARSLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.İplik Teknolojisi (eğirme) alanlarında çağdaş bilgi sahibi olmayı yorumlar. 2.Tekstil mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözüm becerisi kazanmayı ifade eder. 3.Kısa lif iplik üretim sürecinde işlem adımları, uygulanan teknikler ve üretim makinaları hakkında bilgileri açıklar. 4.Bir sistem ve/veya üretim prosesinde belirli bir amacı elde etmek için planlama ve/veya tasarım becerileri kazanmayı açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kısa ştapelli lif eğirme sistemi (pamuk iplikçiliği) hakkında genel bilgi vermek; Açma, temizleme ve hrmanlama/karışım esaslarını vermek, Harman-hallaç makinelerini tanıtmak, Taraklama teorisini vermek, Tarak makinesini tanıtmak, çekim teorisini vermek, Cer makinelerini tanıtmak, Penye hazırlık makinelerini hakkında bilgi vermek, Penye makinesi hakkında bilgi vermek, Fitil makinesi hakkında bilgi vermek ve iplik eğirme prensiplerini anlatmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eğirme Sistemleri, Pamuk İplikçiliği, Yün İplikçiliği, İpek ve Keten İplikçiliği. Açma ve KArıştırma, Taraklama, Cer, Fitil, Büküm Prensipleri, Ring İplikçiliği, Open-End Rotor İplikçiliği, Eğirme Makineleri ve Çalışma Prensipleri. İplik Numaralandırma Sistemleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş; Pamuk lifi, tasnifi ve standardizasyonu hakkında genel ve hatırlatıcı anlamda bilgiler |
Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
2 |
Pamuğun işletmelere gelişi, pamuk seçimi ve harman hazırlama metodları, karde ve penye iplikleri, makine parkları, iplik özellikleri ve kullanım yerle |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
3 |
Açma, temizleme, karışım teknikleri ve sistemleri. Harman-hallaç makineleri ve bunların çalışma prensipleri, makine ayarları |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
4 |
Harman-hallaç makinelerine devam. Karışım iplikçiliği için gerekler ve farklı materyal karışımları |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
5 |
Taraklama teorisi. Tarak makinelerinin tanıtımı ve çalışma prensibinin anlatımı |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
6 |
Tarak makineleri ile ilgili çeşitli hesaplamalar ve tarak makinelerinde kullanılan regüle tertibatlarının tanıtımı |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
7 |
Çekim teorisi. Silindirli çekim sistemleri. Cer makinelerine giriş ve genel tanıım |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
8 |
Arasınav |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Yazılı sınav |
|
9 |
Cer makineleri ile ilgili çeşitli hesaplamalar ve cer makinelerinde kullanılan regüle tertibatları. Karde iplik üretim hattının Laboratuar ortamında gezilmesi |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim, Laboratuar |
|
10 |
Penye iplikçiliğine giriş. Penye iplik eğirme makine parkı. Penye hazırlık makinelerinin tanıtımı |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
11 |
Penye işlemi, Çalışma prensibi ve penye makinesinin tanıtımı |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
12 |
Penye makinesinin tanıtımı, ayarları ve penye makinesi ile ilgili teknik hesaplamalar |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
13 |
Fitil işlemi, fitil makinesinin tanıtımı ve çalışma prensibi, fitil makinesi ile ilgili hesaplamalar |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
14 |
Kısa ştapelli lif eğirmede (pamuk iplikçiliğinde)kullanılacak iplik eğirme teknikler, prensipleri ve iplik eğirme |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma, Gösterim |
|
15 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, Tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
5. Klein W.i, A Practical Guide to The Blowroom and Carding, The Textile Institute, UK (2000), ikinci baskı
1. Klein W., A prectical Guide to Opening and Carding, The Textile Institute, UK (1987)
2. Klein W., The Technology of Short-Staple Spinning, The Textile Institute, UK (1987)
3. Klein W.i, A Practical Guide to Combing and Drawing, The Textile Institute, UK (1987)
4. Klein W.i, A Practical Guide to Ring Spinning, The Textile Institute, UK (1995)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
0 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
4 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
5 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
2 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
2 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
1 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
1 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
0 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
1 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
0 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
1 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|