Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yapay Lifler

Dersin Kodu : TEM209

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERİN MAVRUZ MEZARCIÖ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1-Tekstil hammaddeleri (lifleri) hakkında genel bilgi kazanımı sağlar.
2-Yapay liflerin türlerini, yapı ve özelliklerini, elde ediliş şekillerini ve kullanım yerlerini anlatır.
3-İstenen ürün özelliklerine göre uygun lifleri seçebilme becerisi kazanımı sağlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tekstil liflerini sınıflandırarak, yapay lifler (viskon, asetat, poliamid, polipropilen, polyester, poliakrilonitril, elastomer, vb.) hakkında detaylı bilgileri kazandırmak, lif özellikleri ile ürün özellikleri arasındaki ilişkileri öğretmek.

Dersin İçeriği : Yapay (kimyasal) liflerin sınıflandırılması,suni ve sentetik lifler,genel terimler ve tanımlar. Polimerizasyon türleri, lif çekiminin prensibi, lif çekim yöntemleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, Laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tekstil hammaddelerinin (liflerin) tanıtımı, temel özellikleri ve sınıflandırılması, dünyada lif üretim ve tüketim miktarları-istatistiki veriler Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
2 Yapay (kimyasal) liflerin sınıflandırılması,suni ve sentetik lifler,genel terimler ve tanımlar Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
3 Polimerizasyon türleri, lif çekiminin prensibi, lif çekim yöntemleri Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
4 Ekstrüderler, düzeler, görevleri, özellikleri, diğer lif çekim elemanları Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
5 Rejenere selülozik liflerin tarihçesi, viskoz lifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
6 Asetat lifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri, kullanım alanları Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
7 Diğer suni lifler, modal, tencel, lyocel lifleri, üretim yöntemleri, özellikleri Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
8 Arasınav Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Yazılı sınav
9 Sentetik liflerin tarihçesi, poliester lifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri, liflerin kullanım alanları, modifiye poliester lifleri Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim
10 Sentetik liflerin tarihçesi, poliester lifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri, liflerin kullanım alanları, modifiye poliester lifleri Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma
11 Poliamid lifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri, kullanım alanları Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma
12 Modifiye ve aromatik poliamid lifleri Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma
13 Poliakrilnitril lifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri, kullanım alanları, Polipropilenlifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri, kullanım alan Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma
14 Poliüretan lifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri, kullanım alanları, Karbon lifleri Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma
15 Genel Konu Tekrarı Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Düz anlatım, tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Ders Notlarının tekrarı ve Referans Kitaplar Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1-BAŞER, İ., Elyaf Bilgisi, Marmara Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 524, 179 s., 1992, İstanbul.
 2-MANGUT, M., KARAHAN, N., Tekstil Lifleri, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 309 s., 2008, Bursa.
 3-DEMİR, A., GÜNAY, M., Tekstil Teknolojisi, Şan Ofset, 368 s., 1999, İstanbul.
 4-EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel, Nourney, Vollmer Gmbh & Co., 1996.
 5-GÜRCÜM, H.B., Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, 2010,İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme 0
2 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 0
3 Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme 1
4 Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme 1
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme 1
6 Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme 0
7 Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme 0
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 4
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme 0
11 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme 0
12 İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme 2
13 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme 0
14 Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma 0
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5