|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Düşük Boy Kuantum Sist. |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 488 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BERRİN ÖZDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Potansiyel kuyularının nasıl elde edildiğini bilir ve iki boyutlu sistemleri öğrenir Üçgen potansiyel kuyusu deneysel olarak nasıl elde edilir bilir ve sistemin Schrödinger denklemini yazabilir Parabolik kuantum kuyusu nasıl oluşur bilir ve sistemin Schrödinger denklemini yazar Parabolik potansiyel kuyusu içinde oluşan enerji seviyelerini ve onlara denk gelen dalga fonksiyonlarını bulur manyetik alanın yüklü parçacıklar üzerindeki etkisini bilir elektrik alanın varlığında iki boyutlu sistemler için Schrödinger denklemini yazabilir Manyetik alan altındaki iki boyutlu sistemlerin özelliklerini bilir Yakaşıklı metotlarını bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin temel amacı Schrödinger denklemini tanıtmak ve onun çözümünü
çeşitli potansiyeller ve elektrik ve manyetik alanları altında
sunmaktır. Öğrenci aynı zamanda Schrödinger denklemini pertürbasyon yöntemlerini
kullanarak yaklaşık yöntemlerle nasıl çözeceğini öğrenir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Potansiyel kuyuları ve iki boyutlu sistemler, yüklü parçacıkların elektrik ve manyetik alan içinde hareketi, elektrik ve manyetik alanın varlığında Schrödinger denkleminin yazılması, yaklaşıklık metotları, zamandan bağımsız pertürbasyon teorisi, varysasyon yöntemi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Potansiyel kuyuları |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Tek boyutlu kuantum kuyuları ve iki boyutlu sistemler |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Potansiyel kuyularında enerji seviyelerinin kesikli olması |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Tek boyutlu üçgen kuyu potansiyeli |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Tek boyutlu parabolik potansiyel kuyusunun elde edilmesi |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Tek boyutlu parabolik potansiyel kuyusunda Schrödinger denkleminin çözümü |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Manyetik alanın varlığında yüklü parçacıkların hareketi |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
ara sınavı |
ara sınavı |
ara sınavı |
|
9 |
manyetik ve elektrik alanın iki boyutlu sistemler üzerine etkileri |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
menyetik alanın varlığında Schrödinger denklemi |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Fermi enerji seviyesi |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Yaklaşıklık metotları |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Sonlu kare kuyunun enerji seviyelerinin grafik yöntemi ile bulunması |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Pertürbasyon yöntemi |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Varyasyon metodu |
Konu ile ilgili ön hazırlık yapılsın |
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
final sınavı |
final sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Semiconductors for Micro and Nano Technology, J. G. Korvink, A. greiner, Wiley (2002)
The Physics od Semiconductors, M. Grundmann, Springer (2006)
The Physics of Low Dimensional Semiconductors, John H. Davies, Cambridge University Press, Cambridge (1998)
Low Dimensional Semiconductor Structures, Eds. K. Barnham, D. Vvedensky, Cambridge University Press (2001)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
5 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
0 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
5 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
5 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
5 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
5 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
1 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
2 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
2 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
0 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
4 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
2 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 93 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|