|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Güneş Pilleri 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 486 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. CEBRAİL GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Güneş pillerinin gelişimini anlatır. 2. Yarıiletkenlerin özelliklerini açıklar. 3. Işığın yarıiletkenle etkileşimini açıklar. 4.Yarıiletken pn eklemlerini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Güneş pili nedir, yapısını ve çalışmasını öğrenmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Güneş pillerinin gelişimi, Güneş enerjisinin kaynağı, Güneş enerjisinin ölçümü
Kristal yapısı ve yönelimler, Yasak enerji aralıkları
İzinli durumları doldurma olasılığı, Deşikler, Elektron ve deşiklerin dinamiği
İzinli durumların yoğunluğu, Elektron ve deşik yoğunluğu, Kovalet bağlanma
Grup 3 ve Grup 5 katkıları, yük taşıyıcu yoğunluklasrı, Fermi düzeyinin konumu
Yük taşıyıcılarının taşınması
Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, Işığın soğrulması
Birleşme olayları, Yüzeylerdeki birleşme
Yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri
pn eklemlerinin elektrostatiği
Kavşak sığası, Yük taşıyıcı injeksiyonu
Nötür bölgede difüzyon yoluyla akış
Aydınlanmadaki özellikler,
Güneş pili parametreleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Güneş pillerinin gelişimi, Güneş enerjisinin kaynağı, Güneş enerjisinin ölçümü |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
2 |
Kristal yapısı ve yönelimler, Yasak enerji aralıkları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
3 |
İzinli durumları doldurma olasılığı, Deşikler, Elektron ve deşiklerin dinamiği |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
4 |
İzinli durumların yoğunluğu, Elektron ve deşik yoğunluğu, Kovalet bağlanma |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
5 |
Grup 3 ve Grup 5 katkıları, yük taşıyıcu yoğunluklasrı, Fermi düzeyinin konumu |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
6 |
Yük taşıyıcılarının taşınması |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
7 |
Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, Işığın soğrulması |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
8 |
Ara Sınav |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Birleşme olayları, Yüzeylerdeki birleşme |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
10 |
Yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
11 |
pn eklemlerinin elektrostatiği |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
12 |
Kavşak sığası, Yük taşıyıcı injeksiyonu |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
13 |
Nötür bölgede difüzyon yoluyla akış |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
14 |
Aydınlanmadaki özellikler, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
15 |
Güneş pili parametreleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Güneş pilleri, Prof. Dr. Remzi Engin, Yüzüncü yıl üniversitesi FEF Fizik Bölümü yayınları
2. Optical processes in semiconductors, Jacques I. Pankove, Dover Publications, Inc. New York
3. M. A. Green , Solar Cells, Prentice-Hall, Inc., Englewood Clifs, N. J., 1982
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
2 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
2 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
3 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
2 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
1 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
1 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
1 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
1 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
2 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
2 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
3 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
1 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
1 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
2 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
2 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
7 |
2 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|