Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Güneş Pilleri 2

Dersin Kodu : FZ 486

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. CEBRAİL GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Güneş pillerinin gelişimini anlatır.
2. Yarıiletkenlerin özelliklerini açıklar.
3. Işığın yarıiletkenle etkileşimini açıklar.
4.Yarıiletken pn eklemlerini açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Güneş pili nedir, yapısını ve çalışmasını öğrenmek.

Dersin İçeriği : Güneş pillerinin gelişimi, Güneş enerjisinin kaynağı, Güneş enerjisinin ölçümü Kristal yapısı ve yönelimler, Yasak enerji aralıkları İzinli durumları doldurma olasılığı, Deşikler, Elektron ve deşiklerin dinamiği İzinli durumların yoğunluğu, Elektron ve deşik yoğunluğu, Kovalet bağlanma Grup 3 ve Grup 5 katkıları, yük taşıyıcu yoğunluklasrı, Fermi düzeyinin konumu Yük taşıyıcılarının taşınması Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, Işığın soğrulması Birleşme olayları, Yüzeylerdeki birleşme Yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri pn eklemlerinin elektrostatiği Kavşak sığası, Yük taşıyıcı injeksiyonu Nötür bölgede difüzyon yoluyla akış Aydınlanmadaki özellikler, Güneş pili parametreleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Güneş pillerinin gelişimi, Güneş enerjisinin kaynağı, Güneş enerjisinin ölçümü Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
2 Kristal yapısı ve yönelimler, Yasak enerji aralıkları Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
3 İzinli durumları doldurma olasılığı, Deşikler, Elektron ve deşiklerin dinamiği Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
4 İzinli durumların yoğunluğu, Elektron ve deşik yoğunluğu, Kovalet bağlanma Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
5 Grup 3 ve Grup 5 katkıları, yük taşıyıcu yoğunluklasrı, Fermi düzeyinin konumu Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
6 Yük taşıyıcılarının taşınması Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
7 Işığın yarıiletkenle etkileşmesi, Işığın soğrulması Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
8 Ara Sınav Sınav Sınav
9 Birleşme olayları, Yüzeylerdeki birleşme Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
10 Yarıiletken aygıt fiziğinin temel eşitlikleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
11 pn eklemlerinin elektrostatiği Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
12 Kavşak sığası, Yük taşıyıcı injeksiyonu Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
13 Nötür bölgede difüzyon yoluyla akış Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
14 Aydınlanmadaki özellikler, Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
15 Güneş pili parametreleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın Tartışmalı Ders
16/17 Final sınavı Sınav Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Güneş pilleri, Prof. Dr. Remzi Engin, Yüzüncü yıl üniversitesi FEF Fizik Bölümü yayınları
 2. Optical processes in semiconductors, Jacques I. Pankove, Dover Publications, Inc. New York
 3. M. A. Green , Solar Cells, Prentice-Hall, Inc., Englewood Clifs, N. J., 1982
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 4 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. 2
2 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. 2
3 Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. 3
4 Fizik Alanında deneyleri tasarlar. 3
5 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. 2
6 Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
7 Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 1
8 Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. 1
9 Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 1
10 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 2
11 Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
12 Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. 3
13 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. 3
14 Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. 1
15 Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. 1
16 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. 2
17 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 2
18 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 94
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.76
Dersin AKTS Kredisi: 4