|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Lineer Optik |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 480 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Işığın, sürekli olarak güneş veya bir lambanın fleması gibi sıcak cisimlerden yayınlandığını bilir. Beer- Lambert kanunu bilir ve negatif soğurmayı açıklayabilir. Bir lazer kaynağının çalışma prensibini, lazer ışığının özelliklerini ve lazer çeşitlerini bilir. Işık kaynakları arasındaki farkı açıklayabilir ve uygulama alanları hakında bilgi sahibidir. Cisimlerin üç boyutlu görüntülerinin elde edildiği özel bir teknik olan holografiyi açıklayabilir. Optik fiber kabloların yapısını bilir. Bir fiber kablo içinde ışığın ilerlemesini fiziksel olarak açıklayabilir. Fiber optik dalga kılavuzu çeşitlerini, optik fiberlerin iletim karakteristiklerini ve fiber kayıp mekanizmalarını bilir. Haberleşmede optik fiberle diğer sistemlere karşı üstünlüklerini açıklayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Güneşten sokak lambasına, ateş böçeğinden lazere kadar bir çok ışık kaynağını tanımak ve optik haberleşme sistemlerini öğrenmektir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Işığın doğası ve yayılması, |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Işığın doğası ve yayılması. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Isıl yayılma ve ısı ışık kaynakları. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Elektrik lambaları. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Lüminesans ışık kaynakları. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Işık yayan diyotlar (LED). |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Işık kaynaklarıyla ilgili popüler yazılar. |
Bilimsel dergiler ve literatür araştırması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Beer-Lambert kanunu, ışınımın yayılması ve soğrulması, optik pompalama |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
ARA SINAV |
|
Yazılı sınav |
|
9 |
Lazerin çalışması, sürekli lazerler, lazer ışığının özellikleri, lazerin çeşitleri. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Lazerin uygulama alanları ve hologram. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Fotonik ve Lazer ilgili popüler yazılar. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Fiber optiğin temel kavramları ve fiber optik haberleşme sistemleri. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Fiber optik dalga kılavuzu ve fiber optik iletim kayıpları. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Fiber optik ve optik iletişim sistemleriyle ilgili popüler yazılar. |
Bilimsel dergiler ve literatür araştırması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Fiber optiğin uygulamaları |
Bilimsel dergiler ve literatür araştırması |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. FİBER OPTİK, Sedat Özsoy, Birsen Yayınevi -19981.
2. OPTİK, Eugene Hecht, Çev. Ed. Nizamettin Armağan, Nurdoğan Can, Akademi - 1999.
3.OPTOELEKTRONİK, İ. Wilson, J.F.B. Hawkes, Çev: İbrahim Okur, Değişim Yayınları -2000.
4. OPTİK, Niftali Goca, Çev: Celal Çakır, Kültür Eğitim Vakfı-1993.
5. Dalga Optiği, Tayfun Arı, İlke Yayınevi-2007.
6. OPTICS: An Introduction for students of engineering, J. Warren Blaker, William M. Rosenblum, Macmillan Publishing Company - 1993.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
2 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
3 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
4 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
3 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
5 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
3 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
4 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
4 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
3 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
4 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
3 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
2 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 96 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|