|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nükleer Fizik 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 404 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. EDA EŞKUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Radyoaktif bozunma yasası, Radyoaktifliğin üretilmesi ve bozunması, Ürün aktifliklerinin çoğalması hakkında bilgilendirir. 2. Radyasyon ölçü birimlerini tanımlar. 3. Radyasyonun madde ile etkileşmesi hakkında bilgi verir. 4. Nükleer radyasyonun ölçümünde kullanılan detektör sistemlerini tartışır. 5. Alfa, beta ve gamma bozunumları hakkında bilgiler verir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Nükleer bozunma ve radyoaktiflik kavramlarının öğretilmesi. Nükleer yapıdaki radyoaktif bozunmaların ve nükleer reaksiyonların iyi anlaşılmasını sağlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
BÖLÜM 6: Nükleer Bozunma: Radyoaktif bozunma yasası, Radyoaktifliğin üretilmesi ve bozunması,
Ürün aktifliklerinin çoğalması, Bozunma Türleri, Doğal radyoaktiflik
Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü)
BÖLÜM 7: Nükleer radyasyonların ölçümü: Radyasyonun madde ile etkileşmesi, Gazlı Sayaçlar,
Sintilasyon detektörleri, Yarı iletken detektörleri,Sayma istatistiği, Enerji ölçümleri
Çakışma ölçümleri ve zaman çözme gücü, Diğer detektör tipleri
Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü)
BÖLÜM 8: Alfa Bozunumu: Temel bozunma reaksiyonları, bozunumunun sistematiği, yayınlanma teorisi
Alfa bozunumunda açısal momentum ve parite, bozunma spektroskopisi,
Alfa bozunumunda serbest kalan enerji, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü)
BÖLÜM 9: Beta Bozunumu: Beta Bozunumunun Fermi teorisi, Fermi teorisinin klasik deneysel doğrulaması, Açısal momentum ve parite seçim kuralları,
Çift beta bozunumu, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü)
Bölüm 10: Gamma Bozunumu: Gamma bozunumuna enerji açısından yaklaşım
Kuantum Mekaniksel anlatım, Açısal momentum ve parite seçim kuralları
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakultesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
BÖLÜM 6: Nükleer Bozunma: Radyoaktif bozunma yasası, Radyoaktifliğin üretilmesi ve bozunması, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
Ürün aktifliklerinin çoğalması, Bozunma Türleri, Doğal radyoaktiflik |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
4 |
BÖLÜM 7: Nükleer radyasyonların ölçümü: Radyasyonun madde ile etkileşmesi, Gazlı Sayaçlar, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Sintilasyon detektörleri, Yarı iletken detektörleri,Sayma istatistiği, Enerji ölçümleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Çakışma ölçümleri ve zaman çözme gücü, Diğer detektör tipleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
ARA SINAV |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
BÖLÜM 8: Alfa Bozunumu: Temel bozunma reaksiyonları, bozunumunun sistematiği, yayınlanma teorisi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Alfa bozunumunda açısal momentum ve parite, bozunma spektroskopisi, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Alfa bozunumunda serbest kalan enerji, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
BÖLÜM 9: Beta Bozunumu: Beta Bozunumunun Fermi teorisi, Fermi teorisinin klasik deneysel doğrulaması, Açısal momentum ve parite seçim kuralları, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
Çift beta bozunumu, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
Bölüm 10: Gamma Bozunumu: Gamma bozunumuna enerji açısından yaklaşım |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
Kuantum Mekaniksel anlatım, Açısal momentum ve parite seçim kuralları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nuclear Physics: The Core of Matter, The Fuel of Stars (1999).
Http://www.nap.edu/openbook
Krane K. S., ; (2001). Nükleer Fizik I, Palme Yayıncılık, Ankara
Das A. and Ferbel T., (2005). Introduction to Nuclear Physics, Second edition, World Scientific, London
W. N. Cottingham and D. A. Greenwood An Introduction to Nuclear Physics, Second Edition.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
4 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
4 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
4 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
4 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
5 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
3 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
2 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
4 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
3 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
1 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
3 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
4 |
56 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|