|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Teorik Mekanik |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 336 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
8 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. METİN ÖZDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Varyasyon analizini en basit hali ile bilir. Varyasyon analizi kullanarak Lagrange denklemlerinin nasıl çıkarılacağını bilir. Verilen bir sistem için Lagrange fonksiyonunu yazar ve buradan Euler-Lagrange denklemlerini elde eder. Bir parçacıklar sistemine Newton yasalarının nasıl uygulanacağını bilir. Parçacıklar arası etkileşmlerin biçimlerini ve bunların sonuçlarının etkilerini bilir. Dönme hareketi ve özelikleri ile iligi bilgi sahibidir. Bir parçacıklar sisteminin kütle merkezini, enerjisini, momentumunu bilir ve konu hakkında problemleri çözer Eylemsizlik momentini bilir ve değişik geometriler için hesaplar. Roket hareketini bazı özelliklerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Lisans düzeyinde yeterli düzeyde matematik ve fizik dersleri almış olan öğrencilere Newton´un hareket yasalarını ve Euler-Lagrange denklemlerini tanıtarak bunların değişik problemlere nasıl uygulanacağını ve ortaya çıkan hareket denklemlerinin nasıl çözüleceğine dair ilkeleri lisans düzeyinde vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Varyasyon analizi, Verilen bir sistem için Lagrange fonksiyonu, Parçacıklar arası etkileşmelerin biçimleri, Eylemsizlik momenti, Roket hareketi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Varyasyon analizine giriş |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Varyasyon analizine devam ve Euler denklemi |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Hamilton ilkesi, Lagrange fonksiyonu ve Euler-Lagrange denklemleri |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Lagrange fonksiyonu ve Euler-Lagrange denklemlerine devam |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Euler-Lagrange Denklemlerinin uygulamaları |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Hamilton denklemleri |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Parçacıklar sisteminin dinamiği,kütle merkezi, doğrusal ve açısal momentum, enerji |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
ARA SINAVI |
ARA SINAV |
ARA SINAV |
|
9 |
İki parçacığın çarpışması, esnek ve esenk olmayan çarpışmalar |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Roket hareketi |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Sabit bir eksen etrafında dönme |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Eylemsiz momenti ve çeşitli geometriler için hesabı |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Eylemli referans sisteminde hareket |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Coriolis kuvveti, hareket denklemleri ve çözümleri |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Coriolis kuvveti, hareket denklemleri ve çözümleri (devam) |
Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Klasik Dinamik Marion ve Thornton, Çev. Ed. Metin Özdemir-Yüksel Ufuktepe - 2010.
2. Herhangi bir Birinci Sınıf Mekanik kitabı, Örneğin Temel Fizik, Çev. Cengiz Yalçın.
3. Herhangi bir Diferansiyel Denklemler ile ilgili kaynak
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
3 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
2 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
5 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
5 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
5 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
5 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
4 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
2 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
3 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
3 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
3 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
6 |
84 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 200 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
|
|
|