|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistik Fizik |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 334 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. VEDAT PEŞTEMALCI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel Olasılık Kavramlarını kullanır Modern teknolojik gelişmelerin (süperiletkenlik, transistör…) altında yatan fizik bilgilerini açıklar. Parçacık Sistemlerinin İstatistik Tanımlamasını yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İstatistik fizik makro yapıyla mikro yapı arasındaki köprüyü kuran bilim dalıdır. Termodinamiğin temel ilkeleri kısaca tekrar edilip, mikroskobik özelliklerden makroskobik özellikleri elde etmek için gerekli istatistiksel fizik temelini oluşturmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Parçacık sistemleri, bir sistemin makroskopik ve microskopik parametreleri, tersinir ve tersinmez sistemler, ideal gaz, kapalı kutudaki ideal gazın basıncı ve bir gaz molekülünün aldığı ortalama yol. Olasılık hesapları, Binom dağılımı, ortalama ve standart sapma, sürekli olasılık dağılımları. Parçacık sistemlerinin istatistiksel tanımı, Isısal etkileşme, ısıl dengeye yaklaşım, makroskopik sistemlerde enerji dağılımı, küçük ısı transferi. ideal gazın ortalama basıncı ve ortalama enerjisi. Microskopik teorisi ve makroskopik ölçümler, mutlak sıcaklık tanımı, yüksek ve düşük mutlak sıcaklıklar, iş, iç enerji ve ısı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel kavramlar, Makroskopik Sistemlerin Belirleyici Özellikleri |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
Temel Olasılık Kavramları |
internet kaynakları araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Binom Dağılımı; Sürekli Olasılık Dağılımları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
4 |
Parçacık Sistemlerinin İstatistik Tanımlaması |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Isısal Etkileşme |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Isısal Etkileşme |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Mikroskopik Teori ve Makroskopik Ölçmeler |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
ARA SINAV |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Entropi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Klasik Yaklaşımda Kanonik Dağılım |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Eşbölüşüm Teoremi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
Eşbölüşüm Teoremi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
Genel Termodinamik Etkileşme |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
Eğrisel koordinatlar. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
Taşıma Süreçlerinin Basit Kinetik Teorisi. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İstatistik Fizik, Berkeley Fizik Dersleri, F. Reif, Bilim Yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Statistical Physics, F. Mandl, Wiley, 1988
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
2 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
1 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
2 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
3 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
5 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
4 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
3 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
3 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
3 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
4 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
3 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
2 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
1 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
3 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
6 |
84 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 172 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|