Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İstatistik Fizik

Dersin Kodu : FZ 334

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 7

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. VEDAT PEŞTEMALCI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel Olasılık Kavramlarını kullanır
Modern teknolojik gelişmelerin (süperiletkenlik, transistör…) altında yatan fizik bilgilerini açıklar.
Parçacık Sistemlerinin İstatistik Tanımlamasını yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İstatistik fizik makro yapıyla mikro yapı arasındaki köprüyü kuran bilim dalıdır. Termodinamiğin temel ilkeleri kısaca tekrar edilip, mikroskobik özelliklerden makroskobik özellikleri elde etmek için gerekli istatistiksel fizik temelini oluşturmak.

Dersin İçeriği : Parçacık sistemleri, bir sistemin makroskopik ve microskopik parametreleri, tersinir ve tersinmez sistemler, ideal gaz, kapalı kutudaki ideal gazın basıncı ve bir gaz molekülünün aldığı ortalama yol. Olasılık hesapları, Binom dağılımı, ortalama ve standart sapma, sürekli olasılık dağılımları. Parçacık sistemlerinin istatistiksel tanımı, Isısal etkileşme, ısıl dengeye yaklaşım, makroskopik sistemlerde enerji dağılımı, küçük ısı transferi. ideal gazın ortalama basıncı ve ortalama enerjisi. Microskopik teorisi ve makroskopik ölçümler, mutlak sıcaklık tanımı, yüksek ve düşük mutlak sıcaklıklar, iş, iç enerji ve ısı.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel kavramlar, Makroskopik Sistemlerin Belirleyici Özellikleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
2 Temel Olasılık Kavramları internet kaynakları araştırılsın Tartışmalı ders
3 Binom Dağılımı; Sürekli Olasılık Dağılımları Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
4 Parçacık Sistemlerinin İstatistik Tanımlaması Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
5 Isısal Etkileşme Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
6 Isısal Etkileşme Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
7 Mikroskopik Teori ve Makroskopik Ölçmeler Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
8 ARA SINAV Sınav Sınav
9 Entropi Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
10 Klasik Yaklaşımda Kanonik Dağılım Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
11 Eşbölüşüm Teoremi Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
12 Eşbölüşüm Teoremi Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
13 Genel Termodinamik Etkileşme Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
14 Eğrisel koordinatlar. Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
15 Taşıma Süreçlerinin Basit Kinetik Teorisi. Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Tartışmalı ders
16/17 FİNAL SINAVI Sınav Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İstatistik Fizik, Berkeley Fizik Dersleri, F. Reif, Bilim Yayıncılık
Diğer Kaynaklar  Statistical Physics, F. Mandl, Wiley, 1988


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 14 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. 2
2 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. 1
3 Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. 2
4 Fizik Alanında deneyleri tasarlar. 3
5 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. 5
6 Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
7 Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 4
8 Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. 4
9 Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 4
10 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 3
11 Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 3
12 Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. 3
13 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. 4
14 Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. 3
15 Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. 2
16 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. 1
17 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 3
18 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 6 84
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 172
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.88
Dersin AKTS Kredisi: 7