|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Modern Fizik |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 330 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. EDA EŞKUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Klasik fizik ile modern fizik (yada kuantum fiziği ) arasındaki farkın anlaşılması Kuantum mekaniğine temel oluşturacak yeni kavramların öğrenilmesi Modern fiziğin önemi ve yaşantımızdaki yerinin öğrenilmesi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kuantum fiziğindeki temel kavramları vermek ve atom ve moleküllerin fiziğinin anlaşılmasını sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hidrojen Atomunun Kuantum Kuramı: Hidrojen Atomu için Schrödinger denklemi, Değişkenlerin ayrılması, Kuantum Sayıları,
Elektron olasılık yoğunluğu, ışımalı geçişler,Seçme kuralları
Zeeman Olayı, Konu ile ilgili problem çözümü.
Çok elektronlu Atomlar: Elektron Spini, Dışarma İlkesi, Simetrik Ve Antisimetrik Dalga Fonksiyonları, Periyodik Cetvel, Atom Yapıları
Spin-Yörünge Bağlaşması, Toplam Açısal Momentum, X-Işını Tayfları, Atom Tayfları, Konu ile ilgili problem çözü
Moleküller: Molekül bağı, Elektron paylaşma, H2+ molekül iyonu, Hidrojen molekülü, Karmaşık Moleküller,
Dönme Enerji düzeyleri, Titreşim Enerji düzeyleri, Moleküllerin Elektron tayfları, konu ile ilgili problem çözümü
İstatistik Mekanik: İstatistiksel Dağılımlar, Maxwell-Boltzman İstatistiği, Bir ideal gazda molekül enerjileri, Kuantum İstatistiği,
Rayleigh-Jeans bağıntısı, Planck ışıma yasası, Katıların özgül ısıları.
Bir metaldeki serbest elektronlar, elektron enerjisi dağılımı, konu ile ilgili problem çözümü.
Elemanter Parçacıklar: Yüklü parçacıkların etkileşimi, leptonlar, hadronlar, Elemanter Parçacıkların kuantum sayıları, kuarklar,
Alan bozonları, Standart Model, Evrenin tarihi.
Konu ile ilgili problem çözümü. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hidrojen Atomunun Kuantum Kuramı: Hidrojen Atomu için Schrödinger denklemi, Değişkenlerin ayrılması, Kuantum Sayıları, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
Kuantum sayıları, Elektron olasılık yoğunluğu, ışımalı geçişler,Seçme kuralları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Zeeman Olayı, Konu ile ilgili problem çözümü. |
Bölüm sonundaki problemlerin çözümü |
Tartışmalı ders |
|
4 |
Çok elektronlu Atomlar: Elektron Spini, Dışarma İlkesi, Simetrik Ve Antisimetrik Dalga Fonksiyonları, Periyodik Cetvel, Atomdaki Yapılar |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Spin-Yörünge Bağlaşması, Toplam Açısal Momentum,X-Işını Tayfları, Atom Tayfları, Konu ile ilgili problem çözü |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Moleküller: Molekül bağı, Elektron paylaşma, H2+ molekül iyonu, Hidrojen molekülü, Karmaşık Moleküller, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Dönme Enerji düzeyleri, Titreşim Enerji düzeyleri, Moleküllerin Elektron tayfları, konu ile ilgili problem çözümü |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
ARA SINAV |
ARA SINAV |
ARA SINAV |
|
9 |
İstatistik Mekanik: İstatistiksel Dağılımlar, Maxwell-Boltzman İstatistiği, Bir ideal gazda molekül enerjileri, Kuantum İstatistiği, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Rayleigh-Jeans bağıntısı, Planck ışıma yasası, Katıların özgül ısıları. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Bir metaldeki serbest elektronlar, elektron enerjisi dağılımı, konu ile ilgili problem çözümü. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
Elemanter Parçacıklar: Yüklü parçacıkların etkileşimi, leptonlar, hadronlar, Elemanter Parçacıkların kuantum sayıları, kuarklar, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
Alan bozonları, Standart Model, Evrenin tarihi. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
Alan bozonları, Standart Model, Evrenin tarihi. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
Konu ile ilgili problem çözümü. |
Bölüm sonundaki problemlerin çözümü |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Paul A. Tipler, Modern Physics, Worth Publishers, Inc., New York, 1978
John R. Taylor, Chris D. Zafiratos, Michael A. Dubson (Çeviri: Prof. Dr. Bekir Karaoğlu), Fen ve Mühendislikte Modern Fizik, Okutman Yayıncılık, Ankara, 2008
Arthur Beiser (Çeviri: Prof.Dr. Gülsen Önengüt ), Modern Fiziğin Kavramları, Akademi Yayıncılık, Ankara, 2008.
Raymond A. Serway, Robert J. Beichner (Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu), Fen ve Mühendislik için Fizik-3 (Modern Fizik), Palme Yayıncılık, Ankara, 2005.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
2 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
3 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
4 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
3 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
4 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
3 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
4 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
3 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
4 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
4 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
4 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
4 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
4 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
4 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
4 |
56 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 172 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|