|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dalgalar Ve Optik |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 228 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YÜKSEL UFUKTEPE Prof.Dr. YÜKSEL UFUKTEPE |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dalgalar ve optik konuları hakkındaki teorik kavram ve formülleri bilir. Günlük yaşantıda dalgalar ve optik konularıyla ilgili gördüğü olaylar ile yasalar arasındaki bağlantıyı kurar. Dalgalar ve optik konularındaki karşılaştığı fizik problemlerini çözer.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Fiziğin temel kavram ve prensiplerini içeren dalgalar ve optik konularında öğrencileri bilgilendirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dalga Hareketi, Bir boyutta ilerleyen dalgalar, Üst üste Binme, girişim, yansıma ve geçme, Sinüssel dalgalar, Ses dalgaları, Küresel ve Düzlem Dalgalar, Doppler olayı, Şok Dalgaları, Kararlı dalgalar, rezonans, Vurular, Sinüssel Olmayan Dalga Desenleri, Işığın doğası, yansıma ve kırılma, Huygens prensibi, Geometrik Optik, Aynalarda oluşturulan görüntüler, Merceklerde kırılma ile oluşan görüntüler, Optik Aletler, Işık Dalgalarının Girişimi, İnce filmlerde girişim, Işık dalgalarının kırınımı, Işık Dalgalarının Kutuplanması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dalga Hareketi, Bir boyutta ilerleyen dalgalar |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
Üst üste Binme, girişim, yansıma ve geçme, Sinüssel dalgalar |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Ses dalgaları, Küresel ve Düzlem Dalgalar |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
4 |
Doppler olayı, Şok Dalgaları |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Kararlı dalgalar, rezonans, |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Vurular, Sinüssel Olmayan Dalga Desenleri |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Işığın doğası, yansıma ve kırılma, Huygens prensibi |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
Ara sınav |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Geometrik Optik, Aynalarda oluşturulan görüntüler |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Merceklerde kırılma ile oluşan görüntüler, Optik Aletler |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Işık Dalgalarının Girişimi |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
İnce filmlerde girişim |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
Işık dalgalarının kırınımı |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
Işık Dalgalarının Kutuplanması |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
Işık Dalgalarının Kutuplanması |
İlgili konu çalışılsın |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
Final |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fen Bilimcileri ve Mühendisler için Fizik, 4. Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık 2002, Ankara. 4. , D.G. Giancoli (Çeviri Editörü: Prof. Dr. Gülsen. Önengüt),
Fen ve Mühendislik için Fizik (1989), (R. Serway, R Beichehner; Çev.Ed. K. Çolakoğlu)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Hecht&Optik (E. Hecht, Çev. N. Armağan, N. Can)
Titreşimler ve Dalgalar ( A.P. French, Çev. N. Uçar)
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
0 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
1 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
0 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
5 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
5 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
0 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
0 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
0 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
0 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
0 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
0 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
0 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
4 |
56 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 158 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|