|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Klasik Kelam Metinleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS423 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Klasik Kelâm metinlerini okur ve anlar Tarihi süreç içerisindekelam literatüründe ortaya çıkan metot ve muhteva değişimini kavrar Kelâmın bilgi, varlık ve inanç esasları gibi temel meseleler üzerindeki görüşlerini açıklayabilir Erken ve geç dönem kelâm metinlerini yazım üslubu ve içerik açısından karşılaştırır Mezhep farklılıklarının verilen eserler ve konuların işlenişindeki etkisini tartışabiir Farklı dönemlerde verilen eserler ve kelâm literatürü hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur Kelâm eserlerini, benzer veya ortak konuları ele alan felsefî eserlerle mukayese edebilir ve bunları değerlendirebilir Modern dönemde gelişen ve değişen şartlar karşısında bir kelâm eserinin nasıl bir yapı ve içeriğe sahip olması gerektiği konusunda fikir yürütür
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Güncel Problemler ve İslam İnançları 2
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kelamın mütekaddimun ve müteahhirun dönemlerine ayrılması ve nedenlerini, Klasik kelam metinlerinin özelliklerini, Klasik dönem kelamcılarının ve mezhepler tarihçilerinin inanç konularını ve mezhepleri ele alış yöntemlerini bilmek, başlangıç dönemi ile tedvin ve tasnif dönemine ait belli başlı eserlerin içeriklerinin analizini yapmak, Farklı geleneklere ait kaynaklarda kelam problemlerinin ele alınış şekillerini karşılaştırmak, her iki döneme ait eserlerden örnek metin analizleri yapmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Klasik kelam metinlerinin özellikleri, Klasik dönem kelamcılarının ve mezhepler tarihçilerinin inanç konularını ve mezhepleri ele alış yöntemleri, Başlangıç dönemi ile tedvin ve tasnif dönemine ait belli başlı eserler ve kelami açısından analizi, Farklı geleneklere ait kaynaklarda kelam problemleri, Kelamın kitabileşmesi, Kelamın mütekaddimun ve müteahhirun dönemlerine ayrılması ve nedenleri, Her iki döneme ait eserlerin karşılaştırılması, her iki döneme ait eserlerden örnek metin analizleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat fakültesi derslikleri
|
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Erken dönem akaid risaleleri: Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber’i |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Eş’arî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Eş’arî’nin el-İbâne an usûli’d-diyâne’si |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Geç dönem Mutezilî metinler: Kâdî Abdülcebbâr’ın el-Muhtasar fî usûli’d-dîn’i |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Eş’arî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Bâkıllânî’nin Kitâbü’t-temhîd’i |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Ebu Ca´fer et-Tahavi´nin Akide´si |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Maturidi´nin Kitabu´t-Tevhid´i |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Mâtürîdî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Nesefî’nin Tebsıratü’l-edille’si |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Ömer Nesefi´nin Akaid´i |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Fahreddîn er-Râzî’nin el-Muhassal’ı. |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Şemsüddin es-Semerkandi´nin es-Saha´ifü´l-İlahiyye´si |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Ebu´l-Berekat en-Nesefi´nin el-Umde´si |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Taftazani´nin Şerhu´l-Akaid´i |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Cürcânî’nin Şerhu’l-Mevâkıf’ı. |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
İzmirli İsmail Hakkı’nın Yeni İlm-i Kelam´ı |
İlgili bölümleri okuma |
Arapça kelami metin okuma, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ebu Hanife, İmam-ı Azam’ın Beş Eseri (metin ve çeviri), İstanbul 1992
Ebü’l-Hasan el-Eşari, el-İbane an Usuli’d-Diyane, Kahire 1987
Ebu Mansur el-Matüridi, Kitabü’t-Tevhid, İstanbul 2003
Ebü’l-Muin en-Nesefi, Tebsıratü’l-Edille, Ankara1993
Mecmua, Akaid Risaleleri, (Haz: Ali Nar), Beyan Yay., İstanbul 1998
İzmirli İ. Hakkı, Yeni İlm-i Kelam, İstanbul 1338-1341h.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
3 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 61 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|