Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mukayeseli Halk İnançları

Dersin Kodu : ILS411

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MÜNİR YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk Halk İnanışlarını tanır. Eski Türk İnanışları ile İslam Dini arasında benzerlik kurar. Eski Türk İnanışlarından kaynaklanan ve İslam inancı içerisinde devam eden halk inanışlarını bilir. Türk toplumunun çeşitli bölgelerinde yaşayan yerel inanışlarını öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk Halk İnanışlarını ve Kültürünü İncelemek. Türk Toplumundaki halk inanışlarını tahlil etmek. Eski Türk İnanışları ile günümüz halk inanışlarını karşılaştırmak. Eski Türk İnanışlarının İslam Dini içerisindeki izlerini ortaya çıkarmak

Dersin İçeriği : Türk toplumu arasında görülen halk inanışlarını ortaya koymak. İslam öncesi Türk İnanışları ile İslam dini arasında mukayese yapmak. Halk inanışları içerisinde devam eden eski Türk dini motiflerini anlamak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Halk İnanışına Giriş A.Hikmet Eroğlu, "Türkiye´de Halk İnanışları Araştırmaları", s. 433-440. Anlatım
2 Türk Halk İnanışlarına Giriş A.Hikmet Eroğlu, "Türkiye´de Halk İnanışları Araştırmaları", s. 433-440. Anlatım
3 İslam Öncesi Türk İnanışları I Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 113-121. Anlatım
4 İslam Öncesi Türk İnanışları II Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi, s. 113-121. Anlatım
5 Dağ Kültü I Hikmet Tanyu, Dinler Tarihi Araştırmaları, s. 9-27. Anlatım
6 Dağ Kültü II Hikmet Tanyu, Dinler Tarihi Araştırmaları, s. 27-42. Anlatım
7 Taş Kültü Hikmet Tanyu, Dinler Tarihi Araştırmaları, s. 45-73. Anlatım
8 Vize Kaynakların Tekrarı Yazılı Sınav
9 Ağaç Kültü Münir Yıldırım, "Türk Dini Tarihi Araştırmalarında Fenomenolojik Metod-Hikmet Tanyu Örneği", s. 63-71. Anlatım
10 Su ve Irmak Kültü Ekrem Sarıkçıoğlu, Din Fenomenolojisi, s. 21-24 Anlatım
11 Orman Kültü Ekrem Sarıkçıoğlu, Din Fenomenolojisi, 35-39. Anlatım
12 Ateş Kültü I Münir Yıldırım, "Türk Dini Tarihi Araştırmalarında Fenomenolojik Metod-Hikmet Tanyu Örneği", s. 63-71. Anlatım
13 Ateş Kültü II Münir Yıldırım, "Türk Dini Tarihi Araştırmalarında Fenomenolojik Metod-Hikmet Tanyu Örneği", s. 63-71. Anlatım
14 Hava Kültü I Ekrem Sarıkçıoğlu, Din Fenomenolojisi, 28-32. Anlatım
15 Hava Kültü II Ekrem Sarıkçıoğlu, Din Fenomenolojisi, 32-34. Anlatım
16/17 Final Kaynakların Tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hikmet Tanyu, Dinler Tarihi Araştırmaları, Ankara 1973, Ekrem Sarıkçıoğlu, Din Fenomenolojisi, Isparta 2002, Münir Yıldırım, "Türk Dini Tarihi Araştırmalarında Fenomenolojik Metod-Hikmet Tanyu Örneği", Ankara 2009, Mircea Eliade, Dinler Tarihine Giriş, Çev. Lale Arslan, Istanbul 2003
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 0
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 0
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 1
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2