Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çağdaş İslam Düşünürleri

Dersin Kodu : ILS409

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Çağdaş İslam Düşüncesinin anlamını ve problemlerini bilir.
2. Çağdaş İslam Düşüncesi sayesinde İslam kültürünün geçmişi ile günümüzü arasında bağlantı kurar.
3. Önemli Çağdaş İslam Düşünürlerinin başlıca görüşlerini analiz eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çağdaş İslam bilginlerinin teolojik, epistemolojik ve ontolojik problemlere yönelik yeni çözümlerini kavramak

Dersin İçeriği : Fazlurrahman’ın İbn Sina merkezli vahiy anlayışı ve eleştirisi; İkbal’in panenteist tanrı-evren ilişkisi ve eleştirisi; Cabiri’nin burhan merkezli epistemolojik tasavvuru ve eleştirisi; Seyyid Huseyin Nasr’ın gelenek ve kutsal merkezli epistemoloji anlayışı ve eleştirisi; Faruki ve bilginin islamişleştirilmesi projeleri ve eleştirisi; İzutsu’da temel İslami kavramlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İbn Sinacı ruhun kutsal yetileri İbn Sina´nın Epistemolojisi Yüzyüze (anlatım)
2 Fazlurrahman ve İbn Sinacı vahiy anlayışı İslam’da Dini Düşüncenin Yeniden İnşası Yüzyüze (anlatım)
3 Fazlurrahmancı vahyin eleştirisi Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme Yüzyüze (tartışma)
4 İkbal ve panentesit tanrı-evren anlayışı Muhammed İkbal’in Felsefesi’nde Tanrı, İnsan ve Kainat Yüzyüze (anlatım)
5 İkbal’in panenteist anlayışının eleştirisi Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme Yüzyüze (tartışma)
6 Düşünürler ve Görüşleri: Fazlurrahman II Felsefî Mirasımız ve Biz Yüzyüze (anlatım)
7 Cabirici burhanın eleştirisi Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme Yüzyüze (tartışma)
8 Arasınav Önceki bilgilerin gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Seyit Hüseyin Nasr: Gelenek ve Kutsal Kutsal ve Bilgi Yüzyüze (anlatım)
10 Gelenek ve Kutsalın eleştirisi Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme Yüzyüze (tartışma)
11 Faruki ve bilginin İslamileştirilmesi Bilginin İslamileştirilmesi ve Çağdaş İslam düşüncesi Yüzyüze (anlatım)
12 Bilginin İslamileştirilmesinin eleştirilmesi Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme Yüzyüze (tartışma)
13 İzutsu ve temel İslami kavramlar Kur’anda Dini ve Ahlaki Kavramlar Yüzyüze (anlatım)
14 Izutsucu kavramlarla düşünmek Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme Yüzyüze (tartışma)
15 Yani bakış açıları üzerine düşünmek Önceki bilgiler üzerine düşünme ve çıkarımda bulunma Yüzyüze (tartışma)
16/17 Final Sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İslam’da Dini Düşüncenin Yeniden İnşası, Prof. Dr. Fazlur Rahman.
 Kuran´da Dini ve Ahlaki Kavramlar, Prof. Dr. Toshihiko İzutsu.
 Bilgi ve Kutsal, Prof. Dr. Seyyid Hüseyin Nasr.
 Felsefî Mirasımız ve Biz, M. Abid el-Cabiri
 Muhammed İkbal’in Felsefesi’nde Tanrı, İnsan ve Kainat, çev: Celal Türer
 Bilginin İslamileştirilmesi ve Çağdaş İslam düşüncesi, Prof. Dr. Mevlüt Uyanık
 Kur’anda Dini ve Ahlaki Kavramlar, Toshihiko Izutsu
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 5
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 61
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.44
Dersin AKTS Kredisi: 2