|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çağdaş İslam Düşünürleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS409 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Çağdaş İslam Düşüncesinin anlamını ve problemlerini bilir. 2. Çağdaş İslam Düşüncesi sayesinde İslam kültürünün geçmişi ile günümüzü arasında bağlantı kurar. 3. Önemli Çağdaş İslam Düşünürlerinin başlıca görüşlerini analiz eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çağdaş İslam bilginlerinin teolojik, epistemolojik ve ontolojik problemlere yönelik yeni çözümlerini kavramak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Fazlurrahman’ın İbn Sina merkezli vahiy anlayışı ve eleştirisi; İkbal’in panenteist tanrı-evren ilişkisi ve eleştirisi; Cabiri’nin burhan merkezli epistemolojik tasavvuru ve eleştirisi; Seyyid Huseyin Nasr’ın gelenek ve kutsal merkezli epistemoloji anlayışı ve eleştirisi; Faruki ve bilginin islamişleştirilmesi projeleri ve eleştirisi; İzutsu’da temel İslami kavramlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İbn Sinacı ruhun kutsal yetileri |
İbn Sina´nın Epistemolojisi |
Yüzyüze (anlatım) |
|
2 |
Fazlurrahman ve İbn Sinacı vahiy anlayışı |
İslam’da Dini Düşüncenin Yeniden İnşası |
Yüzyüze (anlatım) |
|
3 |
Fazlurrahmancı vahyin eleştirisi |
Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme |
Yüzyüze (tartışma) |
|
4 |
İkbal ve panentesit tanrı-evren anlayışı |
Muhammed İkbal’in Felsefesi’nde Tanrı, İnsan ve Kainat |
Yüzyüze (anlatım) |
|
5 |
İkbal’in panenteist anlayışının eleştirisi |
Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme |
Yüzyüze (tartışma) |
|
6 |
Düşünürler ve Görüşleri: Fazlurrahman II |
Felsefî Mirasımız ve Biz |
Yüzyüze (anlatım) |
|
7 |
Cabirici burhanın eleştirisi |
Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme |
Yüzyüze (tartışma) |
|
8 |
Arasınav |
Önceki bilgilerin gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
9 |
Seyit Hüseyin Nasr: Gelenek ve Kutsal |
Kutsal ve Bilgi |
Yüzyüze (anlatım) |
|
10 |
Gelenek ve Kutsalın eleştirisi |
Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme |
Yüzyüze (tartışma) |
|
11 |
Faruki ve bilginin İslamileştirilmesi |
Bilginin İslamileştirilmesi ve Çağdaş İslam düşüncesi |
Yüzyüze (anlatım) |
|
12 |
Bilginin İslamileştirilmesinin eleştirilmesi |
Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme |
Yüzyüze (tartışma) |
|
13 |
İzutsu ve temel İslami kavramlar |
Kur’anda Dini ve Ahlaki Kavramlar |
Yüzyüze (anlatım) |
|
14 |
Izutsucu kavramlarla düşünmek |
Önceki bilgileri kontrol ve eşleştirme |
Yüzyüze (tartışma) |
|
15 |
Yani bakış açıları üzerine düşünmek |
Önceki bilgiler üzerine düşünme ve çıkarımda bulunma |
Yüzyüze (tartışma) |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İslam’da Dini Düşüncenin Yeniden İnşası, Prof. Dr. Fazlur Rahman.
Kuran´da Dini ve Ahlaki Kavramlar, Prof. Dr. Toshihiko İzutsu.
Bilgi ve Kutsal, Prof. Dr. Seyyid Hüseyin Nasr.
Felsefî Mirasımız ve Biz, M. Abid el-Cabiri
Muhammed İkbal’in Felsefesi’nde Tanrı, İnsan ve Kainat, çev: Celal Türer
Bilginin İslamileştirilmesi ve Çağdaş İslam düşüncesi, Prof. Dr. Mevlüt Uyanık
Kur’anda Dini ve Ahlaki Kavramlar, Toshihiko Izutsu
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
5 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
5 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 61 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|