|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dinler Arası Dialog |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS406 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yapılan tanımlar dahilinde, dinlerarası diyalogun ne olduğunu ve ne olmadığını açıklar. Günümüzde dinlerarası diyalogun ne derece önemli olduğunu kavrar. Dinlerarası diyalog konusunda ülkemizde ve Batı’da yapılan bilimsel çalışmaları eleştirel bir üslupla değerlendirir. Dinlerarası diyalogun başlangıcı, tarihi süreci ve günümüzdeki durumu hakkında yorumlar yapar. Dini hoşgörünün önemi ve lüzumu Günümüz diyalog faaliyetleri ve diyalogdan beklenmesi gerekenleri farkına varır Dinlerarası diyalogun faydalı ve mahzurlu yönlerini analiz eder. Yaşayan dünya dinlerinin birbiriyle diyalogları konusundaki yaklaşımlarını değerlendirir. Dinlerarası ilişkiler hususundaki yaklaşımların eleştirileri temelinde kendi özgün tutumunu geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin diğer din mensupları ile sağlıklı bir şekilde diyalog kurabilmesine ve bunu sürdürmesine yardımcı olmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Öğrencilerden kendi inandıkları dinî gelenekler haricindeki dinlere ait somut dinî pratikler (inançlar veya ibadetler) hakkında sağduyulu bir bakış açısı geliştirmesi beklenir. Böylece ülke ve dünya barışı sağlanarak ´ötekine´ saygı geliştirmesi amaçlanır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dinlerarası diyaloğun tanımı, önemi ve dinlerarası diyaloğun ne olup ne olmadığı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Dinlerarası diyalog konusunda yapılan çalışmalardan örnekler |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Hz. Peygamber döneminde İslâm-Ehl-i Kitap diyalogu |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Hz. Peygamberden Sonra İslâm-Ehl-i Kitap Diyalogu |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Osmanlılar döneminde Müslüman-Ehl-i Kitap münasebetleri |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
İlahi dinlerde diyalog anlayışı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Yahudiliğin diğer dinlere bakışı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Konu Tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Hıristiyanlığın öteki dinlere bakışı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
İslam´ın öteki dinlere bakışı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Günümüzde İslâm-Ehl-i Kitap diyalogunun önemi |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Kiliseyi II. Vatikan Konsilini toplamaya sevk eden sebepler |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
1962-65 II.Vatikan Konsili ve Hıristiyan dünyasında diyalog anlayışı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Dinlerarası diyalogun gerçekte mümkün olup olmadığının; faydalı ve –varsa- mahzurlu yönlerinin neler olabileceğinin tartışılması |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Değerlendirme |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Konu Tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İsmail R. Farukî (ed.), İbrahimî Dinlerin Diyalogu, (çev. Mesut Karaşahan), İstanbul 1993.
Cafer Sadık Doğru (ed), Islam ve Öteki, Kaknüs Yayınları,İstanbul.
Mustafa Alıcı, Kitab-ı Mukaddes ve Kur´ân-ı Kerim Işığında İslâm-Hıristiyan Diyalogu
Baki Adam, Yahudilik ve Hıristiyanlık Açısından Diğer Dinler, Pınar Yayınları, 2002.
W. Cantwell Smith, The Meaning and End of Religion, Minneapolis, Fortress Press, 1991.
Ömer Faruk Harman, “Hıristiyanların İslâm’a Bakışı”, Asrımızda Hıristiyan Müslüman Münasebetleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Fuat Aydın, Budanın Diğer Dinlere Bakaşı, Divan ilmi araştırmalar dergisi, sayı 16.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
0 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
5 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 50 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|