Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türkiyede Dini Akımlar

Dersin Kodu : ILS405

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Din, mezhep, cemaat ve tarikat gibi farklı dini oluşumları tanır ve aralarındaki farkı açıklar
Türkiye´de var olan din anlayışlarının tarihsel temellerini açıklar
Türkiye´de yaşayan mezhepler ve dini-siyasi nitelikli hareketleri sayar
Türkiye´de var olan dini akımların doğuşunda etkili olan unsurları açıklar
Türkiye´de var olan dini akımlarla ilgili literatürü tanır
Türkiye´de var olan dini nitelikli oluşumların temel görüşlerini bilir
Türkiye´de din eğitimi veren kurumları bilir ve Türk din anlayışının oluşmasındaki etkisini açıklar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Günümüz Türkiye´sinde ortaya çıkan dini-siyasi nitelikli oluşumları ve yaşayan mezhepleri tanımak, zihniyet yapılarını ve temel görüşlerini bilmek

Dersin İçeriği : Din, mezhep, cemaat ve tarikat nitelikli oluşumların içeriği; Din anlayışındaki farklılaşmaların sebepleri; Geçmişte ortaya çıkan mezheplerin Türkiye´deki tezahürleri; Türk İslam anlayışının tarihsel temelleri; Küreselleşme, göç ve şehirleşme gibi olguların din anlayışları üzerindeki etkisi; Türkiye´de yaşayan mezhepler, cemaatler, tarikatlar; İslam Modernizmi ve İslamcılık düşüncesi; Türkiye´de din eğitimi ve ilahiyat fakülteleri; İslam mezhepler tarihi alanında yapılan çağdaş, bilimsel çalışmalar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Din, mezhep, cemaat, tarikat vb. oluşumların içeriği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
2 Din anlayışındaki farklılaşmaların sebepleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
3 Türkiye´de mevcut İslam anlayışının tarihsel temelleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
4 Geçmişte ortaya çıkan mezheplerin Türkiye´deki tezahürleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
5 Küreselleşme, göç ve şehirleşme olgusunun din anlayışları üzerindeki etkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
6 İslamcılık düşüncesinin ortaya çıkışı; siyasi, sosyal, kültürel kökenleri ve temel esprisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
7 İslam modernizmi ve Türkiye´deki yansımaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
8 Ara sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Türkiye´de yaşayan mezhepler; temel görüşleri, zihniyet yapıları, literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
10 Türkiye´de yaşayan cemaatler; temel görüşleri, zihniyet yapıları, literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
11 Türkiye´de yaşayan tarikatlar; temel görüşleri, zihniyet yapıları, literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
12 Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
13 Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
14 Türkiye´de din eğitimi ve ilahiyat fakülteleri ve mezhepler üstü yaklaşım Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Düz anlatım, tartışma
15 Türkiye´de İslam mezhepleri tarihi alanında yapılan çağdaş bilimsel çalışmalar Literatür taraması Düz anlatım, tartışma
16/17 Final Sınavı Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hasan Onat, "Türkiye´de İslam", Tük Yurdu, C. XVII s. 116-117, Nisan-Mayıs 1997
  İslam Mezhepleri Tarihi, ed. Hasan Onat-Sönmez Kutlu, Ankara 2012
 Sönmez Kutlu, Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları, Fecr yay., Ankara 2008
 Hasan Onat, Türkiye´de Din Anlayışında Değişim Süreci, Ankara 2003
 Hasan Onat, "İslam´da yeniden Yapılanma Üzerine", AÜİFD, Özel Sayı, Ankara 1999
 Hasan Onat, "Din Anlayışımızın Kaynakları Üzerine", Türk Yurdu, C. XIII, s. 75 (1993)
 Sönmez Kutlu, Alevilik-Bektaşilik Yazıları, Ankara 2008
Diğer Kaynaklar  W. Montgomery, İslami Hareketler ve Modernlik, İstanbul 1997
  Yalçın Akdoğan, Siyasal İslam, İstanbul 2000;


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 1
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 0
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2