|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Günümüz Kelam Problemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS404 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Doç.Dr. İSMAİL ŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kelam ilminin ana konularını değerlendirir Kelam ilminin tarihsel gelişimini öğrenir Kelamın konularının tarihsel arka planını tanır Klasik kelam ve modern kelam bağlantısının ortak yönlerini kavrar Çağdaş inanç konularının iç ve dış dinamiklerini bilir Modern inanç konuları, sebep ve sonuçlarını tanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
25865 Çağdaş İslami Hareketler
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilim, demokrasi ve laikliğin, Reenkarnasyon, satanizm, cin, şeytan ve medyumculuğun İslam’daki yerini anlamak, şiddet ve terörün dinle bağlantısını ortadan kaldırmak, İslam’ın, küreselleşme sürecinde reforme edilip edilemiyeceğini tartışmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Din, bilim, demokrasi ve laiklik, Reenkarnasyon, satanizm, cin, şeytan, medyumculuk, ateizm, dini çoğulculuk, irtica, fundamentalizm, şiddet, terör ve din; küreselleşme ve din, gelenek, modernite, tecdid, reform ve İslam |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat fakültesi derslikleri
|
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ateizm nedir? Soru ve iddialarının değerlendirlmesi |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
2 |
İslam´ın diğer dinlere bakışı |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
3 |
Doğu din ve felsefelerinin temel iddiaları ve İslam |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
4 |
Ötenazi ve İntihar |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
5 |
reenkarnasyon |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
6 |
Cinsiyet değiştirme, eşcinsellik ve İslam |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
7 |
Tenasüh inancı ölülere tapma, ruh göçü |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
yazılı imtihan |
|
9 |
İslam düşüncesinde kadın erkek eşitliği |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
10 |
Din siyaset ilişkisi |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
11 |
Tüp bebek cinsiyet belirleme |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
12 |
Yeni dönem peygamberlik hareketleri |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
13 |
Mehdilik |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
14 |
Satanizm |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
15 |
İnci ve Tevratın Tahrifi |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
soru cevap, ders anlatım |
|
16/17 |
Final |
Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar |
yazılı imtihan |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
konuyla alakalı Türkçe, İngilizce ve Arapça makaleler, kitaplar
Mevlüt Uyanık, Bilginin İslamileştirilmesi ve Çağdaş İslam Düşüncesi, Ankara Okulu yayınları, Ankara1999
M. Sait Özervarlı, Kelamda Yenilik Arayışları 19. Yüzyıl Sonu 20. Yüzyıl Başı İSAM Yayınları, İstanbul 2008
Nakib Attas, Modern Çağ ve İslâmî Düşünüşün Problemleri, (trc: M. Erol Kılıç), İnsan yay., İstanbul 1989
Ramazan Biçer, Küreselleşen Çağda İslam, Gelenek Yayınları, İstanbul 2010
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
3 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
2 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|