Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Günümüz Kelam Problemleri

Dersin Kodu : ILS404

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kelam ilminin ana konularını değerlendirir
Kelam ilminin tarihsel gelişimini öğrenir
Kelamın konularının tarihsel arka planını tanır
Klasik kelam ve modern kelam bağlantısının ortak yönlerini kavrar
Çağdaş inanç konularının iç ve dış dinamiklerini bilir
Modern inanç konuları, sebep ve sonuçlarını tanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : 25865 Çağdaş İslami Hareketler

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilim, demokrasi ve laikliğin, Reenkarnasyon, satanizm, cin, şeytan ve medyumculuğun İslam’daki yerini anlamak, şiddet ve terörün dinle bağlantısını ortadan kaldırmak, İslam’ın, küreselleşme sürecinde reforme edilip edilemiyeceğini tartışmak

Dersin İçeriği : Din, bilim, demokrasi ve laiklik, Reenkarnasyon, satanizm, cin, şeytan, medyumculuk, ateizm, dini çoğulculuk, irtica, fundamentalizm, şiddet, terör ve din; küreselleşme ve din, gelenek, modernite, tecdid, reform ve İslam

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ateizm nedir? Soru ve iddialarının değerlendirlmesi Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
2 İslam´ın diğer dinlere bakışı Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
3 Doğu din ve felsefelerinin temel iddiaları ve İslam Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
4 Ötenazi ve İntihar Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
5 reenkarnasyon Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
6 Cinsiyet değiştirme, eşcinsellik ve İslam Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
7 Tenasüh inancı ölülere tapma, ruh göçü Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
8 Ara sınav Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar yazılı imtihan
9 İslam düşüncesinde kadın erkek eşitliği Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
10 Din siyaset ilişkisi Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
11 Tüp bebek cinsiyet belirleme Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
12 Yeni dönem peygamberlik hareketleri Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
13 Mehdilik Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
14 Satanizm Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
15 İnci ve Tevratın Tahrifi Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar soru cevap, ders anlatım
16/17 Final Konuyla ilgili kaynak ve kitaplar yazılı imtihan


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   konuyla alakalı Türkçe, İngilizce ve Arapça makaleler, kitaplar
 Mevlüt Uyanık, Bilginin İslamileştirilmesi ve Çağdaş İslam Düşüncesi, Ankara Okulu yayınları, Ankara1999
 M. Sait Özervarlı, Kelamda Yenilik Arayışları 19. Yüzyıl Sonu 20. Yüzyıl Başı İSAM Yayınları, İstanbul 2008
 Nakib Attas, Modern Çağ ve İslâmî Düşünüşün Problemleri, (trc: M. Erol Kılıç), İnsan yay., İstanbul 1989
 Ramazan Biçer, Küreselleşen Çağda İslam, Gelenek Yayınları, İstanbul 2010
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 1
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 1
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2