Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mukayeseli İslam Hukuku

Dersin Kodu : ILS403

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NASİ ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.İçtihat kurumunun ortaya çıkardığı farklı hükümlerin zenginlik olduğunu idrak edebilmek.
2.Mukayeseli hukuk ilmini ortaya çıkaran etkenler hakkında gerekli bilgi ve donanıma sahip olmak.
3.Mezhep içi mukayseli hukuku örnekleyebilmek.
4.Mezhepler arası mukayeseli hukuku örnekleyerek bunların kaynaklandığı sebepleri açıklayabilmek.
5.Günlük yaşantımızda İbadet ve temel pratiklerle ilgili uygulama farklılıklarını açıklayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : islam Hukukunun ana meselelerine dair ortaya çıkan temel görüşleri karşılaştırmalı bir şekilde ele alıp iceleyebilecek analitik düşünceye sahip kılmak.

Dersin İçeriği : mezhepler arasındaki görüş farkları ele alınacak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : ilahiyat fakültesi sınıfları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mukayeseli İslam hukuk ilmini ortaya çıkaran etkenler. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
2 Kur´an ve Sünnet kaynaklı hükümlerde görüş ayrılıkları. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
3 Hilaf ve Cedel ilmi kavramı ve literatürü. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
4 Mezhep içi mukayeseli fıkıh örnekleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
5 Müftâbih ve esahh-ı aklvâl terimleri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
6 Osmanlı Devletinde Uygulamaya medar olan görüşler. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
7 Mezhepler arası mukayeseli fıkıh terimi ve anlamı. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
8 Vize sınavları. konu tekrarı yazılı sınav
9 Mezhepler arası mukayeseli fıkıh örnekleri. Abdest ve mesh. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
10 Seferilik ve hükümleri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
11 Namazın cem´i. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
12 Zekat konusu ve mukayeseli yaklaşımlar. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
13 Hacc konusu ve mukayeseli yaklaşımlar. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
14 Evlenme ve boşanma ile ilgi konulara mukayeseli yaklaşımlar. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
15 Evlenme ve boşanma ile ilgi konulara mukayeseli yaklaşımlar. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
16/17 Final sınavları. konu tekrarı yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mevsıli, el-İhtiyar;
 İbn Rüşd, Bidayetü´l-Müctehid.
 1.H. Karaman, Mukayeseli İslam Hukuku
 2.Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dini konular.
 3.i. Çalişkan, Ş. Dağcı, A. Ünsal, Fıkıh, (Ankuzem)
Diğer Kaynaklar  1.Osman Şekerci Fıkıh Mezheplerine Giriş


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 1
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 5
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 1
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 5
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2