|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mukayeseli İslam Hukuku |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS403 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.İçtihat kurumunun ortaya çıkardığı farklı hükümlerin zenginlik olduğunu idrak edebilmek. 2.Mukayeseli hukuk ilmini ortaya çıkaran etkenler hakkında gerekli bilgi ve donanıma sahip olmak. 3.Mezhep içi mukayseli hukuku örnekleyebilmek. 4.Mezhepler arası mukayeseli hukuku örnekleyerek bunların kaynaklandığı sebepleri açıklayabilmek. 5.Günlük yaşantımızda İbadet ve temel pratiklerle ilgili uygulama farklılıklarını açıklayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
islam Hukukunun ana meselelerine dair ortaya çıkan temel görüşleri karşılaştırmalı bir şekilde ele alıp iceleyebilecek analitik düşünceye sahip kılmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
mezhepler arasındaki görüş farkları ele alınacak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat fakültesi sınıfları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mukayeseli İslam hukuk ilmini ortaya çıkaran etkenler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
Kur´an ve Sünnet kaynaklı hükümlerde görüş ayrılıkları. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
Hilaf ve Cedel ilmi kavramı ve literatürü. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
Mezhep içi mukayeseli fıkıh örnekleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
Müftâbih ve esahh-ı aklvâl terimleri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
Osmanlı Devletinde Uygulamaya medar olan görüşler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
Mezhepler arası mukayeseli fıkıh terimi ve anlamı. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
Vize sınavları. |
konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
9 |
Mezhepler arası mukayeseli fıkıh örnekleri. Abdest ve mesh. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
Seferilik ve hükümleri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
Namazın cem´i. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
Zekat konusu ve mukayeseli yaklaşımlar. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
Hacc konusu ve mukayeseli yaklaşımlar. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
Evlenme ve boşanma ile ilgi konulara mukayeseli yaklaşımlar. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
Evlenme ve boşanma ile ilgi konulara mukayeseli yaklaşımlar. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
16/17 |
Final sınavları. |
konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mevsıli, el-İhtiyar;
İbn Rüşd, Bidayetü´l-Müctehid.
1.H. Karaman, Mukayeseli İslam Hukuku
2.Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dini konular.
3.i. Çalişkan, Ş. Dağcı, A. Ünsal, Fıkıh, (Ankuzem)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1.Osman Şekerci Fıkıh Mezheplerine Giriş
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
1 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
5 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|