Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fıkıh Okulları

Dersin Kodu : ILS315

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NASİ ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.Fıkıkıh ekolü olan mezheplerin esasta birbirinden çok farklı olmadığını farklılıkların detayda olduğunu izah edebilme
2.Mezheplerin islamın pratik alandaki hükümlerinin youm farklılıklarından kaynaklandığını açıklayabilme.
3.Mezheplerin gerçekte islamın yorumuna dair bir zenginlik olduğunu sunabilme.
4.Yorum farklılıklarının uygulamada genişlik ve kolaylık sağladığını anlatabilme.
5.Günün şartlarına göre gelişen yeni süreçlerin oluşumunda bu tecrübenin dikkate alınarak çağdaş sorunlara ışık tutabilme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Fıkıh ekollerinin ortaya çıkışı ile ilgili etkenleri ortaya koyup açıklayabilecek bilgi birikimine ve nosyona sahip kılma.

Dersin İçeriği : fıkıh ekolleri tanıtılacak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : ilahiyat fakültesi sınıfları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Fıkıh´ın anlamı ve ortaya çıkışı. Fıkıh mezhepleri kavramsal çerçeve. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
2 Fıkıh mezheplerinin ortaya çıkışında etkin olan amiller. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
3 Ehl-i hadis ve ehl-i rey´in teşekkülü. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
4 Müctehid imamlar dönemine genel bir bakış. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
5 Dört mezhep imamı, ilim aldığı silsile ve öğrencileri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
6 Müntesibi bulunmayan diğer mutlak müçtehitler. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
7 Fıkhi mezhepler ve karaktristik özellikleri; Hanefi mezhebi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
8 vize sınavı konu tekrarı yazılı sınav
9 Maliki mezhebi. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
10 Şâfiî mezhebi. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
11 Hanbeli Mezhebi. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
12 İmamiyye (Caferî, İsnâ Aşeriyye) mezhebi. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
13 Zeydiyye mezhebi. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
14 Zahiri Mezhebi ve Diğer yaşayan mezhepler. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
15 Zahiri Mezhebi ve Diğer yaşayan mezhepler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
16/17 Final sınavları konu tekrarı yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1.Ebu Zehra, Fıkıh Mezhepleri Tarihi
 3.Osaman Şekerci, Fıkıh Mezheplerine Giriş
 2.DİA (Mezheplerle İlgili Maddeler)
 2.Osamn Keskioğlu Fıkıh Tarihi ve İslam Hukuku
 4.Komisyon, Fıkıh, (Ankuzem)
Diğer Kaynaklar  1.Yusuf Kılıç, İslam Fıkıfh Mezeheplerinin Doğuşunu Hazırlayan Sebepler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 1
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 1
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 0
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 1
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2