|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fıkıh Okulları |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS315 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Fıkıkıh ekolü olan mezheplerin esasta birbirinden çok farklı olmadığını farklılıkların detayda olduğunu izah edebilme 2.Mezheplerin islamın pratik alandaki hükümlerinin youm farklılıklarından kaynaklandığını açıklayabilme. 3.Mezheplerin gerçekte islamın yorumuna dair bir zenginlik olduğunu sunabilme. 4.Yorum farklılıklarının uygulamada genişlik ve kolaylık sağladığını anlatabilme. 5.Günün şartlarına göre gelişen yeni süreçlerin oluşumunda bu tecrübenin dikkate alınarak çağdaş sorunlara ışık tutabilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Fıkıh ekollerinin ortaya çıkışı ile ilgili etkenleri ortaya koyup açıklayabilecek bilgi birikimine ve nosyona sahip kılma. |
|
Dersin İçeriği |
: |
fıkıh ekolleri tanıtılacak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat fakültesi sınıfları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Fıkıh´ın anlamı ve ortaya çıkışı. Fıkıh mezhepleri kavramsal çerçeve. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
Fıkıh mezheplerinin ortaya çıkışında etkin olan amiller. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
Ehl-i hadis ve ehl-i rey´in teşekkülü. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
Müctehid imamlar dönemine genel bir bakış. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
Dört mezhep imamı, ilim aldığı silsile ve öğrencileri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
Müntesibi bulunmayan diğer mutlak müçtehitler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
Fıkhi mezhepler ve karaktristik özellikleri; Hanefi mezhebi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
vize sınavı |
konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
9 |
Maliki mezhebi. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
Şâfiî mezhebi. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
Hanbeli Mezhebi. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
İmamiyye (Caferî, İsnâ Aşeriyye) mezhebi. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
Zeydiyye mezhebi. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
Zahiri Mezhebi ve Diğer yaşayan mezhepler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
Zahiri Mezhebi ve Diğer yaşayan mezhepler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
16/17 |
Final sınavları |
konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Ebu Zehra, Fıkıh Mezhepleri Tarihi
3.Osaman Şekerci, Fıkıh Mezheplerine Giriş
2.DİA (Mezheplerle İlgili Maddeler)
2.Osamn Keskioğlu Fıkıh Tarihi ve İslam Hukuku
4.Komisyon, Fıkıh, (Ankuzem)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1.Yusuf Kılıç, İslam Fıkıfh Mezeheplerinin Doğuşunu Hazırlayan Sebepler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
1 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
3 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|