Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Eğitimi

Dersin Kodu : IL 417

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ŞEMSEDDİN KOÇAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Din Eğitimi Biliminin amaç, çalışma alanları ve yöntemlerini açıklar.
İnsanın sorumluluk sahibi olması ile eğitilebilirliği arasında ilişki olduğunu kavrar.
Kur´an´ın eğitime bakışı hakkında ayetlerden örnekler verir.
Okuldaki din eğitiminin Türk Milli eğitiminin genel amaçlarının gerçekleşmesine katkı sağladığını açıklar.
Din eğitiminin, insanın genel eğitiminin bir parçasını oluşturduğunu kavrar.
Güvenilir ortamlarda yapılan din eğitiminin, insanın psikolojik ve sosyal gelişimine katkı sağlayacağını temellendirir.
Laik eğitim sisteminde din eğitiminin yapılabileceğini, dünyadaki uygulamalardan örnekler vererek değerlendirir.
Okul, cami ve ailedeki din eğitiminin farklı özellikler taşıdığını açıklar.
Bazı ülkelerdeki din eğitimi uygulamalarını ayırt eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencileri din eğitimi ile ilgili kavramları, dini gelişim ve öğrenme teorileri,din eğitimi ve öğretiminin uygulama alanları, Türkiyede din eğitiminin tarihi ve bazı batı ülkelerinde din eğitimi uygulamaları konusunda bilgilendirmek.

Dersin İçeriği : Din eğitimiyle ilgili bazı kavramlar, din eğitiminin alanları, ilkeleri, metotları, diğer dallarla ilişkileri, İslam din eğitiminin tarihi gelişimi, bilim dalı olarak ortaya çıkışı, dini gelişim teorileri, din ve öğrenme, Türkiyede din eğitiminin tarihi gelişimi ve hukuki dayanakları, dini öğreten personelin yetiştirilmesi, bazı batı ülkelerinde din eğitimi uygulamaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat fakültesi derslikleri.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İslam Din Eğitiminin Tarihsel Gelişimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 17-36) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
2 Kavramsal Çerçeve: Eğitim, Öğretim ve Din Din Eğitimi El Kitabı (ss. 37-52) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
3 Din Eğitimi’nin Bilimselleşmesi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 53-80) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
4 İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve Din Eğitimi El Kitabı (ss. 81-104) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
5 İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Din Dersleri Din Eğitimi El Kitabı (ss. 105-138) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
6 Yüksek Öğretimde Din Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 215-232) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
7 Ahlak Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 139-180) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
8 Vize sınavı Din Eğitimi El Kitabı (ss. 1-180) Yazılı sınav
9 Yaygın Din Eğitiminin Mahiyeti Din Eğitimi El Kitabı (ss. 267-286) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
10 Ailede Din Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 287-314) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
11 Cami Eksenli Din Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 315-339) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
12 Kur’an Kurslarında Din Eğitimi Din Eğitimi El Kitabı (ss. 340-368) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
13 Din Hizmetlerinde İletişim ve Rehberlik Din Eğitimi El Kitabı (ss. 369-394) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
14 Dini Sosyal Hizmet Alanları Din Eğitimi El Kitabı (ss. 395-420) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
15 Cezaevlerinde Dini İletişim ve Rehberlik Din Eğitimi El Kitabı (ss. 421-448) Düz anlatım, tartışma, soru cevap
16/17 Final Sınavı Din Eğitimi El Kitabı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Din Eğitimi, Ed. M. Köylü/N. Altaş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara 2012.
 Din Eğitimi El Kitabı, Ed. R. Doğan/R. Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012.
 Cemal Tosun, Din Eğitimi Bilimine Giriş, PegemA Yay., Ankara 2005.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 5
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 94
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.76
Dersin AKTS Kredisi: 4