|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Din Eğitimi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 417 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ŞEMSEDDİN KOÇAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Din Eğitimi Biliminin amaç, çalışma alanları ve yöntemlerini açıklar. İnsanın sorumluluk sahibi olması ile eğitilebilirliği arasında ilişki olduğunu kavrar. Kur´an´ın eğitime bakışı hakkında ayetlerden örnekler verir. Okuldaki din eğitiminin Türk Milli eğitiminin genel amaçlarının gerçekleşmesine katkı sağladığını açıklar. Din eğitiminin, insanın genel eğitiminin bir parçasını oluşturduğunu kavrar. Güvenilir ortamlarda yapılan din eğitiminin, insanın psikolojik ve sosyal gelişimine katkı sağlayacağını temellendirir. Laik eğitim sisteminde din eğitiminin yapılabileceğini, dünyadaki uygulamalardan örnekler vererek değerlendirir. Okul, cami ve ailedeki din eğitiminin farklı özellikler taşıdığını açıklar. Bazı ülkelerdeki din eğitimi uygulamalarını ayırt eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencileri din eğitimi ile ilgili kavramları, dini gelişim ve öğrenme teorileri,din eğitimi ve öğretiminin uygulama alanları, Türkiyede din eğitiminin tarihi ve bazı batı ülkelerinde din eğitimi uygulamaları konusunda bilgilendirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Din eğitimiyle ilgili bazı kavramlar, din eğitiminin alanları, ilkeleri, metotları, diğer dallarla ilişkileri, İslam din eğitiminin tarihi gelişimi, bilim dalı olarak ortaya çıkışı, dini gelişim teorileri, din ve öğrenme, Türkiyede din eğitiminin tarihi gelişimi ve hukuki dayanakları, dini öğreten personelin yetiştirilmesi, bazı batı ülkelerinde din eğitimi uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat fakültesi derslikleri. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslam Din Eğitiminin Tarihsel Gelişimi |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 17-36) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
2 |
Kavramsal Çerçeve: Eğitim, Öğretim ve Din |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 37-52) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
3 |
Din Eğitimi’nin Bilimselleşmesi |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 53-80) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
4 |
İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Kuramsal Çerçeve |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 81-104) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
5 |
İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi: Din Dersleri |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 105-138) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
6 |
Yüksek Öğretimde Din Eğitimi |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 215-232) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
7 |
Ahlak Eğitimi |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 139-180) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
8 |
Vize sınavı |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 1-180) |
Yazılı sınav |
|
9 |
Yaygın Din Eğitiminin Mahiyeti |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 267-286) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
10 |
Ailede Din Eğitimi |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 287-314) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
11 |
Cami Eksenli Din Eğitimi |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 315-339) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
12 |
Kur’an Kurslarında Din Eğitimi |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 340-368) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
13 |
Din Hizmetlerinde İletişim ve Rehberlik |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 369-394) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
14 |
Dini Sosyal Hizmet Alanları |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 395-420) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
15 |
Cezaevlerinde Dini İletişim ve Rehberlik |
Din Eğitimi El Kitabı (ss. 421-448) |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Din Eğitimi El Kitabı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Din Eğitimi, Ed. M. Köylü/N. Altaş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara 2012.
Din Eğitimi El Kitabı, Ed. R. Doğan/R. Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012.
Cemal Tosun, Din Eğitimi Bilimine Giriş, PegemA Yay., Ankara 2005.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
4 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
5 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
3 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|