Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Pratik Dini Hizmetleri

Dersin Kodu : IL 414

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. M.MANSUR GÖKCAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dini mükellefiyetleri öğretir.
Temizliğin dindeki önemini kavratarak nasıl yapılacağını öğretir.
3. Gusül, abdest ve teyemmümüm nasıl yapılacağını öğretir.
4. Kadınlara mahsus halleri, özür ve hükmünü öğretir.
5. Namaz çeşitlerini, nasıl kılınacaklarını ve hükümlerini kavratır.
6. Cenaze ve seferle ilgili hükümleri kavratır.
7. Oruç, zekat ve haccın hükümlerini ve nasıl yapılacaklarını öğreterek bireye ve topluma katkısını kavratır.
8. Kurbana ait hükümleri öğretir. Dini törenlerin nasıl yapılacağını ve okunacak duaları öğretir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 414 Pratik Dini Hizmetleri

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İlmihal konularının kavranması. Teorik bilgilerin öğrenilerek uygulamalarının nasıl yapılacağının kavranması.

Dersin İçeriği : İbadet yapabilmek için gerekli ön hazırlıklar. Apdest, namaz, cenaze, oruç, zekat, kurban

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mükellef ve şer-i hükümler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Bireysel anlatım,
2 İslamda temizlik. Abdest, gusül ve teyemmüm Abdest ve gusül yerlerinin tanıtılması Bireysel anlatım, Uygulama, Aktif yöntem
3 Kadınlara mahsus haller. Namaz vakitleri ve çeşitleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Bireysel anlatım,
4 Ezan ve kamet. Beş vakit namaz Mescitlerin tanıtımı Bireysel anlatım, Ödev, Uygulama, Aktif yöntem
5 Beş vakit namaz Mescitlerin tanıtımı Bireysel anlatım, Uygulama, Aktif yöntem
6 Namaza ait hükümler Namaza ait hükümlerin Fıkıh kitaplarından tetkiki Bireysel anlatım, Ödev,
7 Ara sınav. konu tekrarı Yazılı
8 Cuma ve bayram namazları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Bireysel anlatım, Uygulama, Aktif yöntem
9 Hasta namazı. Teravih namazı. Sefer. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Bireysel anlatım, Uygulama, Aktif yöntem
10 Cenaze Cenaze yıkanmasının ve Defnin gözlenmesi Uygulama, Aktif yöntem
11 Oruç-zekat Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Bireysel anlatım, Aktif yöntem
12 Hac Hacc´la ilgili videoların izlenmesi Bireysel anlatım, Ödev, Uygulama
13 Kurban Kurban kesiminin gözlemlenmesi Bireysel anlatım, Uygulama,
14 Dualar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları çalışmak Bireysel anlatım, Uygulama
15 Dualar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları çalışmak Bireysel anlatım, Uygulama
16/17 Final sınavı konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ahmet Hamdi Akseki, İslam Dini; İlmihal, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2010.
 Cemal Sofuoğlu, İslam Dini Esasları, Kanyılmaz matbaası, İzmir 1996.
Diğer Kaynaklar  Mehmet Aydın, İslam Dini İlmihali, Hibaş Yayınları, Ankara 1981.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 0
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 0
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 1
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 5
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 1 6 6
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 63
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.52
Dersin AKTS Kredisi: 3