Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Ahlak Felsefesi

Dersin Kodu : IL 408

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ahlakın evrensel karakterinden yola çıkarak, İslam ahlakı, felsefi bir zeminde incelenir ve çok kültürlü bir toplumda pratik olarak uygulanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Felsefi ve dini ahlakın temel yapısı; İslam filozoflarının dinsel ahlakı felsefi açıdan nasıl inceledikleri ve böyle bir incelemenin çağdaş imkanını araştırmak.

Dersin İçeriği : Felsefe ahlak ilişkisi, İslam –ahlak- felsefe ilişkisi, ahlakî değerler, amelî ahlak, ferdin iç âlemiyle olan ilişkilerinden doğan ahlakî davranışlar, ferdin Allah’la olan ilişkilerinden doğan ahlakî davranışlar (dînî ahlak), ferdin toplum ile ilişkilerinden doğan ahlakî eylemler (sosyal ahlak), aile ahlakı, komşuluk ahlakı, toplum ahlakı, Müslümanların karşılıklı sorumlulukları, devlet ahlakı.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Niçin Ahlak? Felsefenin ve Dinin Konusu olarak Ahlak Prof. Dr. A. Cevizci, Ahlak. yüz-yüze (anlatım)
2 Ahlak Türleri: Rasyonel, Empirik, Doğal ve Dinsel Prof. Dr. H.Z. Ülken, Ahlak. yüz-yüze (anlatım)
3 İslam´da dini ahlakın genel karakteri ve dinamikleri Prof. Dr. M. Çağrıcı, İslam Düşüncesinde Ahlak (15-47) yüz-yüze (anlatım)
4 Ortaçağ İslam düşüncesine felsefi ahlak niçin ve nasıl girmiştir Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (93-100) yüz-yüze (anlatım)
5 Felsefi ve Dini Ahlak´ın İslam düşüncelerindeki tezahürleri: Giriş Ahlakın Dini Temeli (s.1-14; 127-145) yüz-yüze (anlatım)
6 Mutezile-Eşariye-Maturidiye üçgeninde ahlak tartışmaları: Giriş Ahlakın Dini Temeli (s.85-113) yüz-yüze (anlatım)
7 Filozoflar ve Görüşleri: K. Abdu´l-Cebbar Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (55-74) yüz-yüze (anlatım)
8 I. Arasınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Filozoflar ve Görüşleri: Kindi ve Ebu Bekr er-Razi Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (101-114) yüz-yüze (anlatım)
10 Filozoflar ve Görüşleri: İbn Miskeveyh Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (153-184) yüz-yüze (anlatım)
11 Filozoflar ve Görüşleri: Farabi ve İbn Sina Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (115-127) yüz-yüze (anlatım)
12 Filozoflar ve Görüşleri: Gazali ve İbn Ruşd Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (267-284/125-134) yüz-yüze (anlatım)
13 Filozoflar ve Görüşleri: Tusi ve Devvani Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (185-210) yüz-yüze (anlatım)
14 İslam Ahlak Telakkilerinin Değerlendirilmesi Genel Değerlendirme yüzyüze (tartışma)
15 Gelecekteki İslam Ahlak Felsefelerine Giriş Genel Tartışma yüzyüze (tartışma)
16/17 Final Sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Aristoteles, Nikomakhos´a Etik
 Farabi, Tahsilu´s-Saade
 Nasiruddin et-Tusi, Ahlak-ı Nasıri
 Gazali, İhya
 Macid Fahri, İslam Ahlak Teorileri
 Ahmet Cevizci, Ahlak
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 5
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 1
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 3 6
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 2 4
Toplam İş Yükü: 82
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.28
Dersin AKTS Kredisi: 3