|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Ahlak Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 408 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ahlakın evrensel karakterinden yola çıkarak, İslam ahlakı, felsefi bir zeminde incelenir ve çok kültürlü bir toplumda pratik olarak uygulanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Felsefi ve dini ahlakın temel yapısı; İslam filozoflarının dinsel ahlakı felsefi açıdan nasıl inceledikleri ve böyle bir incelemenin çağdaş imkanını araştırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Felsefe ahlak ilişkisi, İslam –ahlak- felsefe ilişkisi, ahlakî değerler, amelî ahlak, ferdin iç âlemiyle olan ilişkilerinden doğan ahlakî davranışlar, ferdin Allah’la olan ilişkilerinden doğan ahlakî davranışlar (dînî ahlak), ferdin toplum ile ilişkilerinden doğan ahlakî eylemler (sosyal ahlak), aile ahlakı, komşuluk ahlakı, toplum ahlakı, Müslümanların karşılıklı sorumlulukları, devlet ahlakı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Niçin Ahlak? Felsefenin ve Dinin Konusu olarak Ahlak |
Prof. Dr. A. Cevizci, Ahlak. |
yüz-yüze (anlatım) |
|
2 |
Ahlak Türleri: Rasyonel, Empirik, Doğal ve Dinsel |
Prof. Dr. H.Z. Ülken, Ahlak. |
yüz-yüze (anlatım) |
|
3 |
İslam´da dini ahlakın genel karakteri ve dinamikleri |
Prof. Dr. M. Çağrıcı, İslam Düşüncesinde Ahlak (15-47) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
4 |
Ortaçağ İslam düşüncesine felsefi ahlak niçin ve nasıl girmiştir |
Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (93-100) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
5 |
Felsefi ve Dini Ahlak´ın İslam düşüncelerindeki tezahürleri: Giriş |
Ahlakın Dini Temeli (s.1-14; 127-145) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
6 |
Mutezile-Eşariye-Maturidiye üçgeninde ahlak tartışmaları: Giriş |
Ahlakın Dini Temeli (s.85-113) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
7 |
Filozoflar ve Görüşleri: K. Abdu´l-Cebbar |
Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (55-74) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
8 |
I. Arasınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
9 |
Filozoflar ve Görüşleri: Kindi ve Ebu Bekr er-Razi |
Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (101-114) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
10 |
Filozoflar ve Görüşleri: İbn Miskeveyh |
Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (153-184) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
11 |
Filozoflar ve Görüşleri: Farabi ve İbn Sina |
Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (115-127) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
12 |
Filozoflar ve Görüşleri: Gazali ve İbn Ruşd |
Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (267-284/125-134) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
13 |
Filozoflar ve Görüşleri: Tusi ve Devvani |
Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (185-210) |
yüz-yüze (anlatım) |
|
14 |
İslam Ahlak Telakkilerinin Değerlendirilmesi |
Genel Değerlendirme |
yüzyüze (tartışma) |
|
15 |
Gelecekteki İslam Ahlak Felsefelerine Giriş |
Genel Tartışma |
yüzyüze (tartışma) |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aristoteles, Nikomakhos´a Etik
Farabi, Tahsilu´s-Saade
Nasiruddin et-Tusi, Ahlak-ı Nasıri
Gazali, İhya
Macid Fahri, İslam Ahlak Teorileri
Ahmet Cevizci, Ahlak
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
5 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
1 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
2 |
2 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 82 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|