Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Felsefesi II

Dersin Kodu : IL 406

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1) Din ve felsefe kavramları arasındaki ortak ve farklı yönleri görür.
2) Din felsefesinin dinin felsefesi değil, din fenomeni üzerine felsefî olarak düşünmek olduğunu anlar.
3) Dinin temel iddiaları üzerine eleştirel, bütüncül ve olumlu bir yaklaşım sergiler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 211 İlkçağ Felsefesi Tarihi
IL 212 İslam Felsefesi Tarihi
IL 217 Mantık
IL 409 Din Felsefesi I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dinlerin temel iddiaları hakkında rasyonel, objektif, şümullü ve tutarlı bir tarzda düşünmek.

Dersin İçeriği : Tanrı’nın varlığının klasik ve modern delilleri ve bu delillere getirilen eleştiriler; Tanrısal sıfatların özellikleri, sıfatların kötülük ve hürriyet açısından doğurduğu problemler. Tanrı-evren ilişkisi hakkındaki çeşitli teoriler ve öte dünya hakkındaki görüşler. Ateizmin yönelttiği eleştiriler ve din-bilim-sanat ilişkisi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ateizm: Kötülük problemi Din felsefesi (s.207-215) yüzyüze (anlatım)
2 Ateizm: Ateizmin dayandığı fiziksel ve biyolojik temeller Din Felsefesi (s.215-220) yüzyüze (anlatım)
3 Ateizm: Ateizmin dayandığı sosyolojik, psikolojik ve etiksel temeller Din Felsefesi (s.220-234) yüzyüze (anlatım)
4 Ölüm ve Sonrası: Bir felsefe konusu olarak ölüm ve ölümsüzlük Din Felsefesi (s.235-268); Akıl ve İnanç (s.273-305) yüzyüze (anlatım)
5 Ölüm ve Sonrası: İnanç konusu olarak ölüm ve ölümsüzlük Din Felsefesi (s.235-268); Akıl ve İnanç (s.273-305) yüzyüze (anlatım)
6 Din ve bilim: Çatışma mı uzlaşma mı? Din Felsefesi (s.269-294); Akıl ve İnanç (s.349-373) yüzyüze (anlatım ve tartışma)
7 Modern bilim ve İslam Din Felsefesi (289-295) yüzyüze (anlatım)
8 Araınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Din ve Sanat Din Felsefesi (295-306) yüzyüze (anlatım)
10 Din ve Ahlak Din Felsefesi (306-330); Akıl ve İnanç (411-438) yüzyüze (anlatım)
11 Dini çeşitlilik: Dışlayıcılık Akıl ve İnanç (380-388) yüzyüze (anlatım)
12 Dini çeşitlilik: Çoğulculuk ve kapsayıcılık Akıl ve İnanç (388-405) yüzyüze (anlatım)
13 Gelecek açısından bir din dili Akıl ve İnanç (443-452) yüzyüze (anlatım ve tartışma)
14 Din felsefesinin gelecekteki problemleri Çeşitli makaleler üzerinde tartışma yüzyüze (anlatım ve tartışma)
15 Genel değerlendirme ve tartışma Öğrenci ödevleri üzerinde tartışma yüzyüze (anlatım ve tartışma)
16/17 Dönem sonu sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Din Felsefesi, Prof.Dr. Mehmet Aydın
 Akıl ve İnanç-Din felsefesine Giriş, M. Peterson, W. Hasker, B. Reichenbach, D. Basinger
Diğer Kaynaklar  Aziz Thomas´ta Teoloji Felsefe İlişkisi: Bilgi ve İnanç, Doç.Dr. Süleyman Dönmez
 Din Felsefesine Giriş, Prof.Dr. Mehmet Bayraktar
 Allah, Felsefe ve Bilim, Doç.Dr. Caner Taslaman
 Big Bang ve Tanrı, Doç. Dr. Caner Taslaman


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 5
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 5
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 5
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2