|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Hukuku II |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 402 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.İslam hukukunun ana konularına dair genel malumata sahip olmak. 2.Meri hukuktaki mevcut bölüm ve dalların islam fıkhındaki neye karşılık geldiğine dair temel bilgi ve birikime sahip olup bunun izahını yapabilmek.Haddler 3.Haddler ve bunda gözetilen ahlaki hedefler hakkında temel bilgi birikimine sahip olmak. 4.Muamelat ve burada yer alan akitlerle günümüz borçlar hukuku arasında bağ kurararakbenzerlileri ve farklılıkları da açıklayabilme. 5. Eski miras hukukumuzdaki sistemin temel felsefesini ve terimlerini açıklayabilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
islam hukukunun bölümlerine ait temel kavram ve terimleriyle ilgili gerekli bilgi ve beceriye sahip kılmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
islam hukuk usulu litaratürü tanıtılacak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat fakültesi sınıfları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Haddler ve kapsamı. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
Haddlerde dinin gözettiği temel gayeler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
Tarihi tecrübede hadlerin uygulanmasında gözetilen şartlar. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
Ta´zir ve haddlerle kaşılaştırılması |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
Akitler kuruluş ve sıhhat şartl |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
Alım satım, icare, rehin, havale mudaerebe vs akit türleri ve şirketler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
Feraiz/ miras hukuku ile ilgili temel kavramlar. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
vize sınavı. |
konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
9 |
Ashabu´l-ferâiz, asabe ve zevi´l-erham. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
Varislerle ilgili farklı haller. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
Düyun. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
Siyer. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
Haramlar helaller. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
Diğer güncel konular. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
.Diğer güncel konular. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
16/17 |
Final sınavları. |
konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Hayrettin Karaman, Genel hatlarıyla İslam Hukuku.
2.Orhan Çeker, Akitler.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1.Ahmet Yaman, Devletler Hukuku.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
5 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
2 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 76 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|