|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yaniçağ Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 311 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci, felsefe tarihinde varlık, bilgi ve değer tartışmalarını bilir. Modern problemler üzerinde düşünmeyi ve tartışmayı öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 211 İlkçağ Felsefesi Tarihi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yeniçağ felsefesinin felsefe tarihi içerisindeki yerini ve önemini kavramak ve felsefenin temel problemlerine yeniçağ filozoflarının getirdikleri önerileri yaşanılan çağla ilişkilendirilerek anlamlandırabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İlkaç felsefesinin kısa özeti; İslam felsefesi tarihi özeti ve Latin ortaçağına bakış: Siger De Barabant, Thomas Aquinas, Ockhamlı William ve Tabitaçılar. Rasyonalistler: Descartes, Hobbes, Leibniz, Spinoza ve empiristler: Locke, Berceley ve Hume. Alman felsefesi: Kant ve Hegel. Materyalist dönem: Marks, Haeckel, La mettri. Pozitivistler: Comte, Ayer, Wittgenstein ve sezgiciler. Son dönem filozofları: Searl, Plantinga, Swinburne ve Habermas. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kısa İlkçağ Felsefesi Tarihi: Parmenides-Heraklit, Platon-Aristoteles |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.9-137) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
2 |
Kısa Ortaçağ İslam felsefesi: İbn Sina-Gazali-İbn Ruşd |
İslam Felsefesine Giriş |
Yüzyüze (anlatım) |
|
3 |
Patristik ve Skolastik Felsefe: Augustinus, St. Aquinas, Ockhamlı William |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.139-178) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
4 |
Rönesans ve Doğa Felsefesi: Cusanus, Kopernikus, Bruno, Kepler, Galileo ve Bacon |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.181-246) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
5 |
Descartes ve Hobbes |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.249-291) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
6 |
Spinoza, Leibniz ve Wolff |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.292-322) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
7 |
Arasınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
8 |
Locke ve Berkeley |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.330-343) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
9 |
Hume ve Condillac |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.344-378) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
10 |
Kant, Fichte ve Schelling |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.391-434) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
11 |
Hegel ve Nietzsche |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.434-458) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
12 |
Pozitivizm: Comte, Ayer ve Wittgenstein |
Felsefe Tarihi (M.G.) (s.464-486) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
13 |
Varoluşçuluk: Sartr, Kierkegard, Marcell ve Heidegger |
Felsefe Tarihi (G.S./N.G.) (s.557-570) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
14 |
Hermenötik ve Dil çözümlemesi: Schopenaour, Gadamer; Yapısöküm: Derrida |
Felsefe Tarihi (G.S/N.G.) (s.377-390; 587-590) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
15 |
Son dönem: Searl, Habermas, Plantinga ve Swinburne |
Felsefe Tarihi (G.S./N.G.) (s.537-595) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
16/17 |
Final |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Macit Gökberg: Felsefe Tarihi
Günnar Skirbekk ve Nils Gilje: Felsefe Tarihi
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Alfred Weber: Felsefe Tarihi;
Paul Janet ve Gabriel Séailles: Metalib ve Mezahib
Wilhelm Weischedel: Felsefenin Arka Merdiveni.
Süleyman Dönmez: Aklın Birlikten Çokluğa Yolculuğu
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
0 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
5 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 49 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|