|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Hukuku Usulü I |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 307 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.islam Hukuku Usulüne dair temel kavram ve terimleri anlayıp tanımlayabilme. 2.İslam Hukuk usulüne dair temel yaklaşım ve teoriler hakkında bilgi sahibi olama. 3.İlam Hukuku kaynakları ve bunlar arasındaki hiyerarşiyi anlayıp açıklayabilme. 4.Şeri hükümler ve bunları katagorize edebilme. 5. Hukuk ekollerinin yöntem farklılığından kaynaklanan görüşlerinin dini pratiklere nasıl yansıdığını izah edebilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslam Hukukunun referans aldığı temel kaynaklar hakkında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
islam hukuk usulunun temel konuları ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslam Hukuk Usulünün mahiyeti, doğuşu, terminoloji ve literatürü. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
İslam Hukukunun kaynakları. Kur´an ve Kaynak değeri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
Sünnet ve kaynak değeri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
İcma ve kaynak değeri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
Kıyas |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
Mesalih-i mürsele |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
İstihsan |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
Vize sınavları. |
Konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
9 |
Örf |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
Sedd-i zerayi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
Önceki ilahi dinlere ait hükümler. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
Sahabi kavli; İstıshab. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
Hüküm ve kısımları. Hakim (bilgi kaynağı) |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
Mükllef ve fiilleri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
Mükllef ve fiilleri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
16/17 |
Final sınavları. |
Konu tekrarı |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları. (Çev. İbrhim Kafi Dönmez)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Abdülkerim Zeydan, el-Veciz ve Usulü Fıkha Dair Diğer Eserler.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
1 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
2 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
3 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|