|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Din Psikolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 215 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ASIM YAPICI Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Öğrenci bu dersin sonunda, dinsel yaşayışın duygusal, bilişsel ve davranışsal boyutlarını tanımlayabilecek. 2.Dinsel yaşayışları yukarıdaki boyutlarıyla inceleyebilecektir. 3. Dinsel tecrübenin inanç, ibadet ve ahlak boyutlarında değerlendirmeler yapabilecek. 4. Dinsel tecrübe boyutlarının birbirleriyle ilişkisini ortaya koyabilecektir. 5.Bireyi inanmaya veya inanmamaya götüren güdüleri tanımlayabilecek ve bunlar üzerinde psikolojik değerlendirmeler yapabilecektir. 6. Dindarlık, kişilik, kimlik arasında ilişki kurabilecek 7. İçinde yaşadığı toplumun dinsel inanç ve uygulamalarının altında yatan psikolojik süreçleri açıklayabilecek. 8.Dinin insan hayatındaki yerini belirleyebilecek ve buna bağlı olarak insan - din ilişkisini analiz edebilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrenci bireysel dinsel yaşayışı psikolojik bağlamda kavrayıp analiz edebilir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bireysel dinsel yaşayışın psikolojik analizi yapılır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Psikoloji, Din, Din Psikolojisi |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Bireysel Dindarlığın Psikolojik Kaynakları |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Bireysel Gelişim Dönemleri ve Dinsel Yaşayış |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Bireysel Gelişim Dönemleri ve Dinsel Yaşayış |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Dua ve İbadet |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
İman-İnanç |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve sözlü sınav |
|
9 |
Şüphe, İnançsızlık, Ateizm |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Kişilik ve Dinsel Yaşayış |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Dinsel Değişim ve Din Değiştirme |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Tasavvuf Psikolojisi |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Modern Dünyada Din ve Dindralık |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Dinsel Yaşayış ve Ruh Sağlığı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Final Sınavı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve sözlü sınav |
|
16/17 |
Final Sınavı |
İlgili Kaynakları Okuma |
Yazılı ve sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kayıklık, H. (2009). "Tasavvuf Psikolojisi", Ankara: Akçağ Yayınları.
Hökelekli, H. (1993),Din Psikolojisi, TDV Yayınları.
Kayıklık, H. (2003)." Orta Yaş ve Yaşlılıkta Dinsel Eğilimler", Adana: Baki Kitabevi.
Peker, H. (2000), Din Psikolojisi, Samsun: Aksiseda Mat.
Kayıklık, H. (2011). "Din Psikolojisi: Bireysel Dindarlık Üzerine", Adana: Karahan Kitabevi.
Yapıcı, A. (2007). Ruh Sağlığı ve Din: Psiko-Sosyal Uyum ve Dindarlık, Adana: Karahan Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
1 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
5 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
5 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|