Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Psikolojisi

Dersin Kodu : IL 215

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ASIM YAPICI
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Öğrenci bu dersin sonunda, dinsel yaşayışın duygusal, bilişsel ve davranışsal boyutlarını tanımlayabilecek.
2.Dinsel yaşayışları yukarıdaki boyutlarıyla inceleyebilecektir.
3. Dinsel tecrübenin inanç, ibadet ve ahlak boyutlarında değerlendirmeler yapabilecek.
4. Dinsel tecrübe boyutlarının birbirleriyle ilişkisini ortaya koyabilecektir.
5.Bireyi inanmaya veya inanmamaya götüren güdüleri tanımlayabilecek ve bunlar üzerinde psikolojik değerlendirmeler yapabilecektir.
6. Dindarlık, kişilik, kimlik arasında ilişki kurabilecek
7. İçinde yaşadığı toplumun dinsel inanç ve uygulamalarının altında yatan psikolojik süreçleri açıklayabilecek.
8.Dinin insan hayatındaki yerini belirleyebilecek ve buna bağlı olarak insan - din ilişkisini analiz edebilecektir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrenci bireysel dinsel yaşayışı psikolojik bağlamda kavrayıp analiz edebilir.

Dersin İçeriği : Bireysel dinsel yaşayışın psikolojik analizi yapılır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Psikoloji, Din, Din Psikolojisi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bireysel Dindarlığın Psikolojik Kaynakları İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bireysel Gelişim Dönemleri ve Dinsel Yaşayış İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bireysel Gelişim Dönemleri ve Dinsel Yaşayış İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Dua ve İbadet İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İman-İnanç İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve sözlü sınav
9 Şüphe, İnançsızlık, Ateizm İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kişilik ve Dinsel Yaşayış İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dinsel Değişim ve Din Değiştirme İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Tasavvuf Psikolojisi İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Modern Dünyada Din ve Dindralık İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dinsel Yaşayış ve Ruh Sağlığı İlgili Kaynakları Okuma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Final Sınavı İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve sözlü sınav
16/17 Final Sınavı İlgili Kaynakları Okuma Yazılı ve sözlü sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kayıklık, H. (2009). "Tasavvuf Psikolojisi", Ankara: Akçağ Yayınları.
 Hökelekli, H. (1993),Din Psikolojisi, TDV Yayınları.
 Kayıklık, H. (2003)." Orta Yaş ve Yaşlılıkta Dinsel Eğilimler", Adana: Baki Kitabevi.
  Peker, H. (2000), Din Psikolojisi, Samsun: Aksiseda Mat.
 Kayıklık, H. (2011). "Din Psikolojisi: Bireysel Dindarlık Üzerine", Adana: Karahan Kitabevi.
 Yapıcı, A. (2007). Ruh Sağlığı ve Din: Psiko-Sosyal Uyum ve Dindarlık, Adana: Karahan Kitabevi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 5
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 0
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 1
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 0
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2