Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk-islam Edebiyatı

Dersin Kodu : IL 213

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk İslam Edebiyatının başlıca terimlerini tanımlar.
Türk İslam Edebiyatındaki dönemleri sınıflar.
Türk İslam Edebiyatının temsili eserlerini ve örneklerini tanır ve yorumlar.
Din, sanat ve edebiyat ilişkisini kavrar.
Edebi eserleri çözümleyebilir.
Türk İslam Edebiyatı metinlerinde üzerinde durulacak olan konuların farkına varır.
Dini bilgi ve heyecan aktarımında edebiyatın rolünü bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, Türk İslam Edebiyatının dönemlerini, unsurlarını, temsilcilerini ve bu dönemlerde oluşan edebi metinleri tarz, yöntem ve düşünce yapısına göre incelemek ve anlamaktır.

Dersin İçeriği : Dini edebiyatın müslüman Türk toplumu üzerindeki etkisi üzerinde durulacak ve dini edebiyattaki önemli sembollerden söz edilecektir. Bu sembolleri içeren türlerden mevlit, na´t, pendname vb. ile bunların yazıldığı biçimlerden gazel, mesnevi vb. incelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma/Türk İslam Edebiyatı´nın tanımı, hedefi, genel özellikleri, kapsamı ve diğer derslerle ilişkisi Ders için kaynak araştırması Düz anlatım Soru-Cevap
2 İslam Öncesi Türk Edebiyatına genel bakış/Din ve edebiyat ilişkisi Öğrencinin Edebiyat Bilgisini Yoklama Düz anlatım Tartışma
3 Türk İslam Edebiyatı´nın ilk eserleri Türk İslam Edebiyatının ilk dönem eserleri araştırılacak Düz anlaım
4 Anadolu´da Türk Edebiyatı´nın gelişimine panoramik bir bakış Önceki konunun tekrarı/Nazım, manzum, nesir, mensur terimlerine dair okumalar Düz anlatım Soru-cevap
5 Türk İslam Edebiyatında dini ve edebi türler Tür ve şekil farkının araştırılması Soru cevap Düz anlatım Tartışma
6 Türk İslam Edebiyatında Allah (Tevhidler, Vahdetnameler vb.) Tevhid türü hakkında araştırma Düz anlatım soru-cevap
7 Türk İslam Edebiyatında Allah (Münacaatlar, Tazarrunameler vb.) Münacaat türü hakkında araştırma Düz anlatım soru-cevap
8 Ara sınav/Vize sınava hazırlık yazılı sınav
9 Türk İslam Edebiyatında Hz. Muhammed (Mevlidler, Şemailler, Hilyeler vb.) Mevlid türü hakkında araştırma Düz anlatım soru-cevap
10 Türk İslam Edebiyatı´nda Hz. Muhammed (Na´tler, İstişfa´lar vb.) Na’t türü hakkında araştırma Düz anlatım soru-cevap
11 Türk İslam Edebiyatı´nda kutsal ay ve günler (Ramazaniyeler, Iydiyeler, Miraciyeler vb.) Miraciye türü hakkında araştırma Düz anlatım soru-cevap
12 Türk İslam Edebiyatında önemli şahsiyetler hakkındaki eserler (Gazavatname, Battalname vb.) Gazavatname türü hakkında araştırma Düz anlatım soru-cevap
13 Türk İslam Edebiyatında Türk kültürünün etkileri (Hızırnameler, Hamzanameler, Menakıplar vb.) Menakıpname türü hakkında araştırma Düz anlatım soru-cevap
14 Türk İslam Edebiyatı metinlerinden örnek okumalar Okunacak metinlerin derse getirilmesi Düz anlatım soru-cevap
15 Genel değerlendirme Dönem boyunca anlatılan konuların hazırlığı soru-cevap
16/17 FİNAL SINAVI SINAVA HAZIRLANMA Yazılı yoklama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Karahan, Abdülkadir (1985), XIV. Yüzyıl Sonlarına Kadar Türk Kültürü ve Edebiyatı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları: 2659, Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul.
  Pekolcay, Necla (1994), İslâmî Türk Edebiyatı Metinlerini Tetkik Metodları, 2. Baskı, Marmara Üniversitesi Yayın No: 551, İlâhiyat Fakültesi Yayın No: 7, İstanbul.
 Mengi, Mine (1994), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yayınları: 111, Burak Matbaası, Ankara.
 Şener, Halil İbrahim, Yıldız, Alim, (2008), Türk İslam Edebiyatı, Rağbet Yay. İstanbul.
 Artun, Erman (2002), Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı, Akçağ Yayınları: 427, Ankara.
 Ceylan, Ömür (2000), Tasavvufî Şiir Şerhleri, Kitabevi Yayınları, İstanbul.
 Yılmaz, Ali, Güngör, Zülfikar, (2006), Türk Dili ve Edebiyatı, Ankuzem Yay., Ankara.
 Güzel, Abdurrahman (1999), Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 0
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 0
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 1
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 58
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.32
Dersin AKTS Kredisi: 2