Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Felsefesi Tarihi

Dersin Kodu : IL 212

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1- Öğrenciler Ortaçağ İslam filozoflarının felsefe, bilim ve dini nasıl yorumladıklarını bilir.
2- Öğrenciler modern Islam filozoflarının felsefe, bilim ve dine nasıl baktıklarını öğrenir.
3- Öğrenciler geçmiş ve modern örnekleri de dikkate alarak Tanrı´yı, evreni ve insanı anlamlandırabilir, çözüm önerileri sunabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 217 Mantık
IL 211 İlkçağ Felsefesi Tarihi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Analitik, eleştirel ve bilimsel-felsefi düşünmeyle İslam´ın temel önermelerinin yorumlanmasını geçmiş örnekleri eşliğinde kavramak.

Dersin İçeriği : Platon, Aristoteles, Plotinus ve Alexander felsefeleri, bu felsefelerin İslam dünyasına geçişi. Kindi, Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Ruşd felsefelerindeki Tanrı, evren ve insan merkezli tartışmalar. Gazali sonrası felsefenin durumu ve günümüz modern İslam felsefecilerinin görüşleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Niçin felsefe? Niçin İslam felsefesi? İslam Felsefesine Giriş (s.1-26) Yüzyüze (anlatım ve tartışma)
2 Kısa bir antik felsefe tarihi ve Ortaçağ´da Aristoteles, Plotinus ve Alexander. İslam Felsefesine Giriş (s.45-70); İslam Felsefesi Tarihi (s.9-65) Yüzyüze (anlatım)
3 Felsefenin İslam Düşüncesine Giriş Nedeni ve Şekli. İslam Felsefesine Giriş (s.27-44); İslam Felsefesi Tarihi (s.41-65) Yüzyüze (anlatım)
4 Temel Felsefi Konular: Mantık, Fizik ve Metafizik. İslam Felsefesine Giriş (s.117-145) Yüzyüze (anlatım)
5 Doktrin ve Kavramlar I : Varlık Genel konular Yüzyüze (anlatım)
6 Doktrin ve Kavramlar II : Bilgi Genel konular Yüzyüze (anlatım)
7 Gazali öncesi ve sonrası dönemlerin genel yapısı İslam Felsefesine Giriş (s.75-105) Yüzyüze (anlatım)
8 I. Arasınav Genel değerlendirme yazılı sınav
9 Filozoflar ve Görüşleri: Kindi ve Ebu Bekr er-Razi İslam Felsefesine Giriş (s.159-172); İslam Felsefesi Tarihi (s.67-102) Yüzyüze (anlatım)
10 Filozoflar ve Görüşleri: Farabi ve İbn Sina İslam Felsefesine Giriş (s.174-208); İslam Felsefesi Tarihi (s.103-150) Yüzyüze (anlatım)
11 Filozoflar ve Görüşleri: Gazali ve İbn Ruşd İslam Felsefesine Giriş (s.209-242); İslam Felsefesi Tarihi (s.222-264) Yüzyüze (anlatım)
12 Filozoflar ve Görüşleri: Ebu´l-Berekat, Şehristani, F. Razi, S.Ş. Cürcani. İslam Felsefesi Tarihi (s.265-300) Yüzyüze (anlatım)
13 İslam Felsefenin Batı Felsefesine Etkileri İslam Felsefesine Giriş (s.243-264) Yüzyüze (anlatım)
14 Modern İslam düşünürleri İslam Felsefesi Tarihi (s.301-330) Yüzyüze (anlatım)
15 Gelecekteki İslam Felsefelerine Giriş Genel değerlendirme Tartışma
16/17 Final Sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İslam Felsefesine Giriş, Prof. Dr. Mehmet Bayrakdar
 İslam Felsefesi Tarihi, Prof.Dr. Macit Fahri
Diğer Kaynaklar  İslam Felsefesi Tarihi I-II, ed: Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
 İslam´da Felsefe Akımları, İsmail Hakkı İzmirli.
 İslam Felsefesi, Ord. Prof. Hilmi Ziya Ülken


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 0
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2