|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Felsefesi Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 212 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1- Öğrenciler Ortaçağ İslam filozoflarının felsefe, bilim ve dini nasıl yorumladıklarını bilir. 2- Öğrenciler modern Islam filozoflarının felsefe, bilim ve dine nasıl baktıklarını öğrenir. 3- Öğrenciler geçmiş ve modern örnekleri de dikkate alarak Tanrı´yı, evreni ve insanı anlamlandırabilir, çözüm önerileri sunabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 217 Mantık IL 211 İlkçağ Felsefesi Tarihi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Analitik, eleştirel ve bilimsel-felsefi düşünmeyle İslam´ın temel önermelerinin yorumlanmasını geçmiş örnekleri eşliğinde kavramak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Platon, Aristoteles, Plotinus ve Alexander felsefeleri, bu felsefelerin İslam dünyasına geçişi. Kindi, Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Ruşd felsefelerindeki Tanrı, evren ve insan merkezli tartışmalar. Gazali sonrası felsefenin durumu ve günümüz modern İslam felsefecilerinin görüşleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Niçin felsefe? Niçin İslam felsefesi? |
İslam Felsefesine Giriş (s.1-26) |
Yüzyüze (anlatım ve tartışma) |
|
2 |
Kısa bir antik felsefe tarihi ve Ortaçağ´da Aristoteles, Plotinus ve Alexander. |
İslam Felsefesine Giriş (s.45-70); İslam Felsefesi Tarihi (s.9-65) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
3 |
Felsefenin İslam Düşüncesine Giriş Nedeni ve Şekli. |
İslam Felsefesine Giriş (s.27-44); İslam Felsefesi Tarihi (s.41-65) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
4 |
Temel Felsefi Konular: Mantık, Fizik ve Metafizik. |
İslam Felsefesine Giriş (s.117-145) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
5 |
Doktrin ve Kavramlar I : Varlık |
Genel konular |
Yüzyüze (anlatım) |
|
6 |
Doktrin ve Kavramlar II : Bilgi |
Genel konular |
Yüzyüze (anlatım) |
|
7 |
Gazali öncesi ve sonrası dönemlerin genel yapısı |
İslam Felsefesine Giriş (s.75-105) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
8 |
I. Arasınav |
Genel değerlendirme |
yazılı sınav |
|
9 |
Filozoflar ve Görüşleri: Kindi ve Ebu Bekr er-Razi |
İslam Felsefesine Giriş (s.159-172); İslam Felsefesi Tarihi (s.67-102) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
10 |
Filozoflar ve Görüşleri: Farabi ve İbn Sina |
İslam Felsefesine Giriş (s.174-208); İslam Felsefesi Tarihi (s.103-150) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
11 |
Filozoflar ve Görüşleri: Gazali ve İbn Ruşd |
İslam Felsefesine Giriş (s.209-242); İslam Felsefesi Tarihi (s.222-264) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
12 |
Filozoflar ve Görüşleri: Ebu´l-Berekat, Şehristani, F. Razi, S.Ş. Cürcani. |
İslam Felsefesi Tarihi (s.265-300) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
13 |
İslam Felsefenin Batı Felsefesine Etkileri |
İslam Felsefesine Giriş (s.243-264) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
14 |
Modern İslam düşünürleri |
İslam Felsefesi Tarihi (s.301-330) |
Yüzyüze (anlatım) |
|
15 |
Gelecekteki İslam Felsefelerine Giriş |
Genel değerlendirme |
Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İslam Felsefesine Giriş, Prof. Dr. Mehmet Bayrakdar
İslam Felsefesi Tarihi, Prof.Dr. Macit Fahri
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İslam Felsefesi Tarihi I-II, ed: Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
İslam´da Felsefe Akımları, İsmail Hakkı İzmirli.
İslam Felsefesi, Ord. Prof. Hilmi Ziya Ülken
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
5 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
0 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 50 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|