|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İlkçağ Felsefesi Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 211 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1- Örenciler İlkçağ felsefesininde tartışılan temel problemleri ve ilkçağ felsefesinin önemli filozoflarını tanır 2- Felsefenin ve ilkçağ filozoflarının uğraştığı sorunların bir şekilde hâlâ insanlığın gündemini meşgul ettiğini kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Felsefenin ne olduğu, menşei ve başlangıç yeri hakkında genel bilgiler edinerek İlkçağ felsefesinde tartışılan temel sorunlarla ilkçağ filozoflarından hareketle tanışmak ve çözümler önerebilme becerisi kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Felsefe ile hikmetin etimolojisi; tarifleri ve hikmet binası, felsefe nedir? Felsefenin menşei, tümel bilginin sembolü olarak hikmet binası, hikmet felsefe ilişkisi, felsefî düşünüşün özellikleri, felsefenin temel problemleri, İlkçağda filozoflar ve ekoller, Sokrates öncesi yunan felsefesi: Antikçağ, tabiat felsefesi ya da âlemin menşeinin araştırılması: Milet mektebi, Elea okulu ve Parmenides, İnsanı merkeze alan felsefe: sofistler, Sokrates ve sonrası, büyük sistem filozofları: Platon, Aristoteles, Meşşaî okulu, Helenistik ve Roma felsefesi, ve Yeni Platonculuk. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Felsefeye Giriş: Felsefe nedir ve ne değildir? |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.1-33) |
yüzyüze (anlatım) |
|
2 |
Felsefi düşünüşün yetisi olarak akıl ve konuları olarak ontoloji, epistemoloji ve değer. |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.45-60) |
yüzyüze (anlatım) |
|
3 |
Soktrates öncesi Yunan felsefesi: Teologlar ve Milet Okulu |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.60-80) |
yüzyüze (anlatım) |
|
4 |
Matematikçiler ve Fizikçiler: Pisagor, Ksenofanes ve Heraklitos |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.80-112) |
yüzyüze (anlatım) |
|
5 |
Elea Okulu: Parmenides, Zenon ve Heraklitos-Pamenides gerginliği |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.97-127) |
yüzyüze (anlatım) |
|
6 |
Atomcular: Demokritos ve Leikippos |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.143-153) |
yüzyüze (anlatım) |
|
7 |
Arasınav |
Geçmiş konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
8 |
Sofistler: Protagoras, Gorgias ve diğerleri |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.154-168) |
yüzyüze (anlatım) |
|
9 |
Sokrates |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.169-183) |
yüzyüze (anlatım) |
|
10 |
Platon |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.184-220) |
yüzyüze (anlatım) |
|
11 |
Aristoteles |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.220-258) |
yüzyüze (anlatım) |
|
12 |
Helen ve Roma Felsefesi I: Şüpheciler ve Epikürcüler |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.260-267) |
yüzyüze (anlatım) |
|
13 |
Stoa felsefesi |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.268-283) |
yüzyüze (anlatım) |
|
14 |
Yeni Platonculuk: Plotinus |
İlkçağ Felsefesi Tarihi (s.284-304) |
yüzyüze (anlatım) |
|
15 |
İlkçağ filozoflarının etkileri |
genel değerlendirme |
yüzyüze (anlatım) |
|
16/17 |
Final |
Geçmiş konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kamiran Birand: İlkçağ Felsefesi Tarihi.
Hüsamettin Erdem, İlkçağ Felsefesi Tarihi
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ahmet Aslan: İlkçağ felsefe Tarihi I-V
Wilhelm Capelle: Sokrates´ten Önce Felsefe I-II
Süleyman Dönmez: Aklın Birlikten Çokluğa Yolculuğu
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
1 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 50 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|