Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tesfir Tarihi

Dersin Kodu : IL 205

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tefsir Tarihinin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder.
Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûnun Kuranı nasıl tefsir ettiklerini gösterir.
Tefsir çeşitlerini yorumlar
Tefsir ekollerini karşılaştırır
Mezheplerin tefsir geleneklerini tasvir eder
Tefsir tarihi ve çeşitlerine ilişkin temel kavramları tanımlamak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 205 Tesfir Tarihi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tefsir tarihine ait kavram, konu ve kaynakları incelemek

Dersin İçeriği : Tefsir tarihine ait kavram, konu ve kaynaklar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tefsir ve Te´vîl Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
2 Hz. Peygamber´in Kur´an´ı Tefsir Etmesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
3 Sahabe Döneminde Tefsir Faaliyetleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
4 Tabiun Döneminde Tefsir Faaliyetleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
5 Nakil ve İçtihad Açısından Tefsir: Rivayet ve Dirayet Tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
6 Lügavî Tefsir Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
7 Mezhebî Tefsir Ekolü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
8 Vize Konu tekrarı Yazılı sınav
9 İşârî Tefsir Ekolü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
10 İlmî Tefsir Ekolü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
11 İctimaî Tefsir Ekolü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
12 Modernist Tefsir Ekolü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
13 Tefsirlerden Örnek Metinler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
14 Tefsirlerden Örnek Metinler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
15 Tefsirlerden Örnek Metinler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
16/17 Final Sınavı Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Suyûtî, el-İtkân fî Ulûmil-Kurân, Kahire 1985;Zürkânî, Menâhilul-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Kahire trs.; Mustafa Öztürk, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara 2005; Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008.
Diğer Kaynaklar  TDV İslam Ansiklopedisi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 4 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 63
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.52
Dersin AKTS Kredisi: 3