|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tesfir Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 205 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tefsir Tarihinin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûnun Kuranı nasıl tefsir ettiklerini gösterir. Tefsir çeşitlerini yorumlar Tefsir ekollerini karşılaştırır Mezheplerin tefsir geleneklerini tasvir eder Tefsir tarihi ve çeşitlerine ilişkin temel kavramları tanımlamak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 205 Tesfir Tarihi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tefsir tarihine ait kavram, konu ve kaynakları incelemek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tefsir tarihine ait kavram, konu ve kaynaklar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tefsir ve Te´vîl |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
2 |
Hz. Peygamber´in Kur´an´ı Tefsir Etmesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
3 |
Sahabe Döneminde Tefsir Faaliyetleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
4 |
Tabiun Döneminde Tefsir Faaliyetleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
5 |
Nakil ve İçtihad Açısından Tefsir: Rivayet ve Dirayet Tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
6 |
Lügavî Tefsir |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
7 |
Mezhebî Tefsir Ekolü |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
8 |
Vize |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
İşârî Tefsir Ekolü |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
10 |
İlmî Tefsir Ekolü |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
11 |
İctimaî Tefsir Ekolü |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
12 |
Modernist Tefsir Ekolü |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
13 |
Tefsirlerden Örnek Metinler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
14 |
Tefsirlerden Örnek Metinler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
15 |
Tefsirlerden Örnek Metinler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Suyûtî, el-İtkân fî Ulûmil-Kurân, Kahire 1985;Zürkânî, Menâhilul-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Kahire trs.; Mustafa Öztürk, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara 2005; Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
TDV İslam Ansiklopedisi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
1 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
4 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
4 |
4 |
16 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 63 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|