Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Tarihi II

Dersin Kodu : IL 110

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MEHMET HERKİLOĞLU
Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dört Halife dönemine ait siyasî gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur
Dört Halife Dönemine ait dinî, sosyal ve kültürel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur
Emevî Devleti´nin kuruluşu ve gelişimini öğrenmek, bu dönemde siyasî olarak bir önceki döneme göre gerçekleşen değişimleri bilir
Bu dönemde yaşanan sosyal ve kültürel gelişmeleri bilmek ve bunların dinî hayata yansımalarını kavrar
Abbasî Devleti´nin kuruluşu ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur
Her üç dönemde meydana gelen siyasî, ekonomik ve sosyal gelişmeler ve değişimler hakkında yorum ve analiz becerisi kazanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dört Halife, Emevî ve Abbasî dönemlerinin siyasî, sosyal,ve kültür tarihleri hakında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği : Dört Halife, Emevî ve Abbasî dönemlerinin siyasî, sosyal tarihleri ve kültürel gelişmeleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dört Halife Dönemi (Hulefâ-yi Râşidîn): Siyasî Tarih (Hz. Ebu Bekir dönemi) DİA, "Ebû Bekir" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
2 Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ömer dönemi) DİA, "Ömer" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
3 Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Osman dönemi) DİA, "Osman" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
4 Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ali dönemi) DİA, "Ali" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
5 Dört Halife Dönemi müesseseleri ve sosyo-kültürel gelişme ve değişimler DİA, "Hulefâ-yi Râşidîn" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
6 Emevî Devleti´nin kuruluşu, ilk halifeleri ve siyasî hadiseler (Muaviye, Yezid b. Muaviye, II. Muaviye, Harre, Kerbela) DİA, "Emevîler" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
7 Emevî Devleti´nin ikinci dönemi (Mervanî halifeler dönemi, siyasî hadiseler, iç isyanlar) DİA, "Emevîler" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
8 Ara Sınav sınav yazılı sınav
9 Emevî Devleti´nin yıkılışı ve bunun sebepleri DİA, "Emevîler" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
10 Emevîler Dönemi müesseseleri ve sosyo-kültürel gelişme ve değişimler Âdem Apak, İslâm Tarihi 3, s. 247-260; DİA, "Emevîler" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
11 Abbasî Davetinin ortaya çıkışı ve Abbasî Devleti´nin kuruluşu DİA, "Abbâsler" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
12 Abbasî Devleti´nin genel özellikleri ve ilk Abbasî halifeleri DİA, "Abbâsler" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
13 Abbasî Devleti´nin zayıflaması ve yıkılması DİA, "Abbâsler" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
14 Abbasîler zamanında kültür ve medeniyet (tercüme faaliyetleri vb. gelişmeler) DİA, "Abbâsler" mad. Anlatım+Sorularla Yönlendirme
15 Hulefâ-yi Râşidîn, Emevîler ve Abbasîler dönemlerinin İslâm tarihindeki yeri ve önemi yukarıda bahsedilen maddeler Anlatım+Sorularla Yönlendirme
16/17 Sınav sınav yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Apak, Âdem (2008): İslâm Tarihi, I-III, İstanbul: Ensar Neşriyat. 2. Sarıçam, İbrahim (2007): Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara 3. Aycan, İrfan-Sarıçam, İbrahim (2002): Emevîler, İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları. 4. Heyet : Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi , I, II, III
Diğer Kaynaklar  5. Hitti, Philip (1982): İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları 6. Üçok, Bahriye (1979): Emeviler – Abbasiler, Ankara: M.E.B. Yay.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 5
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 9 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 87
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.48
Dersin AKTS Kredisi: 3