|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Tarihi II |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 110 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MEHMET HERKİLOĞLU Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dört Halife dönemine ait siyasî gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur Dört Halife Dönemine ait dinî, sosyal ve kültürel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur Emevî Devleti´nin kuruluşu ve gelişimini öğrenmek, bu dönemde siyasî olarak bir önceki döneme göre gerçekleşen değişimleri bilir Bu dönemde yaşanan sosyal ve kültürel gelişmeleri bilmek ve bunların dinî hayata yansımalarını kavrar Abbasî Devleti´nin kuruluşu ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur Her üç dönemde meydana gelen siyasî, ekonomik ve sosyal gelişmeler ve değişimler hakkında yorum ve analiz becerisi kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dört Halife, Emevî ve Abbasî dönemlerinin siyasî, sosyal,ve kültür tarihleri hakında bilgi sahibi olmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dört Halife, Emevî ve Abbasî dönemlerinin siyasî, sosyal tarihleri ve kültürel gelişmeleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dört Halife Dönemi (Hulefâ-yi Râşidîn): Siyasî Tarih (Hz. Ebu Bekir dönemi) |
DİA, "Ebû Bekir" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
2 |
Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ömer dönemi) |
DİA, "Ömer" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
3 |
Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Osman dönemi) |
DİA, "Osman" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
4 |
Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ali dönemi) |
DİA, "Ali" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
5 |
Dört Halife Dönemi müesseseleri ve sosyo-kültürel gelişme ve değişimler |
DİA, "Hulefâ-yi Râşidîn" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
6 |
Emevî Devleti´nin kuruluşu, ilk halifeleri ve siyasî hadiseler (Muaviye, Yezid b. Muaviye, II. Muaviye, Harre, Kerbela) |
DİA, "Emevîler" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
7 |
Emevî Devleti´nin ikinci dönemi (Mervanî halifeler dönemi, siyasî hadiseler, iç isyanlar) |
DİA, "Emevîler" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
8 |
Ara Sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
9 |
Emevî Devleti´nin yıkılışı ve bunun sebepleri |
DİA, "Emevîler" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
10 |
Emevîler Dönemi müesseseleri ve sosyo-kültürel gelişme ve değişimler |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 3, s. 247-260; DİA, "Emevîler" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
11 |
Abbasî Davetinin ortaya çıkışı ve Abbasî Devleti´nin kuruluşu |
DİA, "Abbâsler" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
12 |
Abbasî Devleti´nin genel özellikleri ve ilk Abbasî halifeleri |
DİA, "Abbâsler" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
13 |
Abbasî Devleti´nin zayıflaması ve yıkılması |
DİA, "Abbâsler" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
14 |
Abbasîler zamanında kültür ve medeniyet (tercüme faaliyetleri vb. gelişmeler) |
DİA, "Abbâsler" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
15 |
Hulefâ-yi Râşidîn, Emevîler ve Abbasîler dönemlerinin İslâm tarihindeki yeri ve önemi |
yukarıda bahsedilen maddeler |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
16/17 |
Sınav |
sınav |
yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Apak, Âdem (2008): İslâm Tarihi, I-III, İstanbul: Ensar Neşriyat. 2. Sarıçam, İbrahim (2007): Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara 3. Aycan, İrfan-Sarıçam, İbrahim (2002): Emevîler, İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
4. Heyet : Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi , I, II, III
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
5. Hitti, Philip (1982): İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları
6. Üçok, Bahriye (1979): Emeviler – Abbasiler, Ankara: M.E.B. Yay.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
5 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
5 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
2 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
9 |
9 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 87 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|