|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Tarihi I |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 105 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MEHMET HERKİLOĞLU Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnsanlık tarihini bir bütün olarak düşünür İslam öncesi Arap Tarihi ve Hz. Muhammed´in yaşadığı Hicaz bölgesi hakkında bilgi sahibi olur İslam Tarihi yazımcılığının gelişimi hakkında bilgi sahibi olur Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını bilir Hz.Muhammed´in tebliğ metodunu kavrar Hz. Peygamber´in hayatının İslâm ve dünya tarihindeki konumunu tespit eder Tarihî hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisi kazanır Tarih kavramı hakkında bilgi sahibi olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ALAN İÇİ SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Genel Dünya Tarihi içinde Hz. Muhammed´i ve yaşadığı dönemi tarih kavrayışı kazanacak şekilde öğrenmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
tarih kavramı, İslâm öncesi dönemde Araplar, Peygamberlik öncesinde Hz. Muhammed, Mkke ve Medine dönemleri, bu dönemlerde sosyal ve ekonomik gelişmeler, Hz. Muhammed´in kişiliği |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarih Kavramı-Tarihin Konusu, Tarih ve İnsan, İslam Tarihi Yazıcılığı |
DİA, "Tarih", "Siyer ve Megâzî", mad. |
Anlatım, tartışma |
|
2 |
İslam Öncesi Dünya ve Araplar |
DİA, "Arap", "Cahiliyye", mad. |
Anlatım, tartışma |
|
3 |
Arap Yarımadası ve Hicaz Bölgesi, Cahiliye Kavramı |
DİA, "Arabistan", "Hicaz", "Cahiliyye", mad. |
Anlatım, tartışma |
|
4 |
Hz.Muhammed´in Doğumu ve Çocukluğu |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 105-112 |
Anlatım, tartışma |
|
5 |
Hz.Muhammed´in Gençliği, Evliliği, Ticarî Hayatı ve Peygamberliği |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 112-135 |
Anlatım, tartışma |
|
6 |
İslam´ın Tebliğinde Karşılaşılan Problemler (Eziyetler, İşkenceler, tehditler) |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 135-161 |
Anlatım, tartışma |
|
7 |
İslam´ın Tebliğinde Karşılaşılan Problemler (İlk Hicret, Sosyal Boykot, Uzlaşma Teklifleri) |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 151-176 |
Anlatım, tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
ara sınav |
yazılı sınav |
|
9 |
Yeni Arayışlar (Taif Ziyareti, Akabe Görüşmeleri) |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 168-176 |
Anlatım, tartışma |
|
10 |
Mekke´den Yesrib´e Hicret ve Toplumsal Yapılanma (Sınır Tespiti, Kardeşleştirme, Sosyal ve Ticarî Hayatta Yeni Mecralar, Medine Vesikası) |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 176-201 |
Anlatım, tartışma |
|
11 |
Medine Döneminde Müşriklerle İlişkiler |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 203-254 |
Anlatım, tartışma |
|
12 |
Medine Döneminde Yahudilerle İlişkiler |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 254-268 |
Anlatım, tartışma |
|
13 |
Medine Döneminde Hristiyanlarla İlişkiler |
Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 268-276 |
Anlatım, tartışma |
|
14 |
Medine Döneminde Sosyal ve Ekonomik Gelişmeler |
İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, s. 305-333 |
Anlatım, tartışma |
|
15 |
Hz.Muhammed´in Vefatı ve Kişiliği |
İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, s. 263 vd., 385-403 |
Anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Apak, Âdem (2008): İslâm Tarihi, I, İstanbul: Ensar Neşriyat. 2. Sarıçam, İbrahim (2007): Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara 3. Hamidullah, Muhammed (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
4. Lings, Martin (2004): Hz. Muhammed´in Hayatı, İstanbul: İnsan Yayınları.
5. İsmail Kaşif, Seyyide: İslam Tarihinin Kaynakları ve Araştırma Metotları.
6. Çağatay, Neşet (1982): İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Ankara. 7. Günaltay, M. Şemsettin (2006), İslâm Öncesi Arap Tarihi, Ankara
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
5 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
5 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
3 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
9 |
9 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 87 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|