Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Tarihi I

Dersin Kodu : IL 105

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MEHMET HERKİLOĞLU
Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnsanlık tarihini bir bütün olarak düşünür
İslam öncesi Arap Tarihi ve Hz. Muhammed´in yaşadığı Hicaz bölgesi hakkında bilgi sahibi olur
İslam Tarihi yazımcılığının gelişimi hakkında bilgi sahibi olur
Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını bilir
Hz.Muhammed´in tebliğ metodunu kavrar
Hz. Peygamber´in hayatının İslâm ve dünya tarihindeki konumunu tespit eder
Tarihî hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisi kazanır
Tarih kavramı hakkında bilgi sahibi olur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : ALAN İÇİ SEÇMELİ DERSLER

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Genel Dünya Tarihi içinde Hz. Muhammed´i ve yaşadığı dönemi tarih kavrayışı kazanacak şekilde öğrenmek

Dersin İçeriği : tarih kavramı, İslâm öncesi dönemde Araplar, Peygamberlik öncesinde Hz. Muhammed, Mkke ve Medine dönemleri, bu dönemlerde sosyal ve ekonomik gelişmeler, Hz. Muhammed´in kişiliği

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarih Kavramı-Tarihin Konusu, Tarih ve İnsan, İslam Tarihi Yazıcılığı DİA, "Tarih", "Siyer ve Megâzî", mad. Anlatım, tartışma
2 İslam Öncesi Dünya ve Araplar DİA, "Arap", "Cahiliyye", mad. Anlatım, tartışma
3 Arap Yarımadası ve Hicaz Bölgesi, Cahiliye Kavramı DİA, "Arabistan", "Hicaz", "Cahiliyye", mad. Anlatım, tartışma
4 Hz.Muhammed´in Doğumu ve Çocukluğu Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 105-112 Anlatım, tartışma
5 Hz.Muhammed´in Gençliği, Evliliği, Ticarî Hayatı ve Peygamberliği Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 112-135 Anlatım, tartışma
6 İslam´ın Tebliğinde Karşılaşılan Problemler (Eziyetler, İşkenceler, tehditler) Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 135-161 Anlatım, tartışma
7 İslam´ın Tebliğinde Karşılaşılan Problemler (İlk Hicret, Sosyal Boykot, Uzlaşma Teklifleri) Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 151-176 Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav ara sınav yazılı sınav
9 Yeni Arayışlar (Taif Ziyareti, Akabe Görüşmeleri) Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 168-176 Anlatım, tartışma
10 Mekke´den Yesrib´e Hicret ve Toplumsal Yapılanma (Sınır Tespiti, Kardeşleştirme, Sosyal ve Ticarî Hayatta Yeni Mecralar, Medine Vesikası) Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 176-201 Anlatım, tartışma
11 Medine Döneminde Müşriklerle İlişkiler Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 203-254 Anlatım, tartışma
12 Medine Döneminde Yahudilerle İlişkiler Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 254-268 Anlatım, tartışma
13 Medine Döneminde Hristiyanlarla İlişkiler Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 268-276 Anlatım, tartışma
14 Medine Döneminde Sosyal ve Ekonomik Gelişmeler İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, s. 305-333 Anlatım, tartışma
15 Hz.Muhammed´in Vefatı ve Kişiliği İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, s. 263 vd., 385-403 Anlatım, tartışma
16/17 Sınav sınav yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Apak, Âdem (2008): İslâm Tarihi, I, İstanbul: Ensar Neşriyat. 2. Sarıçam, İbrahim (2007): Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara 3. Hamidullah, Muhammed (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları.
Diğer Kaynaklar  4. Lings, Martin (2004): Hz. Muhammed´in Hayatı, İstanbul: İnsan Yayınları. 5. İsmail Kaşif, Seyyide: İslam Tarihinin Kaynakları ve Araştırma Metotları. 6. Çağatay, Neşet (1982): İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Ankara. 7. Günaltay, M. Şemsettin (2006), İslâm Öncesi Arap Tarihi, Ankara


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 5
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 9 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 87
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.48
Dersin AKTS Kredisi: 3