|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ekolojik Mimarlık |
|
Dersin Kodu |
: |
MıM487 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. TOLGA UZUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevre ve enerji arasındaki iliskiyi tanımlar Lokal ekolojik mimarlık tasarım kriterlerini sıralar İklim bölgelerine göre mimari tasarım yapabilir Mimari tasarımın enerji kullanımı/sarfiyatı üzerindeki potansiyeli sınıflar Çevre, ekoloji ekosistem çercevesinde proje taslağı hazırlar Farklı enerji kaynaklarını değerlendirir Su döngüsünü yönetir Yenilikçi tasarımlar önerir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
“Çevre-Enerji-Ekoloji İlişkisi” ve “Ekolojik Bina Tasarım İlkeleri” konusunda teknik bilgiyle donanmış, doğal çevreye saygılı tasarımlar üretebilen, uygulama pratiğine sahip projeler tasarlayabilmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ekolojinin tanımı / Mimarlıkta ekolojinin tanımı / Eski binaların çağdaş kullanım kriterleri doğrultusunda yeniden kullanımları ve ekolojik uygulamaları / Yeni tasarımlarda ekolojik tasarım ilkelerinin irdelenmesi / Akıllı binaların tasarımlarında ekolojik ilkelerin irdelenmesi / Yurtiçi ve yurtdışı örneklerinin irdelenmesi / Örnek olarak iki katlı ekolojik konut tasarımı.
Doğal kaynakların tüketimi, çevreye ve insan sağlığına yararlı enerji üretimi ve mimarlığa yansımaları, Tasarımlarda ekolojik ilkelerin incelenmesi, Ekolojik bina tasarımı, kullanımı prensip ve stratejileri, Örnek binaların incelenmesi, Ekolojik bina tasarımının gelişimi, Mevcut çevre ve yeni tasarımlar için çözüm araştırmaları, Akıllı binaların tasarımlarında ekolojik ilkelerin incelenmesi, Ekolojik tasarımlarla bütünleşen mimari eleman-donanımlar ve çağdaş konstrüksiyon elemanlarının kullanım ilkeleri olanaklarının araştırılması
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel görüşme, ders konuları hakkında kısa bilgilendirme |
|
Düz Anlatım |
|
2 |
Ekolojik Mimarlık Nedir? - Genel ekoloji prensipleri ve kavramları |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
3 |
Çevresel Sorunlar ve Yenilenebilir Enerji Kaynakları |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
4 |
Ekolojik Mimarlık Tasarım Kriterleri I |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
5 |
Ekolojik Mimarlık Tasarım Kriterleri II |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
6 |
I. Ara Sınav |
|
Yazılı Sınav |
|
7 |
Güneş Enerjisi - Bina Tasarım İlişkisi, Mimaride Etken ve Edilgen Sistemler |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
8 |
Güneş Pilleri ve Mimaride Uygulama Alanları |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
9 |
Yeşil Çatılar ve Mimaride Uygulama Tipleri |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
10 |
Su Döngüsü, Kazanım ve Korunumu |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
11 |
II. Ara Sınav |
|
Yazılı Sınav |
|
12 |
Sürdürülebilir Mimarlık Örnekleri |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
13 |
Yeşil Bina Değerlendirme Modelleri LEED, Casbee, Breeam |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
14 |
Sürdürülemez Yapı ve Yapım |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
15 |
Sürdürülebilir Mimarlık Örnekleri |
Ders Notları ve İlgili kaynaklar |
Düz Anlatım - Projeksiyon Sunum |
|
16/17 |
Final Sunumu |
|
Dosya Teslimi, Ödev Sunumu |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
T.UZUN "Mimari Tasarıma Ekolojik Yaklaşım, Adanada Bir Tasarım Denemesi" Y.Lisans Tezi Ç.Ü. Fen Bil. Ens. 1997
S.ROAF, "EkoEv2" Architectural Press, ISBN 0 7506 5734 0
S.TÖNÜK, "Bina Tasarımında Ekoloji", YTÜ.MF.DK-01.0628 Yayın No: MF.MİM-01-005
Y.CHAN, "Sürdürülebilir Çevreler", Rockport, ISBN 13 :978-1-59253-504-0
J.STEELE, "Ecological Architecture", Thames &Hudson, ISBN 13: 978-0-500-34210-7
D.D. CHRIAS, "Yeni Ekolojik Ev" Chelsea Green Pub. Comp. ISBN 1-931498-16-4
A.SEV,"Sürdürülebilir Mimarlık", Yem Yay, ISBN 978-9944-757-22-5
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
3 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
4 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
5 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
5 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
5 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
3 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
5 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
2 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
0 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
4 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
5 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
5 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
5 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
4 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
5 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
2 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 52 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|