|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yapılarda Yangın Güvenliği |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM414 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERPİL ÇERÇİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yangın nedenleri ve yangının zarar boyutları, deprem sonrası yangınlar Yangın için aktif ve pasif önlemler, yapısal ve organizasyonel korunma Tarihi yapılarda yangın ve güvenlik önlemlerini dikkate alır Yangın duvarı, güvenlik holü, kompart vb. güvenli kaçış yollarını önemser Yapılarda çatı ve duvar elemanlarının yangına karşı korunumunu bilir (baca, pencere vb.) Yangın dayanıklılık sınıfı, A yanmaz, B yanar malz Avrupa Birliği ülkelerinde; 89/106/EEC sayılı “Yapı Malz. Yönetmeliği”, Ülkemizde yangın yalıtımı ile ilgili düzenleme ve yönetmelikleri
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yanma, yangın vb. tanımlar, çeşitleri, nedenleri ; Yangın için aktif ve Pasif önlemler ; güvenli kaçış yolları ; yangına dayanıklı yapı malzemeleri ile yapılarda çatı ve duvar elemanlarinin yangına karşı korunumu ; Yangın dayanıklılık sınıfı, bina taşıyıcı sistemi stabilitesi, Avrupa Birliği ülkelerinde; 89/106/EEC sayılı “Yapı Malzemeleri Yönetmeliği” , Ülkemizde "Binaların Yangından Korunması Hakkındaki” yönetmelik vb bilgilerle yapıları ve insanları yangın ve dumanın yarattığı tehlikelerden korumaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yangın nedenleri ve yangının zarar boyutları, deprem sonrası yangınlar ;
Yangın için aktif ve pasif önlemler, yapısal ve organizasyonel korunma ;
Tarihi yapılarda yangın ve güvenlik önlemleri ;
Yangın duvarı, güvenlik holü, kompartıman vb. güvenli kaçış yolları;
Yapılarda çatı ve duvar elemanları; yangına karşı korunumu, (baca, pencere);
Yangın dayanıklılık sınıfı, A yanmaz ve B yanan malzemeler ;
Avrupa Birliği ülkelerinde; 89/106/EEC sayılı “Yapı Malz. Yönetmeliği”, Ülkemizde yangın yalıtımı ile ilgili düzenleme ve yönetmelikler
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Malzeme Labr. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yanma, yangın tanım ve sınıflama, önemi |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
2 |
Dünyada büyük yangınlar ve nedenlerinin analizi |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
3 |
Yangın yalıtım malz ve tarihçe |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
4 |
Yangın duvarı, yangın komp., vb. terimlerin açıklanması |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
5 |
Isı ve yangın yalıtım malzemeleri |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
6 |
Isı, ses ve yangın yalıtım malzemesi olarak taşyünü |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
7 |
Deprem ve yangın karşısında yapısal stabilite |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
8 |
Eski yapılarda yangın ve yapılarda korozyon sorunları |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
9 |
Konu üzerinde ayrıntılı araştırma (Detaylar ve farklı analizler) |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
10 |
Ara sınav |
Sınav-Çeşitli kaynaklardan sunum |
Ara sınav - Ara rapor teslimi |
|
11 |
Yangın merdiveni tas. ve yapıya plastik etkisi |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
12 |
Yangın yalıtımı standart ve yönetmelikler |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
13 |
Uygulama nokta detayları |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
14 |
Uygulama nokta detayları
Final raporunun hazırlanması hakkında bilgi |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
15 |
Analiz bulgularının tartışılması |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Final rapor teslimi ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu ile ilgili okuma ve araştırma |
Yazılı sorgulama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1-Binaların yangından korunması hakkında yönetmelik, Resmi gazete 26.07.2002 /4390
2-Thomas, g., langdon, j., fire safety in buildings, principles and practise, 1998
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Glass Technology -Web Sitesi
TS, EN standartları
Yangın Yalıtımı Kitabı Taslak /İzoder 2006
Yangın güvenlik dergisi
Interver
Bina Yangın Güvenliği Seminer Bildirileri Prof. Güner Yavuz
14. Çelik yapı bileşenleri ve yangın güvenlik önlemleri f. Demirel ve e. Özkan Gazi üniv. Müh. Mim. Fak. Der. Cilt 18, No 4, 2003
Egan, m.d., concepts in building fire safety, john wiley & sons ınc., new york 1978
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
4 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
5 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
2 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
2 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
1 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
4 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
1 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
4 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
5 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
5 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
1 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
4 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
5 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
5 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
5 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 73 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|