Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yapıda Standart Ve Kalite

Dersin Kodu : MIM408

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERPİL ÇERÇİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kalite,TKY, TKK, Kalite Kontrol vb. uluslararası birliklerin amaç ve önemini kavrar
Tasarım ve üretimde kalite ; mimaride kalite ölçütlerini değerlendirmeyi öğrenir
Avrupada mimari kaliteye ilişkin karar ve yasaları anlar ve takip eder
Ulusal ve Uluslarası yapı kodları (ICC) topluluğu, UIA nın yaklaşımını öğrenir
ISO9000 kalite güvence sistemi ve ISO 14000 çevre yönetim sistemlerini kavrar
Türkiyenin uluslararası standartlar ile entegrasyonunu (TSE-CEN , TS-EN) izler
ÇED belge ve raporları ; Yeşil bina sertifikaları (BREEAM, LEED vb.) hakkında bilgi sahibi olur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kalite, TKK, TKY, şartnameler, standartlar vb..kavramlar ile önemi; Avrupada mimari kalite yasaları, Türiye nin uluslararası standartlar ile entegrasyonu (ISO -TSE- CEN, TS-EN) ; Yapı malzemeleri yönetmeliği, kalite sistem belgesi ve mimaride sürdürülebilirliğin temel ilkeleri ortaya konması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Binalarda Standardizasyon ve Kalite ile ilgili konuların önemi, tipleri amacı vb. ; bazı uluslararası yeşil bina sertifikaları (BREEAM, LEED, vb) ; ISO 9000, ISO 14000, EIA/ÇED belge ve raporlar ; kalite kontrol birlikleri (TKY, TKY gibi) ; Avrupa ve Türkiye´de mimari kaliteyi yasa ve yönetmelikleri açıklama

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kalite, TKK, TKY kavram amaç ve önemi, TürkiyedeTKK,TKY uyg.   Konu ile ilgili literatür araştrması Deeysel ve düz anlatım
2 Tasarım ve üretim kalitesi, mimaride kalite ölçütlleri, Günümüz mim. Kalite www.sinangenim.com/tr/articles.asp?ID=7 TMMOB Deeysel ve düz anlatım
3 Kalite yasaları, Avrupada mim. kaliteye ilişkin karar mimarlarodasi.org.tr/UIKDocs%5Chelsinki-forum-bilgi.pdf / Avr. Mim pol forumu Deeysel ve düz anlatım
4 Ulusal ve uluslar arası yapı kodları ICC, UIA, belge, şatnameler vb. Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
5 Standart kavram ve önemi, standart belgelendirme Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
6 TS, TSE, TSEK ,vb., Kalite sistem belgesi (K - Q TSE-ISO-EN 9000 Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
7 İnş. malz. stand (CEN), (EN) , CE belgesi ve önemi Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
8 Yapı malzemeleri yönetmeliği ve direktifi (89/106/EEC)  Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
9 ISO 9000, Kalite güvence sistemi, ISO 14000 Çevre yönetim sistemleri Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
10 Ara sınav - Sunum Konu ile ilgili okuma-araştırma Ödev sunumu
11 ÇED-EIA rapor ve süreci, yeterlilik belg., ana ilkeler Konu ile ilgili okuma-araştırma Örnekler, Anlatım
12 Çevre dostu bina sertifikaları, BEEAM, LEED, CASBEE Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
13 BEEAM, LEED, CASBEE vb. setifika almış binaların analizleri Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
14 Setifikalandırılmış "Yeşil Bina" analizleri Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
15 Setifikalandırılmış "Yeşil Bina" analizleri Konu ile ilgili okuma-araştırma Deeysel ve düz anlatım
16/17 Final sınavı Sınav -Konu ile ilgili okuma-araştırma Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Notlar, S. Çerçi (2013)
Diğer Kaynaklar  Çevre dostu yeşil binalar derneği, cedbik.org/Casbee.asp.
 “Türkiye Mimarlık Politikası’na Doğru” . Mimarlar odası Avrupa Mim. Politikaları
 mimarlarodasi.org.tr/UIKDocs%5Chelsinki-forum-bilgi.pdf
 ISO 14000 / ISO 14001Environmental Management, Guide


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır 4
2 B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. 1
3 Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 5
4 Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 1
5 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
6 Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. 5
7 Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. 3
8 Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. 3
9 Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 1
10 Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. 2
11 Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. 3
12 Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. 4
13 Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. 1
14 Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 2
15 Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 2
16 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 3
17 Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
18 Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. 5
19 Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3