|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yapıda Standart Ve Kalite |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM408 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERPİL ÇERÇİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kalite,TKY, TKK, Kalite Kontrol vb. uluslararası birliklerin amaç ve önemini kavrar Tasarım ve üretimde kalite ; mimaride kalite ölçütlerini değerlendirmeyi öğrenir Avrupada mimari kaliteye ilişkin karar ve yasaları anlar ve takip eder Ulusal ve Uluslarası yapı kodları (ICC) topluluğu,
UIA nın yaklaşımını öğrenir
ISO9000 kalite güvence sistemi ve ISO 14000 çevre yönetim sistemlerini kavrar Türkiyenin uluslararası standartlar ile entegrasyonunu (TSE-CEN , TS-EN) izler ÇED belge ve raporları ; Yeşil bina sertifikaları (BREEAM, LEED vb.) hakkında bilgi sahibi olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kalite, TKK, TKY, şartnameler, standartlar vb..kavramlar ile önemi; Avrupada mimari kalite yasaları, Türiye nin uluslararası standartlar ile entegrasyonu (ISO -TSE- CEN, TS-EN) ; Yapı malzemeleri yönetmeliği, kalite sistem belgesi ve mimaride sürdürülebilirliğin temel ilkeleri ortaya konması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Binalarda Standardizasyon ve Kalite ile ilgili konuların önemi, tipleri amacı vb. ; bazı uluslararası yeşil bina sertifikaları (BREEAM, LEED, vb) ; ISO 9000, ISO 14000, EIA/ÇED belge ve raporlar ; kalite kontrol birlikleri (TKY, TKY gibi) ; Avrupa ve Türkiye´de mimari kaliteyi yasa ve yönetmelikleri açıklama
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kalite, TKK, TKY kavram amaç ve önemi, TürkiyedeTKK,TKY uyg. |
Konu ile ilgili literatür araştrması
|
Deeysel ve düz anlatım |
|
2 |
Tasarım ve üretim kalitesi, mimaride kalite ölçütlleri, |
Günümüz mim. Kalite www.sinangenim.com/tr/articles.asp?ID=7 TMMOB |
Deeysel ve düz anlatım |
|
3 |
Kalite yasaları, Avrupada mim. kaliteye ilişkin karar |
mimarlarodasi.org.tr/UIKDocs%5Chelsinki-forum-bilgi.pdf / Avr. Mim pol forumu |
Deeysel ve düz anlatım |
|
4 |
Ulusal ve uluslar arası yapı kodları ICC, UIA, belge, şatnameler vb. |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
5 |
Standart kavram ve önemi, standart belgelendirme |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
6 |
TS, TSE, TSEK ,vb., Kalite sistem belgesi (K - Q TSE-ISO-EN 9000 |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
7 |
İnş. malz. stand (CEN), (EN) , CE belgesi ve önemi |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
8 |
Yapı malzemeleri yönetmeliği ve direktifi (89/106/EEC) |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
9 |
ISO 9000, Kalite güvence sistemi, ISO 14000 Çevre yönetim sistemleri |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
10 |
Ara sınav - Sunum |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Ödev sunumu |
|
11 |
ÇED-EIA rapor ve süreci, yeterlilik belg., ana ilkeler |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Örnekler, Anlatım |
|
12 |
Çevre dostu bina sertifikaları, BEEAM, LEED, CASBEE |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
13 |
BEEAM, LEED, CASBEE vb. setifika almış binaların analizleri |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
14 |
Setifikalandırılmış "Yeşil Bina" analizleri |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
15 |
Setifikalandırılmış "Yeşil Bina" analizleri |
Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Deeysel ve düz anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınav -Konu ile ilgili okuma-araştırma |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Notlar, S. Çerçi (2013)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Çevre dostu yeşil binalar derneği, cedbik.org/Casbee.asp.
“Türkiye Mimarlık Politikası’na Doğru” . Mimarlar odası Avrupa Mim. Politikaları
mimarlarodasi.org.tr/UIKDocs%5Chelsinki-forum-bilgi.pdf
ISO 14000 / ISO 14001Environmental Management, Guide
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
4 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
1 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
5 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
1 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
5 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
3 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
3 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
1 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
2 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
3 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
4 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
1 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
2 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
2 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
3 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
5 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|