Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mimaride Tipoloji Çözümleme Teknikleri

Dersin Kodu : MIM346

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tipolojik analiz yapabilme, çözümleme sonucu sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarım ilişkilerini kurabilme
Ulusal ve uluslar arası mimarlık akımları ve mimarlık tarihi temel bilgilerini açıklayabilme ve yorumlayabilme
İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi
İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşumunu, gelişimini ve uygulamalarını tanımlama, yorumlayabilme ve uygulama becerisi

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tipolojik çözümleme tekniklerinin kavramsal ve kuramsal uygulamaya dönük bilgilerinin verilmesi, mimari çözümleme sonucu sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarım ilişkilerinin kurulması becerilerinin kazandırılması çalışmasıdır.

Dersin İçeriği : Tipoloji kavramlarıve tip,temel kavramlar ve kuramlar,mimarlık tarihinde tip kavramı ve örneklerle irdeleme,tipolojik çözümleme teknikleri nin değerlendirilmesi,tipolojik çözümleme teknikleri nin farklı binalarda uygulamaları,Tipolojik çözümleme teknikleri ve sınıflandırma çalışmları,mimari çözümleme sonucu sınıflandırma çalışmaları /arasınav,sınıflandırılmış mimari tiplerle mimari tasarım ilişkilerinin kurulması,tipolojik bina irdelenmesi ve konut tipolojileri ilişkisi,tipolojik bina irdelenmesi, tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi,tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi,tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi,çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamlar,yılsonu sınavı uygulanacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tipoloji kavramlaeı ve tip sunular örnek çalışmalar anlatım ve tartışma
2 Temel kavramlar ve kuramlar Kaynak okuma anlatım ve tartışma
3 Mimarlık tarihinde tip kavramı ve örneklerle irdeleme Kaynak okuma anlatım ve tartışma
4 Tipolojik çözümleme teknikleri nin değerlendirilmesi örnek çalışmaların hazırlanması anlatım ve tartışma
5 Tipolojik çözümleme teknikleri nin farklı binalarda uygulamaları Kaynak okuma anlatım ve tartışma
6 Tipolojik çözümleme teknikleri ve sınıflandırma çalışmları Kaynak okuma anlatım ve tartışma
7 Mimari çözümleme sonucu sınıflandırma çalışmaları /arasınav Kaynak okuma anlatım ve arasınav
8 Sınıflandırılmış mimari tiplerle mimari tasarım ilişkilerinin kurulması Kaynak okuma anlatım ve tartışma
9 Tipolojik bina irdelenmesi ve konut tipolojileri ilişkisi Kaynak okuma anlatım ve tartışma
10 Tipolojik bina irdelenmesi Kaynak okuma anlatım ve tartışma
11 Tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi Kaynak okuma anlatım ve tartışma
12 Tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi Kaynak okuma anlatım ve tartışma
13 Tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi Kaynak okuma anlatım ve tartışma
14 Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamlar Kaynak okuma anlatım ve tartışma
15 Yılsonu sınavı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Novak, J., M., (1988), “Computational Composition in Architecture”, ACADIA Conference Proceedings, 1988, Michigan.
 Kurman, D., (2001), “Design In Space and Time”, Bits and Spaces, Birkhauser Publishers For Architecture, Basel-Boston-Berlin
 Kolarevic, B.,(2003), Architecture in the Dijital Age:Design and Manufacture , Spon Press, London.
 Jones, J.C., (1999), The State Of The Art In Design Metods, Spon Press, London.
 Syntax Eds. Peponis, J., Wineman, J., Bafna, S., College of Architecture and Urban Planning, University of Michigan, Ann Arbor.
 Sanoff, H., (1977). Methods of Architectural Programming, Dowden, Hutchinson & Ross Inc. Stroudsburg.
 Orhun, D., Hillier, B., Hanson, J., (1996). Socialising Spatial Types in Traditional Turkish Houses. Environment and Planning
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır 5
2 B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
3 Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 3
4 Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 5
5 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
6 Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. 5
7 Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. 5
8 Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. 5
9 Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 4
10 Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. 3
11 Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. 4
12 Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. 5
13 Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. 4
14 Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 5
15 Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 5
16 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 4
17 Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 0
18 Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. 5
19 Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 53
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.12
Dersin AKTS Kredisi: 2