|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Rölöve Ve Restorasyon |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM320 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FAZİLET DUYGU SABAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN Prof.Dr. ERKİN ERTEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel tekniklere sahip olma, tanımlama ve uygulayabilme becerisi Yapım üretim sürecini; proje programlama, planlama, uygulama ve denetim yapabilme, yürürlükteki resmi düzenlemeleri açıklama yetkinliğine sahip olma Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında yeterli bilgiye sahip olma ve açıklayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarihi ve kültürel değerleri koruma duyarlılığının geliştirilmesi. Rölöve ve restorasyon projeleri hazırlamak için gerekli teorik ve pratik bilgilerin uygulamalar yoluyla aktarılması. Koruma kavramı, koruma düşüncesinin gelişimi, koruma yaklaşımlarının tartışılması. Seçilen bir binanın rölöve ve restorasyon projelerinin hazırlanması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Koruma kavramına giriş, tarihsel süreç içinde gelişim, Türkiye´de koruma ile ilgili kanun ve yönetmelikler, tek yapı ölçeğinde koruma, restorasyon teknikleri, rölöve teknikleri, rölöve çalışması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Saha çalışması |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Koruma ve Restorasyon - Koruma kavramına giriş |
|
Sunum ve tartışma |
|
2 |
Koruma ve Restorasyon- Kavramlar, tarihsel süreç içinde gelişim |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
3 |
Tek Yapı Ölçeğinde Koruma-Yapılarda Bozulmalar, müdahale tipleri, restorasyon teknikleri |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
4 |
Türkiye’de Koruma – Tarihsel Süreç içinde gelişim, kanun, yönetmelik ve kentsel ölçekte uygulamalar |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
5 |
Rölöve Teknikleri –Tek yapı ölçeğinde uygulamalar |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
6 |
Kentsel Ölçekte Koruma –Sit Kavramı, tarihi çevrede tasarım |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
7 |
Arasınav |
İlgili okuma ve araştırma |
Yazılı sorgulama |
|
8 |
Rölöve Çalışması |
Alan çalışmasına hazırlık, ilgili okuma ve araştırma, çizim |
Alan çalışması |
|
9 |
Rölöve Çalışması |
İlgili okuma ve araştırma, çizim |
Alan çalışması ve çizim tashihi |
|
10 |
Rölöve Çalışması |
İlgili okuma ve araştırma, çizim |
Alan çalışması ve çizim tashihi |
|
11 |
Rölöve Çalışması |
İlgili okuma ve araştırma, çizim |
Alan çalışması ve çizim tashihi |
|
12 |
Rölöve Çalışması |
İlgili okuma ve araştırma, çizim |
Alan çalışması ve çizim tashihi |
|
13 |
Rölöve Çalışması |
İlgili okuma ve araştırma, çizim |
Alan çalışması ve çizim tashihi |
|
14 |
Rölöve Çalışması |
İlgili okuma ve araştırma, çizim |
Alan çalışması ve çizim tashihi |
|
15 |
Rölöve Çalışması |
İlgili okuma ve araştırma, çizim |
Alan çalışması ve çizim tashihi |
|
16/17 |
Yıl sonu teslimi |
İlgili okuma ve araştırma, çizim |
Proje değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
KUBAN;, D. (2000) Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM Yayınları, İstanbul.
AHUNBAY, Z. (1996) Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
ULUENGİN, B. (2002) Rölöve, YEM Yayın, İstanbul.
MADRAN, E. ve ÖZGÖNÜL, N. (2005) Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, Ankara.
MADRAN, E. ve TAĞMAT, T. S. (2007) Kültürel ve Doğal Miras Uluslararası Kurumlar ve Belgeler, TMMOB Mimarlar Odası, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
3 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
3 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
2 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
3 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
5 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
1 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
3 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
0 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
0 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
2 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
1 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
4 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
4 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
4 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
2 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
0 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
5 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 92 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|