|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Şehircilik |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM317 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FAZİLET DUYGU SABAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kentsel tasarım, kentsel gelişme ve iyileştirme hakkında yeterli bilgiye sahip olur ve açıklayabilir Küçük ölçekte kent planlama, uygulama ve denetim yapabilir, yürürlükteki resmi düzenlemeleri açıklama yetkinliğine sahip olur Kentsel ölçekte tasarlama yaklaşımlarını öğrenir ve değişik ölçek ve kapsamlarda kentsel tasarım ve şehircilik proje önerileri hazırlayabilme ve sunabilme becerisi kazanır Hareketli ve duran araç trafiği problemlerinin çözümü ve otopark tasarlama konusunda beceri kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarihsel süreç içerisinde kent planlama yaklaşımlarını tartışabilme, Türkiye ölçeğinde imar kanunu ve kentsel ölçekteki ilgili kanunlar hakkında bilgi edinme ve kentlerin biçimlenmesini sorgulayabilme |
|
Dersin İçeriği |
: |
Antik Dönemlerde, Ortaçağ´da, Rönesans´ta, Barok Dönemde, Sanayi Devrimi sonrasında ve 20. yüzyıldan sonra kent planlamanın evrimi, Türkiye´de kent planlama, yasal mevzuat, taşıt ulaşımı ve otopark çözümleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel Giriş |
|
Sunum ve tartışma |
|
2 |
Tarih öncesi dönemler ve uygarlıklar |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
3 |
Antik Dönem Kentleri |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
4 |
Ortaçağ Kentleri |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
5 |
Rönesans Kentleri |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
6 |
Barok Kentleri |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
7 |
Sanayi Devrimi Kentleri |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
8 |
Sanayi Devrimine Tepki Akımlar |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
9 |
Arasınav |
İlgili okuma-araştırma |
Yazılı sorgulama |
|
10 |
Modern Kent Planlama |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
11 |
Postmodern/Sürdürülebilir Kent Planlama |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
12 |
Osmanlı Kenti |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
13 |
Türkiyede Kent Planlama |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
14 |
İmar Kavramı ve Yasal Mevzuat |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
15 |
Ulaşım-otopark |
İlgili okuma-araştırma |
Sunum ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
İlgili okuma-araştırma |
Yazılı sorgulama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
AYDEMİR, Ş. (2004) "Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı", Akademi Kitabevi, Trabzon.
KOSTOF, S. (1999) "The City Shaped", Thames & Hudson, London.
LABORIT, H. (1990) “İnsan ve Kent”, Payel Yayınevi, İstanbul.
LE CORBUSIER VE KENT (2002) Modern Mimarlığın Öncüleri Dizisi 1, Boyut Yayınları, İstanbul.
SEY, Y. (1999) “Tarihten günümüze Anadolu’da konut ve yerleşme”, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul.
SEY, Y. (1998) “75 yılda değişen kent ve mimarlık”, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
5 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
4 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
2 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
2 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
5 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
2 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
4 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
0 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
0 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
2 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
1 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
1 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
2 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
4 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
1 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
2 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
6 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|