Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bina Bilgisi 3

Dersin Kodu : MIM256

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ONUR KARAGENÇ ERMAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çevre kavramını ve çevrenin bileşenlerini tanımlar.
Tasarımda çevre etkenlerini tanımlar.
Kentsel mekan kavramını tanımlar.
Çevrede insan davranışının ortaya çıkışını açıklar.
Bina-kentsel çevre ilişkisini açıklar. Kentsel dış mekanı sınıflar.
Örnek yapılaşmış alanlarda insan-çevre-davranış ilişkisini sorgular ve tanımlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çevre kavramının ve çevrenin bileşenlerinin açıklanması. Çevre-insan-davranış ilişkisinin yapılanmış çevrede tanımlanması.

Dersin İçeriği : Çevre kavramı, insan davranışı, kültür, çevrenin bileşenleri, insan çevre davranış ilişkisi, çevre psikolojisi, kentsel mekan tasarımına giriş, tasarımda çevresel faktörler, modeller ve yaklaşımlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin kapsamı hakkında bilgi verilmesi Düz anlatım, sunum,
2 Çevre kavramının tanımlanması Çevre kavramı hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
3 Çevrenin bileşenlerinin tanımlanması Çevrenin bileşenleri hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
4 İnsanın etkileşim içinde bulunduğu çevre düzeyleri Çevrenin düzeyleri hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
5 Çevrede insan davranışının ortaya çıkışı İnsan davranışı hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
6 Çevrede insan davranışının ortaya çıkışı Çevre ve İnsan davranışı ilişkisi hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
7 Ara Sınav Önceki konuların gözden geçirilmesi Yazılı sınav
8 Tasarımda çevre etkenlerinin değerledirilmesi, modeller-yaklaşımlar Tasarımı etkileyen çevresel faktörlerin araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
9 Mekan kavramı, düzeyleri ve kentsel mekan kavramı Mekan kavramını araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
10 Mekan kavramı, düzeyleri ve kentsel mekan kavramı Kentsel mekan kavramı konusunda araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
11 Ara Sınav Geçmiş konuların tekrarı Yazılı sınav
12 Kentsel dış mekanı belirleyen nitelikler Kentsel dış mekanı belirleyen niteliklerin araştırılması Düz anlatım, sunum, tartışma
13 Bina kentsel çevre ilişkisi Kentsel çevre konusunda araştırmalar Düz anlatım, sunum, tartışma
14 İnsan çevre davranış ilişkisinin analizi İnsan çevre davranış ilişkisi konusunda araştırmalar Düz anlatım, sunum, tartışma
15 İnsan çevre davranış ilişkisinin analizi İnsan çevre davranış ilişkisi konusunda araştırmalar Düz anlatım, sunum, tartışma
16/17 Final sınavı Geçmiş konuların tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Altman I, Werner C., 1985, Human Behavior and Environment, Advances in Theory and Research, Vol. 8, Home Environments, Plenum Press
 Annonymous, 1977, Architecture and Social Behavior, Lawrence Erlbaum Asscociated, New York
 Ashihara Y., 1970, Exterior Design in Architecture, New York : Van Nostrand Reinhold
 Çakın Ş., 1981, Mimari Tasarımın İnsan ve Toplum Bilimsel Temelleri, İTÜ Mim. Müh. Fakültesi
 Çakın Ş., 1990, Mimari Tasarım, İnsan ve Çevre, Özal Matbaası, İstanbul
 Gehl J., 1987, Life between Buildings: Using Public Space, Van Nostrand Reinhold, New York
 Gür Ş.Ö., 1996, Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon
 Lynch K., 1960, The Image of The City, The MIT Press
 Markus T.A., 1972, Building Performance, John Wiley and Sons
 Norberg Schulz C., 1971, Existence, Space & Architecture
 Porteous D., 1977, Environment and Behavior: Planning Everyday Urban Life, Addison Wesley Pub. Co.
 Zube E., Moore G.T., 1987, Advances in Environment Bahevior and Design, Vol. 1, Plenum Press
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 10 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır 1
2 B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
3 Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 5
4 Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 4
5 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
6 Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. 3
7 Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. 3
8 Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. 1
9 Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 1
10 Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. 0
11 Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. 0
12 Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. 3
13 Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. 5
14 Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 5
15 Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 0
16 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 1
17 Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
18 Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. 5
19 Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 2 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 71
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.84
Dersin AKTS Kredisi: 3