|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bina Bil. |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM255 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretebilme İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşumunu, gelişimini ve uygulamalarını tanımlama, yorumlayabilme ve uygulama becerisi İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi Mimari tasarımın aşamaları, mekânı kavrama ve oluşturulmasındaki temel öğeleri tanımlama ve yorumlayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tasarım kavramının kuramsal olarak ele alınması ve uygulanmış örneklerin incelenerek değerlendirilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kavramlar ve kuramlar,mimarlık, insan ve çevre; fiziksel çevre yaratma çabası,mimarlıkta tasarımın evrimi ve tasarım stratejileri,mimari tasarımın aşamaları ve bileşenleri,mekan kavramı ve oluşturulmasındaki temel ögeler,mekanların birleştirilerek bir bütün oluşturulmasındaki temel ögeler ve ölçütler,binalarda İşlev ve bütün ilişkisi / Arassınav,başlıca bina değerlendirme teknikleri ve modelleri,bina değerlendirme tekniklerinin örneklenmesi,plan analizleri ve tipoloji ilşkileri,,plan analizleri,tipolojik Bina Tiplerinin İrdelenmesi,bina tiplerinin İrdelenmesi (turizm, yönetim, büro, eğitim, sağlık yapıları v.d.),çok yönlü örneklerde irdeleme ve sorgulamalar,yıl sonu sınavı uygulanacaktır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel kavramlar ve kuramlar |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
2 |
Mimarlık, insan ve çevre; fiziksel çevre yaratma çabası |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
3 |
Mimarlıkta tasarımın evrimi ve tasarım stratejileri |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
4 |
Mimari tasarımın aşamaları ve bileşenleri |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
5 |
Mekan kavramı ve oluşturulmasındaki temel ögeler |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
6 |
Mekanların birleştirilerek bir bütün oluşturulmasındaki temel ögeler ve ölçütler |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
7 |
Binalarda İşlev ve bütün ilişkisi / Arassınav |
Kaynak okuma |
düz anlatım /arasınav |
|
8 |
Başlıca bina değerlendirme teknikleri ve modelleri |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
9 |
Bina değerlendirme tekniklerinin örneklenmesi |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
10 |
Plan analizleri ve tipoloji ilşkileri |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
11 |
Plan analizleri |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
12 |
Tipolojik Bina Tiplerinin İrdelenmesi |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
13 |
Bina Tiplerinin İrdelenmesi (turizm, yönetim, büro, eğitim, sağlık yapıları v.d.) |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
14 |
Çok yönlü örneklerde irdeleme ve sorgulamalar |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
15 |
Yılsonu sınavı |
|
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bachman, L.R., 2003, Integrated Buildings, John Wiley & Sons, Hoboken,
N.J.
Broadbent, G., 1973, Design in Architecture - Architecture and the Human
Sciences, John Wiley & Sons, London
Jones, J.C., 1992, Design Methods, 1992, Van Nostrand Reinhold, New York
Beyazıt, N., 2004, Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuramları ve
Metotları, 2004, Birsen Yayınları, İstanbul
Popper, K.R., 1979, Objective Knowledge: An Evolutionary Approach,
Clarendon Pres, Oxford
Cross, N., 2007, Forty Years of Design Research, Design Studies
Ernst, J.A., Valid knowledge for the professional design of large and complex
design processes, Design Studies
Oxman, R., Theory and design in the first digital age, Design Studies
Broadbent, G., 1969, Design Methods in Architecture, Lund Humphries,
London
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
0 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
4 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
3 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
4 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
0 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
0 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
0 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
0 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
2 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
0 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
2 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
0 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
0 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
2 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
3 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
1 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 60 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|