|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mimarlık Tarihine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM144 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. AHMET KOÇHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Tarih öncesi çağlardan Antik Roma dönemine kadar dünya mimarlığının değişim sürecinin kavranması. 2. Antik dönemlerin mimari mirasının temel bilgileri ve anlamına karşı hassasiyet kazanılması. 3. Tarih çağları sanatı ve onu oluşturan kültür arasında kurulan anlamsal bağın analiz edilmesi. 4. Mimari tasarımda toplum, kültür, coğrafya ve mimari arasındaki ilişkilerin netleştirilmesi. 5. Antik dönemlerin değişen tasarım ilkelerine karşı ilgi uyandırmak ve zaman öğesinin bina inşa etme olgusuyla ilişkisini kurmak. 6. Farklı çoğrafyalar arasında ki mimari değişikler ve nedenlerinin irdelenmesi. 7. Antik dönem tarzlarının eleştirel yorumlarından yeni yöntemler ve tasarımlar kurgulamak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mimarlık tarihi öğretileri doğrultusunda, dünya mimarisinin tasarım kuramları üzerinde durulmaktadır. Tarih öncesi çağlardan, antik dönem mimarilerine kadar olan süreçteki mimari miras tanıtılmaktadır. Böylece, günümüz mimarisi ve tasarımı için tarihsel değerlendirmelerin yapılabilmesi sağlanırken, öğrenciler için güçlü bir tarihsel arka plan oluşturulmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarih öncesi devirlerden, Roma dönemi mimarisine kadar olan antik devir mimarileri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Genel Bilgi |
|
Düz Anlatım |
|
2 |
Tarih Öncesi Çağ Mimarileri / Tarih Çağlarına Giriş |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
3 |
Mezopotamya Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
4 |
Antik Mısır Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
5 |
Hitit Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
6 |
Eski İran Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
7 |
Eski Ege Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
8 |
Arasınav |
|
Yazılı Sınav |
|
9 |
Eski Yunan Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
10 |
Eski Yunan Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
11 |
Eski Yunan Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
12 |
Avrupa ve Asya´da Diğer Medeniyetler |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
13 |
Amerika Kıtası Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
14 |
Etrüsk Sanatı ve Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
15 |
Öğrenci Sunumları |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Roth, L.M. Mimarlığın Öyküsü.
Mutlu, B. Mimarlık Tarihi Ders Notları, Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları.
Gombrich, E. Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi
Tanyeli, U., Sözen, M Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitapevi 1986.
Akurgal, E. Anadolu Uygarlıkları, Haşet Kitapevi.
Wycherley, R. E. Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat Yayınları Sanat Tarihi Ans. Görsel Yayınlar.
Özer, B. Yorumlar, İstanbul, YEM Yayınevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
2 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
3 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
2 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
3 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
4 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
1 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
3 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
2 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
0 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
1 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
4 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
2 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
1 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
1 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
1 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
4 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 48 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|