Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Temel Tasarım

Dersin Kodu : MIM125

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ALTAY ÇOLAK
Öğr.Gör. AHMET KOÇHAN
Öğr.Gör. GÜLERTAN AKYÜZLÜER
Öğr.Gör. TOLGA UZUN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sanatın temel ilkelerini bilme, anlama ve mimari tasarımın çeşitli alanlarına uyarlayabilir
Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilir
Çeşitli malzeme ve teknikler ile özgün tasarımlar yaratır.
Her türlü teknik bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilecek beceriye sahip olur
Tasarıma orjinal bir bakış açısı geliştirir.
İlke ve öğeler ile kompozisyonlar oluşturabilme yeteneğini kazanır
Soyut ve somut kavramları iki ve üç boyutlu kompozisyonlara dönüştürme becerisini kazanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel Tasarımın ilke ve öğelerini kavrama, anlama ve uygulama ile çevreyi duyarlı biçimde gözlemleyebilme, ayırt etme ve değerlendirmeyi öğrenmelerini ve görsel anlatım güçlerini arttırmalarını amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği : Temel tasarım; ilke ve ögeler kapsamında irdelenir. Tasarım problemi çözme becerisini arttırır. Mekan kurgusu yapabilme yeteneğini geliştirir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Atölye


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genel görüşme, ders konuları hakkında kısa bilgilendirme Anlatım
2 Noka, Çizgi, Yön Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
3 Ölçü, Biçim, Değer, Doku, Renk Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
4 Uygunluk İlkesi Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
5 Tekrar İlkesi Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
6 I. Ara Sınav Uygulamalı Sınav
7 Mekansal Organizasyonlar I Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
8 Mekansal Organizasyonlar II Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
9 Kontrast/Zıtlık İlkesi Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
10 Egemenlik İlkesi Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
11 II. Ara Sınav Uygulamalı Sınav
12 Koram Ders notu- Kaynak kitap Düz Anlatım - Uygulama
13 Gestalt İlkeleri Ders notu- Kaynak kitap Düz Anlatım - Uygulama
14 Denge İlkesi Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
15 Birlik ilkesi Ders notu- Kaynak kitap Anlatım- Sunum
16/17 Final Sunumu Dosya Teslimi, Ödev Sunumu


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Demir Divanlıoğlu, "Temel Tasar" Birsen Yayın Evi, İst. 1997
 Latife Gürer, "Temel Tasarım", Birsen Yayın Evi, ISBN 975-511-386-X
 İ. Hulüsi Güngör, "Temel Tasar", Esen Ofset, ISBN : 975 000504 01
 Seylan A., "Temel Tasarım " M Kitap Yayınları ISBN 9750015800 2005
 Francis D.K. CHING, "Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen" YEM, ISBN 975-8599-20-8
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır 2
2 B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
3 Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 3
4 Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 4
5 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
6 Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. 5
7 Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. 1
8 Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. 4
9 Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 0
10 Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. 5
11 Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. 0
12 Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. 3
13 Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. 3
14 Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 4
15 Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 4
16 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 4
17 Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
18 Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. 4
19 Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 1 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 111
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.44
Dersin AKTS Kredisi: 4