|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Genel Mikrobiyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
G 235 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. IŞIL VAR Prof.Dr. ZERRİN ERGİNKAYA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mikrobiyoloji ile ilgili temel kavramları bilir. Mikroorganizma sistematiği ve temel prensiplerini öğrenir. Bakteri, küf, maya ve viruslerin genel özelliklerini bilir. Mikroorganizmaların metabolik faaliyetleri hakkında bilgilenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mikrobiyolojinin ilgi alanları, mikroorganizmaların canlılar arasındaki yeri, mikroorganizmaların sınıflandırılması, mikroorganizmaların doğadaki yayılışı ve fonksiyonları, mikroorganizmaların genel özellikleri, gelişim özeliklerinin yanı sıra metabolizma ve mikroorganizmaların kontrolü ile ilgili bilgilerin, teorik ve uygulamalı olarak lisans öğrencilerine aktarılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mikrobiyolojinin ilgi alanları, mikroorganizmaların canlılar arasındaki yeri, mikroorganizmaların sınıflandırılması, mikroorganizmaların doğadaki yayılışı ve fonksiyonları, mikroorganizmaların genel özellikleri, prokaryotik ve ökaryotik hücre farklılıkları, mikroorganizmaların çoğalması, çoğalmayı etkileyen faktörler, besiyerleri ve sterilizasyon, mayalar, küfler, algler, protozoalar ve virüsler, mikrobiyel ve genetik yapı, metabolizma ve mikroorganizmaların kontrolü ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgiler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin kapsamı ile ilgili bilgilendirme ve kaynak kitap tanıtımı |
Kaynak taraması |
Yeni çıkan ve temel mikrobiyoloji kitapları ile ilgili bilgilerin toplanması |
|
2 |
Mikrobiyolojinin bilim dalları,Tarihçe, Canlıların sınıflandırılması, Mikroorganizmaların doğada yayılışları, Mikroorganizmaların sınıflandırılması |
kaynak taraması |
farklı bilim dallarına ait (tıp, çevre, gıda, ziraat v.s.) genel mikrobiyoloji kitaplarının gözden geçirilmesi |
|
3 |
Prokaryotikler ve Ökaryotiklerarası farklar, bakterilerin hücre yapısı ve Uygulama: Laboratuvar tanıtımı, mikroskoplar |
kaynak taraması |
Ders notundaki ilgili konular,laboratuar hazırlığı |
|
4 |
Endospor ve diğer yapılar, kimyasal yapı, mikroorganizma pigmentleri, prokaryotik sistematiği Uygulama: Boyalar ve boyama yöntemleri |
kaynak taraması, laboratuvar hazırlığı |
Ders notundaki ilgili konular, laboratuar hazırlığı |
|
5 |
Ökaryotikler ve Hücre yapıları ve morfoloji, Ökaryotik sistematiği, Alg, protozoa v.s kısa bilgi Uygulama: Küf ve maya hücre yapıları |
kaynak taraması, laboratuvar hazırlığı |
Ders notundaki ilgili konular, laboratuar hazırlığı |
|
6 |
Mikroorganizmaların Gelişimi; Gelişme eğrisi, çoğalma ve bölünmede senkronizasyon |
kaynak taraması |
Ders notundaki ilgili konular |
|
7 |
Beslenme şekillerine göre mikroorganizmaların sınıflandırılması, besin istekleri, Besiyeri ve özellikleri Uygulama: Besiyerlerinin tanıtımı ve hazırla |
kaynak taraması, laboratuvar hazırlığı |
Ders notundaki ilgili konular, laboratuar hazırlığı |
|
8 |
Gelişmeye etki eden faktörler, Mikroorganizmalar arası ilişkiler |
kaynak taraması |
Ders notundaki ilgili konular |
|
9 |
ARA SINAVI |
İlgili ders notu ve kitaplar |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları, önerilen kaynaklardan ve verilen ders notlarından çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
10 |
Viruslar |
kaynak taraması |
Ders notundaki ilgili konular |
|
11 |
Metabolizma ve Enerji Değişimlerinin Temel Mekanizmaları |
kaynak taraması |
Ders notundaki ilgili konular |
|
12 |
Metabolizma ve Enerji Değişimlerinin Temel Mekanizmaları |
kaynak taraması |
Ders notundaki ilgili konular |
|
13 |
Sekonder Metabolitlerin Üretimi |
kaynak taraması |
Ders notundaki ilgili konular |
|
14 |
Mikroorganizma Genetiği I |
kaynak taraması |
Ders notundaki ilgili konular |
|
15 |
Mikroorganizma Genetiği II |
kaynak taraması |
Ders notundaki ilgili konular |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
İlgili ders notu ve kitaplar |
Dönem süresince işlenmiş konuları, önerilen kaynaklardan ve verilen ders notlarından çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
Brock, T., Madigan, M.T., Martinko, J. M., Parker, J., 1994. Biology of Microorganisms. 7.ed.Prentice Hall Int., USA p.909
Çakmakçı, M.L., Karahan, A. ve Çakır, G. 2008. Mikrobiyoloji. Bizim Büro Basımevi, Ankara, s.227.
Topal, Ş., 2004. Hücre Kültür Teknikleri-1 (231 s.)ve II. (190 s.) Cemturan Ofset- İstanbul.
Tunail, N., 2009. Mikrobiyoloji. Pelin Ofset, Ankara, 434 s.
Temiz, A., Genel Mikrobiyoloji Uygulama Teknikleri.1996. 2. Baskı, Hatipoğlu Yayınevi- Ankara. 274 s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sahip olduğu bilgileri alanında kullanabilme becerisi kazanır |
3 |
|
2 |
Proses tabanlı bir sistemi ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak geliştirir |
3 |
|
3 |
1. Temel bilim, mühendislik ve gıda bilimi ve teknolojisi alanlarında bilgi sahibi olur |
5 |
|
4 |
Gıda mühendisliği ve teknolojisi ile ilgili alanlardaki uygulamalarda problemleri saptar, tanımlar ve çözer |
4 |
|
5 |
Araştırma, karmaşık sistemleri bilimsel yöntemlerle çözümleyebilir |
3 |
|
6 |
Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde objektif ve subjektif yöntemleri kullanır ve sonuçları yorumlar |
4 |
|
7 |
Gıda mühendisliği ve teknolojileri uygulamalarında modern teknik araçları seçer ve kullanır |
4 |
|
8 |
Laboratuvar kullanır, gıda analizlerini yapar, sonuçları değerlendirir, yorumlar ve rapor eder |
5 |
|
9 |
Bağımsız karar verir, kendine güvenir, yaratıcılık becerisi kazanır ve sorumluluk alabilir |
4 |
|
10 |
Ekip çalışmasına uyum sağlar |
4 |
|
11 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini bilir |
3 |
|
13 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurabilir ve iletişim teknolojilerini kullanır |
3 |
|
14 |
Gıda konusunda literatürü izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilir |
3 |
|
15 |
Meslek etiğine saygılı olur |
3 |
|
16 |
Bir gıda prosesini planlama, uygulama ve geliştirme yetkinliğine sahiptir |
4 |
|
17 |
Gıda ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olur |
4 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
6 |
84 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|