Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Rölöve

Dersin Kodu : ICM315

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Rölöve, ölçme kavramının iç mimarlık mesleğindeki yerini kavrayabilecekler.
Ölçmede geleneksel, elektronik, optik araç ve gereçleri kullanıp ölçüm tekniklerini uygulayabilecekler.
Alınan ölçülerin plan-kesit-görünüş olarak ölçekli çizimlere dönüştürülmesini uygulayabilecekler.
Farklı ölçeklerdeki rölöve çalışmalarında (Plan-kesit-görünüş) çizim ve sunum tekniklerini gösterebilecekler.
Mevcut yeni yapılarda ölçüm yaparak proje hazırlayabilecekler.
Tarihi yapılarda ölçümler yaparak rölöve projesini yapabilecekler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İç mimarlık mekânlarında rölöve yapma tekniklerinin ve bürokratik aşamaların anlatılması.

Dersin İçeriği : Rölöve: Tanımı, Farklı ölçeklerdeki çalışmaların amacı; Rölöve ve Ölçek Teknikleri: Fotoğraf ve kroki hazırlama, Yatay uzaklıkların ölçülmesi, Bloknota not alma, Alınan ölçülerin kâğıda aktarılması, Rölöve çizim tekniği; Rölöve uygulaması: Konunun ya da yerin fotoğraflar yardımıyla belirlenmesi, Yatay ölçüsünü alma ve kâğıda geçirme aşamaları kritikleri, kesit ve cephe krokilerinin hazırlanması, Yükseklik ölçüsü alma teknikleri, Anıt tescil fişi hazırlanılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : GSF Seminer Salonu 2


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Rölöve: tanımı, kullanım alanları, iç mimarlık açısından önemi, temel kavramlar. Kuramsal açıklamalar ve uygulama Araç ve ölçüm uygulamaları
2 Rölöve ve ölçüm teknikleri, kullanılan araçlar. Kuramsal açıklamalar ve uygulama Araç ve ölçüm uygulamaları
3 Fotoğraf ve kroki hazırlama, farklı ölçeklerde çalışmanın amacı. Kuramsal açıklamalar ve uygulama Fotoğraf uygulamaları
4 Yatay uzaklıkların ölçülmesi, alınan ölçülerin kâğıda aktarılması. Çizim ve sunum Bireysel çalışma
5 Kubbe-tonoz-yükseklik ölçülerinin alınması. Ölçümleme Bireysel çalışma
6 Kesit ve iç cephelerin çizilmesi. Çizim Uygulamalar
7 Özellikli tavanların ölçülmesi, plana aktarılması, gösterim teknikleri. Ölçümleme Bireysel çalışma
8 Ara sınav Değerlendirme Değerlendirme grafiği
9 Merdiven, dairesel ve yuvarlak cisimlerin ölçülmesi, plana aktarılması, gösterim teknikleri. Kuramsal açıklamalar ve uygulama Bireysel çalışma
10 Kemer tipleri, duvar örgüsü tipleri, çizimleri. Çizim tip açıklamaları Bireysel çalışma
11 Saçak genişliği ve baca yüksekliğinin ölçülmesi, çatı eğiminin ölçülmesi, plana aktarılması. Kuramsal açıklamalar ve uygulama Bireysel çalışma
12 Gösterim teknikleri, kubbe ve tonoz tipleri, çizimleri. Kuramsal açıklamalar ve uygulama Bireysel çalışma
13 Detayların ölçülerinin alınması, detay çizimi teknikleri. Detay çalışması ve çizim Bireysel çalışma
14 Bezeme özelliklerinin ölçülmesi ve kâğıda aktarılması. Çizim Bireysel çalışma
15 Genel değerlendirme. Değerlendirme kuramı Bireysel çalışma
16/17 Final sınavı Değerlendirme Değerlendirme grafiği


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ÇETİNTAŞ, S. (1946). Türk Mimari Anıtları, Osmanlı Devri, Bursa’da İlk Eserler, Eski Eserler ve Müzeler Umum Müdürlüğü Rölöve Bürosu Yayınları, İTÜ Mimarlık Fakültesi Arşivi, İstanbul.
 MÜLLER-WIENER, W. (2001). İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası, ISBN: 978975080158X, İstanbul.
 ULUENGİN, B. (2002). Rölöve, YEM Yayınları, ISBN: 9789758599224, İstanbul.
 ELDEM, S. H. (1955). Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul.
 AKOZAN, F. (1977). Türkiye’de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını, TBMM Kütüphanesi (73002848), İstanbul.
 CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul.
 CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul.
 BEKTAŞ, C. (2001). Koruma Onarım, Literatür Yayınları, ISBN: 9789799758431358, İstanbul.
 ELDEM, S. H. (1994). Boğaziçi Yalıları I-II (Rumeli ve Anadolu Yakası), Vehbi Koç Vakfı, ISBN: 7989686959017, İstanbul.
 AHUNBAY, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul.
 GÜNAY, R. (1998). Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438669, İstanbul.
 KUBAN, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438960, İstanbul.
 ULUENGİN, B., ULUENGİN, F., ULUENGİN, M. B., (2001). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789758599100, İstanbul.
 GÜNAY, R. (2002). Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, ISBN: 9789755112863, İstanbul.
 ÖDEKAN, A. (2004). Yazıları ve Rölöveleriyle Sedat Çetintaş, İtü Yayınevi, ISBN: 9789755612521, İstanbul.
 AKIN, N. (2001). Balkanlarda Osmanlı Dönemi Konutları, Literatür Yayıncılık, ISBN: 9789758431048, İstanbul.
 MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753958277, İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 12 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisi ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi, 3
2 Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi, 3
3 İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi, 3
4 İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olma, 3
5 İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip edip, kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma bilgisi, 2
6 İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olmak, 4
7 Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olma, 4
8 Görsel elemanlarla sunabilme ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazabilme bilgisi, 4
9 İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olma, 2
10 Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme bilgisi, 2
11 İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olma, 2
12 Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanabilme becerisi, 2
13 Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında ve estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturabilme ve uygulayabilme becerisi, 2
14 İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket edebilme becerisi; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilme ve etkin kullanabilme becerisi, 2
15 Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliği, 4
16 İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliği, 3
17 Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma 3
18 Takım çalışması yapabilme, çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilme, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, 4
19 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliği, 3
20 İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırabilme yetkinliği, 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 12 3 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4