|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Rölöve |
|
Dersin Kodu |
: |
ICM315 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Rölöve, ölçme kavramının iç mimarlık mesleğindeki yerini kavrayabilecekler. Ölçmede geleneksel, elektronik, optik araç ve gereçleri kullanıp ölçüm tekniklerini uygulayabilecekler. Alınan ölçülerin plan-kesit-görünüş olarak ölçekli çizimlere dönüştürülmesini uygulayabilecekler. Farklı ölçeklerdeki rölöve çalışmalarında (Plan-kesit-görünüş) çizim ve sunum tekniklerini gösterebilecekler. Mevcut yeni yapılarda ölçüm yaparak proje hazırlayabilecekler. Tarihi yapılarda ölçümler yaparak rölöve projesini yapabilecekler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İç mimarlık mekânlarında rölöve yapma tekniklerinin ve bürokratik aşamaların anlatılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Rölöve: Tanımı, Farklı ölçeklerdeki çalışmaların amacı; Rölöve ve Ölçek Teknikleri: Fotoğraf ve kroki hazırlama, Yatay uzaklıkların ölçülmesi, Bloknota not alma, Alınan ölçülerin kâğıda aktarılması, Rölöve çizim tekniği; Rölöve uygulaması: Konunun ya da yerin fotoğraflar yardımıyla belirlenmesi, Yatay ölçüsünü alma ve kâğıda geçirme aşamaları kritikleri, kesit ve cephe krokilerinin hazırlanması, Yükseklik ölçüsü alma teknikleri, Anıt tescil fişi hazırlanılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
GSF Seminer Salonu 2 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Rölöve: tanımı, kullanım alanları, iç mimarlık açısından önemi, temel kavramlar.
|
Kuramsal açıklamalar ve uygulama
|
Araç ve ölçüm uygulamaları
|
|
2 |
Rölöve ve ölçüm teknikleri, kullanılan araçlar.
|
Kuramsal açıklamalar ve uygulama
|
Araç ve ölçüm uygulamaları
|
|
3 |
Fotoğraf ve kroki hazırlama, farklı ölçeklerde çalışmanın amacı.
|
Kuramsal açıklamalar ve uygulama
|
Fotoğraf uygulamaları
|
|
4 |
Yatay uzaklıkların ölçülmesi, alınan ölçülerin kâğıda aktarılması.
|
Çizim ve sunum
|
Bireysel çalışma
|
|
5 |
Kubbe-tonoz-yükseklik ölçülerinin alınması.
|
Ölçümleme
|
Bireysel çalışma
|
|
6 |
Kesit ve iç cephelerin çizilmesi.
|
Çizim
|
Uygulamalar
|
|
7 |
Özellikli tavanların ölçülmesi, plana aktarılması, gösterim teknikleri.
|
Ölçümleme
|
Bireysel çalışma
|
|
8 |
Ara sınav
|
Değerlendirme
|
Değerlendirme grafiği
|
|
9 |
Merdiven, dairesel ve yuvarlak cisimlerin ölçülmesi, plana aktarılması, gösterim teknikleri.
|
Kuramsal açıklamalar ve uygulama
|
Bireysel çalışma
|
|
10 |
Kemer tipleri, duvar örgüsü tipleri, çizimleri.
|
Çizim tip açıklamaları
|
Bireysel çalışma
|
|
11 |
Saçak genişliği ve baca yüksekliğinin ölçülmesi, çatı eğiminin ölçülmesi, plana aktarılması. |
Kuramsal açıklamalar ve uygulama
|
Bireysel çalışma
|
|
12 |
Gösterim teknikleri, kubbe ve tonoz tipleri, çizimleri.
|
Kuramsal açıklamalar ve uygulama |
Bireysel çalışma
|
|
13 |
Detayların ölçülerinin alınması, detay çizimi teknikleri.
|
Detay çalışması ve çizim |
Bireysel çalışma
|
|
14 |
Bezeme özelliklerinin ölçülmesi ve kâğıda aktarılması. |
Çizim |
Bireysel çalışma
|
|
15 |
Genel değerlendirme.
|
Değerlendirme kuramı
|
Bireysel çalışma
|
|
16/17 |
Final sınavı
|
Değerlendirme
|
Değerlendirme grafiği |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ÇETİNTAŞ, S. (1946). Türk Mimari Anıtları, Osmanlı Devri, Bursa’da İlk Eserler, Eski Eserler ve Müzeler Umum Müdürlüğü Rölöve Bürosu Yayınları, İTÜ Mimarlık Fakültesi Arşivi, İstanbul.
MÜLLER-WIENER, W. (2001). İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası, ISBN: 978975080158X, İstanbul.
ULUENGİN, B. (2002). Rölöve, YEM Yayınları, ISBN: 9789758599224, İstanbul.
ELDEM, S. H. (1955). Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul.
AKOZAN, F. (1977). Türkiye’de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını, TBMM Kütüphanesi (73002848), İstanbul.
CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul.
CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul.
BEKTAŞ, C. (2001). Koruma Onarım, Literatür Yayınları, ISBN: 9789799758431358, İstanbul.
ELDEM, S. H. (1994). Boğaziçi Yalıları I-II (Rumeli ve Anadolu Yakası), Vehbi Koç Vakfı, ISBN: 7989686959017, İstanbul.
AHUNBAY, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul.
GÜNAY, R. (1998). Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438669, İstanbul.
KUBAN, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438960, İstanbul.
ULUENGİN, B., ULUENGİN, F., ULUENGİN, M. B., (2001). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789758599100, İstanbul.
GÜNAY, R. (2002). Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, ISBN: 9789755112863, İstanbul.
ÖDEKAN, A. (2004). Yazıları ve Rölöveleriyle Sedat Çetintaş, İtü Yayınevi, ISBN: 9789755612521, İstanbul.
AKIN, N. (2001). Balkanlarda Osmanlı Dönemi Konutları, Literatür Yayıncılık, ISBN: 9789758431048, İstanbul.
MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753958277, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
12 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisi ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi, |
3 |
|
2 |
Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi, |
3 |
|
3 |
İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi, |
3 |
|
4 |
İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olma, |
3 |
|
5 |
İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip edip, kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma bilgisi, |
2 |
|
6 |
İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olmak, |
4 |
|
7 |
Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olma, |
4 |
|
8 |
Görsel elemanlarla sunabilme ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazabilme bilgisi, |
4 |
|
9 |
İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olma, |
2 |
|
10 |
Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme bilgisi, |
2 |
|
11 |
İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olma, |
2 |
|
12 |
Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanabilme becerisi, |
2 |
|
13 |
Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında ve estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturabilme ve uygulayabilme becerisi, |
2 |
|
14 |
İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket edebilme becerisi; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilme ve etkin kullanabilme becerisi, |
2 |
|
15 |
Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliği, |
4 |
|
16 |
İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliği, |
3 |
|
17 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
3 |
|
18 |
Takım çalışması yapabilme, çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilme, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, |
4 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliği, |
3 |
|
20 |
İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırabilme yetkinliği, |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
12 |
3 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|